توسعه‌دهندگان کلاهبردار نام برندهای بزرگ را می‌دزدند

مراقب اپلیکیشن‌های تقلبی باشید

عصر کالا- توسعه‌دهندگان اپ‌های جعلی درآمد بیشتری از همکاران رسمی و قانونی خودشان دارند

مراقب اپلیکیشن‌های تقلبی باشید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از دنیای اقتصاد، اپلیکیشن جدید یک فروشگاه بزرگ بریتانیایی قطعا می‌تواند کاربردی و جالب باشد. این اپلیکیشن که روز پنجم سپتامبر در فروشگاه نرم‌افزارهای اندرویدی گوگل یعنی گوگل پلی ارائه شد، لوگویی درست با همان رنگ‌‌های با طراوات دارد و پوشاک و لوازم مد روز ارائه می‌کند. با این حال اما برند فروشگاه این اپلیکیشن را تایید نکرده و به آن مجوزی نداده است. در این اپلیکیشن آگهی‌ها و تبلیغات پاپ‌آپ (تبلیغاتی که ناگهان از گوشه‌ای از صفحه پیش چشم کاربر باز می‌شوند) زیادی باز می‌شود و ساختار کلی آن به شدت کند است، تا جایی که کاربران امتیاز بسیار کمی را در رتبه‌بندی‌ها به آن داده‌اند. توسعه‌دهنده این اپلیکیشن یعنی Style Apps، علاوه بر این اپلیکیشن‌های دیگری را هم برای برندهای پوشاک معرفی کرده است که همه برندهای محلی در آمریکا هستند.

    چنین اپلیکیشن‌های جعلی و تقلبی را توسعه‌دهندگان کلاهبردار طراحی می‌کنند تا کاربران بی‌دقت را فریب دهند. گوگل و اپل فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های خودشان را مدیریت و کنترل می‌کنند، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان فریبکار وارد این فروشگاه‌ها می‌شوند و اپلیکیشن‌های تقلبی خود را ارائه می‌کنند. فروشگاه‌های متفرقه ارائه اپلیکیشن و پلت‌فرم‌های غیر رسمی، آنهایی که توسط جایی به جز دو غول بزرگ تکنولوژی یعنی گوگل و اپل اداره می‌شوند، مشکلی به مراتب پیچیده‌تر هستند. کاربران به دو شکل فریب می‌خورند. بعضی اپلیکیشن‌ها شکافی را در بازار پر می‌کنند. برای مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای بریتانیایی معروف ارائه محصولات مد روز Selfridges، یک اپلیکیشن قانونی برای دستگاه‌های اپل دارند و نه برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید. RadioShack که خرده‌فروشی لوازم الکترونیکی شناخته‌شده‌ای در آمریکاست و در ماه فوریه سال 2015 اعلام ورشکستگی کرد، یک وب‌سایت دارد اما اپلیکیشن رسمی ندارد. با این حال اما تاکنون سه اپلیکیشن جعلی با نام این فروشگاه ارائه شده‌اند.
    توسعه‌دهندگان دیگری هم هستند که از یک اپلیکیشن موجود کپی‌برداری می‌کنند و امیدوارند که کاربران متوجه این کار نشوند. اکونومیست در یافته است که نیمی از 50 اپلیکیشن برتر و پرفروش در فروشگاه گوگل پلی، تقلبی و جعلی هستند. این اپلیکیشن‌های تقلبی شامل بعضی اپلیکیشن‌هایی با نام‌های تغییریافته مانند MyGoogleTranslate به جای Google Translate یا یک اپلیکیشن تقلبی Netflix با لوگویی مرموز با تم هالووین هستند. گوگل می‌گوید که این اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کند و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
    اپلیکیشن‌های تقلبی اغلب پر از کدهای مخرب هستند. گروهی از محققان دانشگاه لوکزامبورگ به نام SerVal، تخمین زده‌اند که حدود یک‌پنجم تمام بدافزارهای مبتنی بر اپلیکیشن‌های اندرویدی در اپلیکیشن‌های جعلی مخفی هستند. این بدافزارها به ایجاد توطئه‌های درآمدزایی مختلف کمک می‌کنند. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین این اپلیکیشن‌ها برای دزدی رمزهای عبور طراحی می‌شوند که در نهایت می‌توانند به حساب‌های بانکی کاربران نفوذ کنند. با این حال اما به گفته «الیران ساپیر» از شرکت تکنولوژی Apptopia، روش رایج‌تر برای کلاهبرداران سود بردن از تبلیغات معمولی به خصوص روی دستگاه‌های اندرویدی است. به این ترتیب است که حالا تبلیغات روی مرورگرهای وب در موبایل‌های هوشمند کاملا با تبلیغات مشابه انتخاب‌شده از سوی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تقلبی، جایگزین شده است.
    راه دیگر درآمدزایی برای کلاهبرداران از طریق بدافزارها، تصاحب ارزهای رمزنگاری‌شده است. تحلیلگران در شرکت امنیت سایبری Trend Micro در سال 2014 کشف کردند که نسخه‌های کپی شده از بازی موبایلی Football Manager Handheld و اپلیکیشن صوتی TuneIn Radio شامل بدافزارهایی هستند که ارزهای رمزنگاری شده را تصاحب می‌کنند و درآمد حاصل از آن احتمالا به جیب توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تقلبی می‌رود. این روند همچنان ادامه دارد و به‌صورت مستقیم به کاربران ضرر نمی‌زند، بلکه محققان هشدار داده‌اند که چنین اپلیکیشن‌های خطرناکی باتری گوشی‌ها را خالی می‌کنند.
    ساپیر معتقد است توسعه‌دهندگان می‌توانند با کمک ابزارهای قانونی درآمد بیشتری از از اپلیکیشن‌های تقلبی به‌دست بیاورند. در انجمن‌های دارک وب (شبکه‌ای که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد در آن دشوار یا غیرممکن است. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده که افراد ناشناس آنها را مدیریت می‌کنند، فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو غالبا این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند.) هکرها و آگهی‌دهندگان با تبلیغات دیجیتالی کوتاه‌مدت چیزی در حدود یک دلار برای هر کاربر در هر سال را به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن پیشنهاد می‌کنند تا در مقابل اپلیکیشن‌هایشان را با کدهای مخرب پر کنند.
     در تئوری یک اپلیکیشن با 15 هزار کاربر (حدود یک‌دهم تمام اپلیکیشن‌ها این تعداد کاربر را در اختیار دارند) می‌تواند درآمدی در حدود هزار و 250 دلار در هر ماه داشته باشد. این در حالی است که بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت تبلیغات موبایلی InMobi، اغلب اپلیکیشن‌های رسمی و قانونی در ماه حدود هزار دلار درآمد دارند. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تقلبی و جعلی همچنین خیلی سریع به آخرین ترندها و جریانات وارد می‌شوند. وقتی اپلیکیشن بازی موبایلی واقعیت افزوده پوکمون گو در جولای سال 2016 به محبوبیت زیادی رسید، توسعه‌دهندگان یک راهنمای پیاده‌روی ویژه این بازی را عرضه کردند که پر از تبلیغات و آگهی‌های دیجیتالی و مجازی بود. «کریس ماسون» از شرکت تکنولوژی Branding Brand، در این مورد می‌گوید: «این اپلیکیشن راهنما بیش از 500 هزار مرتبه دانلود شد و توانست درآمد قابل توجهی را به خصوص در پاییز که فروش بازی پوکمون گو به دنبال جشن‌های شکرگزاری و کریسمس رو به افزایش گذاشته بود، به‌دست بیاورد.» با این اوصاف بهتر است هنگام انتخاب و دانلود اپلیکیشن‌ها بسیار دقیق‌تر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر