یک مقام مسئول در رگولاتوری مطرح کرد؛

تست تششع گوشی های وارداتی در دانشگاه علم و صنعت

عصر کالا- مدیرکل نظارت بر سرویس های رادیویی رگولاتوری، با بیان اینکه سلامت گوشیهایی که قانونی وارد کشور می شوند، تست می شود، گفت: سلامت گوشی های قاچاق اندازه گیری نمی شود.

تست تششع گوشی های وارداتی در دانشگاه علم و صنعت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، با بیان اینکه تمام گوشی های موبایلی که وارد کشور می شوند در آزمایشگاههای مجهز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی واقع در دانشگاه علم و صنعت و مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک تست و نمونه برداری می شوند، اظهار داشت: در این آزمایشگاهها میزان نرخ جذب تشعشع گوشی ها بر اندام های مختلف بدن نمونه برداری و تست می شود.

    وی با اشاره به اینکه میزان نرخ جذب تشعشع گوشی موبایل برای سر و بدن نباید از 1.6 وات بر کیلوگرم بیشتر باشد، اضافه کرد: در صورتی که این میزان رعایت نشود، مدل مورد نظر مجوز ورود به کشور را نخواهد داشت.

    خاکسار با بیان اینکه تمام گوشی های وارداتی که در سامانه گمرک کشور به ثبت می رسند مورد این تست قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: دو آزمایشگاه وابسته به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از جمله مجهزترین آزمایشگاههای تجهیزات الکترونیکی در منطقه است و به جز کشور ترکیه، نمونه این آزمایشگاهها در سایر کشورهای منطقه دیده نمی شود.

    وی با اشاره به روند تست تجهیزات الکترونیکی که وارد کشور می شوند، گفت: تبلت، گوشی موبایل، مودم و سایر تجهیزات الکترونیکی قبل از ورود به کشور، نمونه برداری شده و علاوه بر تست تشعشع وای فای و تستهای عملکردی، میزان نرخ جذب تشعشع (SAR ) نیز برای تمامی این تجهیزات اندازه گیری می شود.

    مدیرکل دفتر نظارت بر سرویسهای رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: خط قرمز ما در این تست، میزان نرخ جذب تشعشع تجهیزات برای اندام های مختلف بدن است که اگر بالاتر از حد مجاز باشد به هیچ عنوان اجازه ورود به آن داده نمی شود.

    وی توضیح داد: با توجه به اینکه گوشی های وارداتی که به صورت رسمی وارد کشور می شوند از برندهای قانونی معتبر دنیا هستند، اغلب استانداردهای روز دنیا را رعایت کرده و تاکنون به غیر از یک مورد، مورد دیگری مبنی بر اینکه میزان تشعشع گوشی ها بالاتر از حد استاندارد باشد، دیده نشده است.

    خاکسار با تاکید براینکه نگرانی از بابت تشعشع این گوشی ها وجود ندارد، ادامه داد: با این وجود همچنان رعایت نکات بهداشتی و مصرفی در استفاده از گوشی های موبایل ضروری است.

    این مقام مسئول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به طرح رجیستری گوشی موبایل برای ثبت گوشی هایی که وارد کشور می شوند، تصریح کرد: هیچ گوشی که به صورت قانونی وارد کشور می شود، غیر استاندارد نیست؛ اما گوشی هایی که غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می شوند مورد تست و اندازه گیری تشعشع قرار نمی گیرند و سلامت آنها تضمین شده نیست.

    وی تاکید کرد: برای اطمینان از سلامت میزان تشعشعات گوشی و رعایت حد استاندارد آن، بهتر است کاربران موبایل از گوشی هایی که به صورت قانونی وارد کشور می شود، استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر