این گونه مانیتور بخریم

عصر کالا- این روزها رایانه در هر خانه‌ای مثل مبل و فرش، وسیله‌ای بدیهی شده که نبودش غریب به نظر می‌آید! در این میان آنچه بیش از همه به چشم می‌آید مانیتور یا صفحه نمایشگر رایانه است. لذا از نظر پزدادن و شکل و قیافه در نظر بگیرید یا مسائل دیگر! مانیتور نقشی انکارناپذیر در استفاده از رایانه دارد و لذا باید در خرید آن بیش از سایر اجزای رایانه دقت کرد.

این گونه مانیتور بخریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از جام جم، با این حال گاه این قدرکه در خرید اجزای کیس دقت می‌کنیم و وقت می‌گذاریم برای مانیتور وقت نمی‌گذاریم. حال آن‌که حاصل کار رایانه از طریق مانیتور به چشم و ذهن ما منتقل می‌شود و لذا انتخابش اهمیتی دوچندان می‌یابد. بنابراین باید به نکاتی اساسی در خرید مانیتور توجه کرد که انتخابی صحیح داشته باشیم. به گفته کارشناسان سایز، رزولوشن، نور پس‌زمینه، زاویه دید و قابلیت اتصالات از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید در انتخاب رایانه مورد توجه قرارگیرد.
    سایز یا اندازه
    کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در شرایط موجود بازار، به دنبال مانیتور LCD با سایز بزرگ‌تر از 20 اینچ باشید. امروزه مانیتور تا سایز 30 اینچ نیز در بازار وجود دارد اما توجه داشته باشید که هر چه سایز نمایشگر بزرگ‌تر شود، تصاویر کشیده شده و ازکیفیت آنها کاسته می‌شود. لذا کیفیت تصویر در نمایشگر 23 اینچ بهتر از 30 اینچ خواهد بود. در مجموع در حال‌حاضر بهترین سایز نمایشگرهای LCD را می‌توان 23 یا 24 اینچ دانست که در آنها کیفیت تصویر قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمی‌کنند.
    رزولوشن
    رزولوشن، میزان اطلاعاتی که در صفحه نمایشگر وجود دارد را مشخص می‌کند. در واقع هر چه رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، امکان استفاده همزمان از چند برنامه بر روی صفحه راحت‌تر می‌شود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری بر روی صفحه، جا می‌شوند. لذا هرچه رزولوشن مانیتور بالاتر باشد بهتر است. پیشنهاد کارشناسان به کاربران رایانه‌های خانگی این است که مانیتور با رزولوشن 1080p انتخاب کنندکه با آن می‌توانید فیلم‌های Full HD را با کیفیت اصلی مشاهده کنید.
    پورت‌ها
    تلاش کنید به دنبال مانیتور با پورت دیجیتال DVI باشید. با پورت DVI تقریبا می‌توان مانیتور را به کلیه ابزارهای مختلف متصل کرد اما اگر مانیتور موردنظر شما دارای پورت HDMI نیز باشد امکانات بیشتری خواهید داشت و به عنوان مثال می‌توانید مانیتور خود را به پخش‌کننده‌های تصویری، کنسول‌های بازی و غیره نیز متصل کنید. برخی از مانیتورها هاب USB و یا جک هدفون نیز دارند که مخصوصا زمانی که کیس کامپیوتر در پایین میز کار قرار می‌گیرد و دسترسی به پورت‌ها مشکل می‌شود، مفید و کاربردی است.
    از زاویه دیدتا نور پس‌زمینه
    زاویه‌ دید ویژگی موثری است که با آن، مانیتور تصاویر را به خوبی نمایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر زاویه دید یک مانیتور 170 درجه اعلام شود اگر از طرفین و با زاویه تا حد 170 درجه نسبت به مانیتور نگاه کنید باید تصاویر را به خوبی مشاهده کنید. درهمین حال هرچه روشنایی تصویر نمایشگر بالاتر باشد استفاده از آن در محیط‌های پرنور راحت‌تر شده و تصاویر نیز شفاف‌تر نمایش داده می‌شوند.
    درباره نور پس‌زمینه LED نیز باید گفت نباید اجازه دهید تا تولیدکنندگان شما را گمراه کنند. نمایشگرهای LED-Backlit که امروزه به مانیتور LED یا LED TV معروف شده‌اند در واقع همان نمایشگر LCD هستند که در آنها به جای لامپ‌های سنتی فلورسنت (CFL) از LED برای نوردهی استفاده می‌شود. استفاده از LED برای نوردهی پنل نمایشگر باعث می‌شود تا تولیدکنندگان محصولات باریک‌تر، روشن‌تر و با گرمای کمتر تولید کنند. پس خیلی توجه نکرده و هوای جیبتان را داشته باشید!
    ویک نکته کلیدی دیگر...
    اگر قرار است از مانیتور خود در محیط پر نور استفاده کنید به دنبال صفحه نمایش مات باشید، صفحه‌های نمایش براق تصاویر را جذاب‌تر نمایش می‌دهند اما انعکاس زیاد نور در آنها، باعث می‌شود تا نتوان از این مانیتورها در محیط‌های پر نور استفاده کرد. مثلا اگر میز کار شما نزدیک به پنجره است حتما سعی کنید از مانیتور با صفحه نمایش مات استفاده کنید.
    برندها و قیمت
    امروز دربازار طیف متنوعی از مانیتورها با قابلیت‌های گوناگون وجوددارند. ال‌جی، سامسونگ، جی‌وی سی، ایسوز، دل، ایکس ویژن، بنکیو، اچ‌پی و... برخی از برندهای موجود در بازار را تشکیل می‌دهند. قیمت‌ها نیز از حدود 300 هزار تومان شروع شده و تا 3میلیون تومان تداوم می‌یابد. توجه کنید برندی را بخرید که حتما گارانتی داشته و قطعاتش در بازار موجود باشد چون برندهای خاص ممکن است شما را با چالش زمان برای تعمیرات یا گرانی و کمیابی قطعات یدکی مواجه کند. پس خوب اما معمولی بخرید تا راحت‌تر باشید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر