راهکار هواوی برای دور زدن تحریم اندروید

عصر کالا- به نظر می‌رسد که هواوی به منظور دور زدن تحریم‌های گوگل و لغو لایسنس استفاده از اندروید، قصد دارد سیستم عامل اختصاصی یکپارچه‌ای را برای محصولاتش ارائه و منتشر کند.

راهکار هواوی برای دور زدن تحریم اندروید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، چندی پیش بود که ریچارد یو از مدیران ارشد هوآوی اعلام کرده بود که این شرکت چینی ترجیح می‌دهد در شرایط کنونی به سیستم‌عامل اندروید وفادار باقی بماند اما اگر به هر دلیلی امکان استفاده از آن وجود نداشته باشد، باز هم جای نگرانی نخواهد بود چرا که هواوی از مدت‌ها پیش به فکر ارائه یک سیستم عامل اختصاصی بوده و در صورت لزوم آن را جایگزین اندروید خواهد کرد.

    حالا با توجه به تحریم هواوی و لغو لایسنس استفاده از سیستم‌عامل اندروید از سوی گوگل، به نظر می‌رسد که این تعبیر به واقعیت پیوسته و هواوی احتمالاً مجبور خواهد بود از برنامه دوم (پلان بی) خود استفاده کرده و سیستم عامل اختصاصی خودش را توسعه دهد.

    یکی از همان نخستین احتمالاتی که بعد از انتشار خبر تحریم هواوی از سوی گوگل مطرح شد، ارائه و توسعه یک سیستم عامل اختصاصی توسط هواوی بود که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، به منظور رهایی از وابستگی به سیستم عامل‌های ارائه شده توسط شرکت‌های آمریکایی نظیر اندروید گوگل بر روی میز گزینه‌های احتمالی مقابله با تحریم این شرکت چینی قرار گرفته است.

    اما این تحلیل گران بر این باورند که این کار در شرایط کنونی عاقلانه و موفقیت‌آمیز به شمار خواهد آمد چرا که شرکت‌های بسیار قدرتمندترین نظیر مایکروسافت نیز به منظور رقابت با سیستم عامل‌های اندروید و ios اپل تلاش کرده بودند تا با ارائه سیستم عامل موبایلی اختصاصی توجه برای رضایت کاربران را به سوی خود جلب کنند اما ناموفق بودند.

    بر اساس گزارش وب سایت gsmarena، حالا اخبار ضد و نقیضی در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شده است که نشان می‌دهد هواوی قصد دارد جایگزین سیستم عامل اندروید را تا چند ماه دیگر، احتمالاً در پاییز سال جاری منتشر کند.

    این طور که گفته می‌شود به نظر می‌رسد که هواوی تصمیم گرفته است یک سیستم عامل یکپارچه که برای تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند موبایل رایانه تبلت تلویزیون خودرو و سایر گجت های پوشیدنی هوشمند مورد استفاده است، ارائه کند که قابلیت کار با اپلیکیشن‌های اندرویدی و همچنین تحت وب را نیز خواهد داشت.

    برخی دیگر از کارشناسان مدعی شدند که این پروژه به این زودی دست یافتنی نیست و برخلاف ادعای برخی از رسانه‌ها به نقل از ریچارد ریو، تا انتشار رسمی و نهایی سیستم عامل اختصاصی هواوی زمان زیادی لازم بوده و باقی مانده است.

    پنجشنبه هفته پیش بود که دولت ترامپ فهرست جدیدی از شرکت‌های ممنوعه برای تجارت و ایالات متحده را اعلام و منتشر کرد که در آن نام شرکت چینی هوآوی به عنوان بزرگ‌ترین توسعه دهنده تجهیزات مخابراتی و عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به چشم می‌خورد.

    بدون شک محدودیت‌های جدیدی که آمریکا برای هواوی وضع و اعمال کرده است، تأثیرات منفی و تبعات گسترده‌ای را درپی خواهد داشت و این بدان معناست که دیگر قادر نخواهد بود هرگونه سرویس اختصاصی ارائه شده توسط گوگل را استفاده کند و استفاده از سیستم عامل اندروید توسط هواوی تنها محدود به لایسنس‌های متن باز و AOSP خواهد بود.

    بدون شک مشکلات و کشمکش‌های دولت آمریکا با هواوی از جنجال‌برانگیزترین و خبرسازترین اتفاقات سال 2018 میلادی بود که به نظر می‌رسد به این زودی تمام نخواهد شد.

    هواوی که بزرگترین تولیدکننده و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و دومین سازنده و عرضه‌کننده موبایل در جهان محسوب می‌شود، در طول یک سال اخیر از سوی دولت ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بسیاری از کشورهای هم‌پیمانش به شدت تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است و بسیاری از این کشورها اعم از آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و بریتانیا استفاده از محصولات هواوی و نصب تجهیزات مخابراتی و فعالیت این شرکت چینی را تحت تأثیر اتهامات جاسوسی برای دولت چین ممنوع اعلام کرده بودند.

    با اینکه دولت چین و شرکت هواوی همه این اتهامات را بارها رد و تکذیب کردند، به نظر می‌رسد که نگرانی در مورد جاسوسی از اطلاعات کاربران در کشورهای مختلف علیه این اپراتورهای مخابراتی همچنان وجود دارد.

    از طرفی دیگر، جنگ تجاری چین و آمریکا نیز به نگرانی‌های امنیتی علیه هواوی در توسعه زیرساخت‌های مربوط به شبکه 5G مزید بر علت شده و در حال حاضر آتش اختلافات آنها را شعله‌ورتر از قبل کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر