نحوه ثبت موبایل ها ( طرح رجیستری ) در سامانه همتا چگونه است؟

عصر کالا- سامانه همتا برای تسهیل طرح ریجستری طراحی و توسعه یافته است. در این خبر با سایت و اپلیکیشن سامانه همتا برای ریجستر کردن موبایل خود آشنا شوید.

نحوه ثبت موبایل ها ( طرح رجیستری ) در سامانه همتا چگونه است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعی داریم شما را با کاربرد "سامانه همتا" آشنا  کند و اجرای صحیح  طرح رجیستری را به شما بیاموزیم. در ادامه با ما همراه باشید.

    کاربرد سامانه همتا چیست و برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرد؟
    سامانه همتا همان سامانه ای  است  که برای ثبت گوشی همراه خود در طرح رجیستری  به آن  نیازمند هستید. سامانه همتا با همت وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و توسعه یافته است. به طور کلی نیز هدف از طراحی چنین سامانه ای رجیستر کردن موبایل ها است. نحوه استفاده از همتا به شکل های مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از ؛ اپلیکیشن، وب سایت ، پیامک و کد USSD.

    قبل از به کارگیری و ورود به سامانه همتا به چه نکاتی توجه نماییم؟
    طرح رجیستر کردن موبایل ها نیز هم مانند کارهای دیگر نیازمند یک سری  اصول و قواعد است که بایستی پیش از ورود به سامانه همتا مورد توجه قرار گیرند.

    نکات لازم برای رجیستر کردن موبایل ها

    در ابتدا بر روی جعبه گوشی همراه خود به دنبال برچسب رجیستری  باشید و از این جهت مطمئن شوید. اگر غیر این بود خریدن موبایل به نفع شما نیست.
    در مرحله بعد باید کد IMEI را استعلام کنید. این کد شناسه بین المللی تجهیزات  موبایل است.
    جهت استعلام نمودن  کد IMEI کافیست  تمامی کاراکترهای این شناسه رو بدون هیچ گونه تغییر و خط تیره و... به شماره 7777 پیامک کنید. هم چنین شایان ذکر است که می توانید  با شماره گیری  کد دستوری #7777*نیز  موبایل خود را استعلام کنید.
    پس از ارسال کد  برای شما پیام کوتاهی با پیش شماره 7777  ارسال می شود که  اطلاعات و مدل موبایل مورد نظر را به شما عرضه می دارد. بهتر است تمامی این اطلاعات را با موبایلی  که می خواهید خریداری کنید مطابقت بدهید و از خریدی مطمئن برخودار شوید.

    نحوه ثبت موبایل ها در سامانه همتا به چه صورت است؟
    قبل از مراجعه به سامانه همتا حتما کارهای مربوط به رجیستر کردن مانند تطبیق دادن کد IMEI   موبایل را انجام دهید. هم چنین توجه داشته باشید که زا شماره گیری کد دستوری#06#*  می توان  کد IMEI  را دریافت نمود. بعد این کد را با IMEI  روی جعبه مقایسه کرده و از یکی بودنشان مطمئن شوید. پس از این ها شما آماده رجیستر کردن موبایل مورد نظر خود خواهید بود.  جهت انجام نیز سه راه مختلف برای شما وجود دارد که در عبارتند از؛

    کد USSD برای رجیستر کردن
    کد USSD را می توان آسان ترین روش رجیستر کردن موبایل دانست. دلیل این ادعا نیز همیشه در دسترس بودن آن و عدم نیاز به اینترنت است. جهت شروع عملیات  #777*  را شماره گیری نمایید تا کد دستورب سامانه همتا به حالت اجرا در بیاید. بعد عدد مربوط به فعال سازی را وارد و کلد SEND   را بزنید. در مرحله بعدی لازم است تا شناسه 15 رقمی IMEI  موبایل را وارد کنید و گزینه SEND را بفشارید. در پنجره بعدی باید شماره تلفن همراهتان را وارد نمایید. در آخر  کد فعال سازی را در مرحله پیش رو  درج  و برای بار آخر SEND را بزنید. با انجام این مراحل به نحو صحیح نیمی از کار تمام می شود و تنها نیاز است تا عدد 1 را در صفحه بعدی وارد نمایید. با وارد کردن عدد یک  موبایل شما در سامانه همتا به ثبت می رسد. این مسئله به شکل پیام کوتاه به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

    مراحل رجیستر کردن یک موبایل از طریق اپلیکیشن سامانه همتا
    اپلیکیشن سامانه همتا برای دوستداران نرم افزار گزینه بسیار مناسبی جهت رجیستر کردن است. نحوه استفاده از این اپ بسیار ساده و آسان هست. تنها کافیست که تمامی  مراحل را بر اساس توضیحات ارائه شده در اپ همتا  دنبال کنید. جهت شروع کار گزینه فعال سازی تلفن همراه را بزنید. بعد بر اساس الویت شماره موبایل، IMEI دستگاه و هم چنین کد فعال سازی خود را در اپلیکیشن ثبت کنید و در آخر  کلید فعال سازی را فشار دهید.

    رجیستر کردن موبایل با استفاده از وب سایت سامانه همتا

    در ابتدا شما باید به سایت سامانه همتا مراجعه کنید و وارد بخش فعال سازی گردید. در سایت همتا نیز مانند  اپ به ترتیب  شماره موبایل، IMEI  دستگاه و کد فعال سازی را در قسمت های مربوط به آن ها تایپ نمایید.

    موبایل های دو سیم کارته را چگونه رجیستر  کنیم؟
    بر اساس گفته کمیته رجیستری  چنان چه موبایل قانونی باشد، به هنگام استعلام اصالت با استعلام یکی از شناسه ها، یک شناسه دیگر نیز در پاسخ پیامک فرستاده خواهد شد. جهت اقدام به فعال سازی نیز کافیست  تا یکی از سیم کارت ها را فعال کنید تا سیم  کارت بعدی هم به صورت خودکار فعال گردد.

    توجه

    احتمال خطا در این پروسه وجود دارد. به همین خاطر توصیه می شود که در صورت دو سیم کارته بودن هر یک از آن ها را به طور جداگانه فعال نمایید. لازم به ذکر است که در انجام این فرایند محدودیتی در به کارگیری یک یا چند سیم کارت نیست و می توان با قرار دادن یک سیم کارت  در کلیه شکاف ها موبایل خود را فعال نمود.

    انتقال مالکیت در طرح رجیستر کردن گوشی همراه
    از مسائل مهم دیگر در رابطه با رجیستر کردن گوشی های همراه موضوع انتقال مالکیت است. به صورت کلی چنان چه سیم کارتی که با آن اقدام به رجیستر کرده اید را تغییر دادید بایستی با استفاده از سامانه همتا مالکیت موبایل خود را نیز عوض کنید تا دچار مشکل نگردید. جهت انجام این کار نیز می توانید از سه روش گفته شده بالا بهره ببرید. اما اگر سراغ آسان ترین روش باشید، بهتر است از کد دستوری #7777*  استفاده کنید. در این روش بعد از شماره گیری #7777*  گزینه انتقال مالکیت را برگزینید. سپس شماره تلفن سیم کارت فعلی که موبایل با آن رجیستر شده است را وارد کنید. بعد از این مراحل رمز سیستم همتای سیم کارت قبلی را درقسمت مربوط به آن وارد کنید.  در مرحله بعدی نیز شناسه IMEI را وارد و گزینه ارسال را بزنید. با طی این مراحل به صفحه ای وارد می شوید که از شما تقاضا می شود  تا شماره موبایل جدید خود را وارد نمایید.  بعد از انجام صحیح تمامی موارد درخواستی پیامکی حاوی موفقیت آمیز بودن پروسه برایتان ارسال می گردد.

    نحوه رجیستر کردن موبایل های مسافرتی به چه شکل است؟
    طبق بیانات وزارت صنعت، معدن و تجارت مسافران بایستی در زمان ورود به خاک ایران  شناسه IMEI موبایل خود را در گمرک به ثبت برسانند و عوارض آن را پرداخت کنند. بدین صورت کد فعال سازی لازم برای ریجستر کردن گوشی همراه در اختیار مسافر قرار می گیرد. هم چنین مسافران می توانند با مراجعه به سایت سامانه همتا اقدام به رجیستر کردن گجت هایشان کنند.

    با رجیستر کردن موبایل های خود از ورود کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کنید و از محصولاتی با کیفیت،  استاندارد و اصل برخوردار شوید. با کمک سامانه همتا به راحتی موبایل خود را با  هر نوع برندی رجیستر  کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر