چگونه استفاده از «لیزر» تنفسی پاک فراهم می‌کند

عصر کالا- از جمله حوزه‌های تأثیرگذار لیزر و فوتونیک بر بهبود کیفیت زندگی، می‌توان به مواردی همچون تنفس پاک، آب سالم، بهداشت سالم، تشخیص و درمان صرفه‌جویی در انرژی و امنیت و آسایش اشاره کرد.

چگونه استفاده از «لیزر» تنفسی پاک فراهم می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، دیدن، شاید عمیق‌ترین حس بشر نسبت به محیط پیرامون خود باشد و فناوری و ادوات دیداری و مرتبط با فوتونیک به خودی خود می‌توانند مستقیماً بر سطح زندگی مردم تأثیرگذار و به دلیل کاربرد فراوان از تقاضای بسیار چشمگیری نیز برخوردار باشند که این مسئله موجب ایجاد یک بازار بسیار پرارزش و پرسود در این حوزه می‌شود.

    از جمله حوزه‌های تأثیرگذار لیزر و فوتونیک بر بهبود کیفیت زندگی، می‌توان به مواردی همچون تنفس پاک، آب سالم، بهداشت سالم، تشخیص و درمان صرفه‌جویی در انرژی و امنیت و آسایش اشاره کرد.

    امروزه آلودگی هوا به یکی از مشکلات اصلی اکثر شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است و رفع آن نیز از چالشهای بزرگ به شمار می‌آید؛ از این‌رو ارائه روشهای نوین و کاربردی به‌منظور کاهش آلودگی هوا بسیار مورد توجه و لیزر یکی از ادواتی است که به‌صورت بالقوه قابلیت کمک به این معضل را داراست.

    لیزر به عنوان باریکه‌ای موازی، با انرژی متمرکز و دارای برد بلند، می‌تواند با جارو کردن محیط اطراف و برهمکنش از طرق مختلف با عوامل آلودگی نظیر یونیزاسیون و شکستن ساختار مولکولی آنها، به کاهش آلودگی کمک کند.

    جایگاه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی در آب سالم

    یکی از روشهای کم‌هزینه و رایج در استرلیزاسیون آب با به‌کارگیری پرتوهای فرابنفش است که با میکروب‌زدایی، آب را از لحاظ بیولوژیکی تصفیه می‌کند و با توجه به کارایی بالا و عدم آسیب‌رسانی به محیط‌زیست و تضمین سلامت آب، بسیار رایج است؛ پرتوهای لیزری در طول موجهای کوتاه و در محدوده فرابنفش این نقش را بهتر ایفا می‌کند.

    نقش لیزر در بهداشت و سلامت

    بخش دیگری از بررسیهای صورت گرفته در حوزه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی در بهداشت و سلامت است؛ فناوری لیزر و فوتونیک کاربرد وسیعی در زمینه بهداشت عمومی و سلامت دارد.

    انواع لیزرتراپیها برای بهبود سریع‌تر جراحات، میکروب‌زدایی، استفاده از لیزر به‌عنوان تیغ جراحی، بخیه زدن، جراحی غده‌های سرطانی، پوست و دندان‌پزشکی و... از جمله کاربردهای لیزر در حوزه‌های بهداشت و سلامت است.

    لیزر و درمان

    تشخیص و درمان از دیگر موضوعاتی است که در حوزه فوتونیک و ساختارهای میکرونی مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ کاربرد لیزر در پزشکی امروزه تبدیل به یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های کاربرد لیزر شده و گردش مالی قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد؛ علاوه بر به کارگیری لیزر به عنوان ابزاری درمانی و به کارگیری مستقیم آن در جراحیها و دیگر کاربردها، لیزر کاربرد گسترده‌ای در تشخیص و پیشگیری دارد.

    لیزر و بهینه‌سازی در مصرف انرژی

    سرعت عمل لیزر در فرایندهای پیچیده صنعتی که معمولاً با روشهای سنتی نیازمند صرف وقت و انرژی بسیار بالا است موجب صرفه‌جویی در انرژی و استفاده بهینه از منابع انسانی و مواد اولیه می‌شود؛ تبلور این ویژگی لیزر در چاپگرهای سه‌بعدی ساخت قطعات در صنایع راهبردی نظیر هواپیما را بسیار آسان و سریع کرده است.

    این نکته علاوه بر کاربرد لیزر در صنایع انرژیهای تجدیدپذیر است که باعث افزایش راندمان سلولهای خورشیدی (فوتوولتاییک) می‌شود.

    علاوه بر اینکه امروزه لیزر به عنوان یک ابزار تهاجمی دفاعی مستقیم مورد توجه است، سالهاست که تجهیزات و ادوات لیزری در جنگ‌افزارها نقش قسمتهای هدایت، کنترل و ناوبری را به عهده دارند.

    ستاد توسعه فناوریهای لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی با هدف تاثیرگذاری در بخشهای مختلفی همچون سلامت، بهینه‌سازی مصرف انرژی، آب سالم و... در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شد تا برای زندگی عجین شده با فناوری لیزر گامهای مثبتی بردارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر