فناوری؛ این بار ناجی مشکل پارک خودروها

عصر کالا- استفاده از فناوری اطلاعات برای تسهیل زندگی روزمره روزبه‌روز افزایش می‌یابد و این بار برنامه‌نویسان داخلی راهی برای حل مشکل جای پارک ارائه کرده‌اند.

فناوری؛ این بار ناجی مشکل پارک خودروها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، امروزه در شهرهای بزرگ همه درگیر معضل پیدا کردن جای پارک هستند. رانندگان سرگردان به دنبال محل مناسب برای پارک خودروهای خود، در خیابان‌ها موجب افزایش ترافیک، افزایش مصرف سوخت و متعاقبا افزایش آلودگی هوا می‌شوند. راه‌حلی که معمولا به ذهن همه می‌رسد ساخت پارکینگ‌های عمومی توسط شهرداری‌ها است. اما این کار علاوه بر نیاز به بودجه کلان، بسیار زمانبر است. اما فهیم فهیم‌پور طراح اپلیکیشن «جاپارک» توانسته با ایده خلاقانه خود راهی برای این معضل شهری پیدا کند.

    فهیم‌پور با اشاره به ایده خود برای رفع مشکل پارک خودروها توضیح می‌دهد: ما با طراحی و عرضه اپلیکیشن «جاپارک» تلاش می‌کنیم تا به وسیله تلفن‌های هوشمند به میزان زیادی این مشکل را برطرف کنیم. تاکید ما در نسخه فعلی اپلیکیشن جاپارک بر پارک حاشیه‌ای خیابان‌هاست. ولی در نسخه‌های بعدی در نظر داریم از برخی پتانسیل‌های عظیم مغفول‌مانده نیز در عرضه فضای پارک خودروها استفاده کنیم.

    مدارس، دانشگاه‌ها، هتل‌ها و ... هر کدام در بازه‌های زمانی از سال یا تعطیل هستند یا کم‌فعالیتند. برخی ادارات و سازمان‌ها ممکن است فضای پارکینگشان بیشتر از نیازشان باشد. حتی بسیاری از ساختمان‌های مسکونی واقع در مناطق پرترافیک شهرها درست در زمانی که بسیاری از رانندگان در خیابان‌های اطراف به دنبال جاپارک هستند به علت عزیمت ساکنین آن‌ها به نقاط دیگر شهر جهت فعالیت‌های شغلی، دارای پارکینگ‌های خالی هستند.

    حتی همین حالا هم سرایه‌داران برخی از مجتمع‌ها با سوءاستفاده از نیاز مبرم مردم به جاپارک، فضاهای خالی پارکینگ مجتمع خود را در ازای اخذ مبالغ گزاف و بعضا بدون اطلاع و رضایت ساکنین در اختیار رانندگان قرار می‌دهند. با استفاده از اپلیکیشن جاپارک می‌توان این فضاها را به‌صورت کنترل‌شده و ساماندهی‌شده در اختیار جویندگان جاپارک قرار داد و چون اطلاعات هر دو طرف در اپلیکیشن جاپارک ثبت می‌شود احتمال تخلف کاهش می‌یابد و حتی در صورت بروز تخلف، ردیابی متخلفان امکانپذیر است.

    جاپارک چطور کار می‌کند؟

    فهیم‌پور درباره نحوه کارکرد اپلیکیشن جاپارک می‌گوید: در نسخه‌ای که هم‌اکنون در دسترس عموم قرار دارد، رانندگانی که فضای پارک حاشیه‌ای خود را ترک می‌کنند وجود فضای خالی را در اپلیکیشن جاپارک ثبت می‌کنند و جویندگان جاپارک می‌توانند موقعیت و فاصله جاپارک‌های اطراف خود را در نقشه ببینند و بهترین گزینه را انتخاب کنند. علاوه بر آن عرضه‌کنندگان جاپارک نیز می‌توانند موقعیت جویندگان جاپارک و فاصله آنها را در نقشه ببینند و فضای خالی موجود را به آنها پیشنهاد دهند.

    پس از برقراری توافق بین جوینده و عرضه‌کننده جاپارک مشخصات خودروی جوینده برای عرضه‌کننده و مشخصات فضای پارک پیشنهادی برای جوینده ارسال می‌شود. بدین ترتیب جوینده جاپارک بجای گشت‌زنی در کوچه پس کوچه‌ها، مستقیما به سمت فضای خالی پارک حرکت می‌کند. البته علاوه بر رانندگان خودروهایی که از محل پارک حاشیه‌ای خود خارج می‌شوند، پارکبان‌ها و حتی عابرین هم می‌توانند پیشنهاددهنده جاپارک باشند و بدین ترتیب در اپلیکیشن جاپارک کسب امتیاز کنند و شانس برنده شدن جایزه داشته باشند.

    طراح جاپارک بزرگترین حسن این اپلیکیشن را ارائه تعداد فضای مازاد جای پارک می‌داند و می‌گوید: همچنین نیازی نیست در پارکینگ مجتمع مثل پارکینگ‌های عمومی برای پذیرش خودروها باز بماند. بلکه هر خودرو پس از توافق با ارائه‌دهنده جاپارک، آدرس را دریافت می‌کند و پس از رسیدن به محل، در برایش باز می‌شود. البته برای عملی کردن این قابلیت در مجتمع‌های مسکونی همکاری بعضی ارگان‌ها مثل شهرداری و شرکت‌های بیمه جهت رفع برخی موانع قانونی و اخذ تدابیر امنیتی بیمه‌ای حیاتی است.

    او همچنین با تاکید بر دیگر مزایای اپلیکیشن جاپارک می‌گوید: حذف گشت‌های غیرضروری خودروها، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و صرفه‌جویی کلان ارزی و ریالی و همچنین ارتقای سلامت روانی جامعه و کاهش میزان استرس و نزاع‌های خیابانی برخی از ویژگی‌های این برنامه است. کاربران با هربار استفاده از اپلیکیشن جاپارک، امتیازاتی کسب می‌کنند که البته امتیاز ارائه‌دهندگان جاپارک بسیار بیشتر است. در پایان هر هفته بین کاربران قرعه‌کشی شده و جوایز نفیسی مثل سکه طلا اعطا خواهد شد.

    در حال حاضر نسخه اندرویدی اپلیکیشن جاپارک را می‌توان به صورت رایگان از کافه‌بازار و گوگل‌پلی دانلود کرد و نسخه آی‌اواس آن نیز در حال تهیه است. اگرچه استفاده از این اپلیکیشن هنوز همه‌گیر نشده و لازمه‌ی رشد آن هم استفاده بیشتر کاربران است، اما می‌توان حداقل آن را مورد بررسی قرار داد تا در کنار حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی، مشکل پیدا کردن جای پارک نیز تا حد زیادی برای رانندگان حل شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر