تکنولوژی، برای کمک به معلولان

عصر کالا- تکنولوژی و پیشرفت های عرصه فناوری همواره به کمک افرادی آمده که از اختلالات بینایی، گفتاری، حرکتی و دیگر معلولیت ها رنج برده اند.

تکنولوژی، برای کمک به معلولان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از برترینها، صدها نمونه از این نوع اپلیکیشن ها و ابزارها در بازار وجود دارد که این افراد با استفاده از آنها می توانند کارهای روزانه و عادی خود را به مراتب راحت تر انجام دهند.

    از کمک رسانی به هنگام خواندن مطالب با وجود ناتوانی های بصری و مشارکت دادن افراد ناشنوا در مکالمات گروهی تا کمک به بیمارانی که از لرزش دست رنج می برند، همگی فقط بخشی از کمک هایی است که این ابزارهای فناوری در اختیار افراد قرار می دهند. در ادامه به نمونه هایی از موفق ترین این اپلیکیشن ها و ابزارها اشاره می شود.

    Dot

    Dot را می توان اولین ساعت هوشمند بریل در جهان دانست. این وسیله در مقایسه با دیگر ابزارهای الکترونیکی خط بریل کاربرد بیشتری داشته و هزینه به مراتب کمتری برای افراد نابینا به همراه دارد. Dot به فرد نابینا کمک می کند در هر زمانی به پیام ها، توییت ها و حتی کتاب ها دسترسی داشته باشد.

    از لحاظ فنی، این ابزار با شش نقطه در چهار ستون کار می کند که تمامی این نقاط روی صفحه نمایش ساعت هوشمند قرار گرفته است. این نقطه ها بالاتر و پایین تر می رود تا در هر زمانی چهار حرف مخصوص بریل را شکل دهد. این وسیله می تواند به راحتی از طریق بلوتوث به هر گوشی هوشمندی متصل شده و سپس متن مربوط به ایمیل یا پیام را برای صاحبش به خط بریل تبدیل کند.
     

    تاکیت

    تاکیت در واقع یک وسیله ابداعی برای کمک به افرادی است که از اختلالات کلامی و زبانی رنج برده و در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. این وسیله تلفظ های فهم ناپذیر را به کلمات قابل درک تبدیل کرده و موجب می شود با وجود اختلال کلامی فرد، اطرافیان بتوانند به درستی متوجه منظور و نیت او شوند. یکی از مزیت های مهم تاکیت این است که به هر زبانی کار می کند. این وسیله در ابتدا الگوهای کلامی فرد را شناسایی کرده و یاد گرفته و یک دیکشنری کلامی شخصی ایجاد می کند، در ادامه تلفظ های فهم ناپذیر را شناسایی و مشخص کرده و به این ترتیب فرد می تواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند.

    متن خوان انگشتی

    این وسیله کوچک به افراد معلول کمک می کند تا به راحتی متون و نوشته های خود را بخوانند. این ابزار دو کاربرد دارد؛ افراد با کمک آن می توانند متن های نوشته شده روی یک کتاب یا ابزار الکترونیکی مانند گوشی همراه یا لپ تاپ را به راحتی مطالعه کنند؛ همچنین به عنوان ابزار ترجمه زبان نیز استفاده می شود.

    فرد می تواند این وسیله را دور انگشت خود قرار داده و پس از اشاره به بخشی از کتاب یا نوشته آن را به راحتی مطالعه کند. دوربین کوچکی روی متن خوان انگشتی قرار دارد که متن مد نظر را اسکن کرده و پس از شناسایی کلمات، آن را به یک پام صوتی تبدیل می کند. این وسیله از طریق لرزش به خواننده اطلاع می دهد که چه زمانی در ابتدا یا انتهای خط قرار دارد یا این که چه زمانی به خط بعدی برود.
     

    نقشه مکان یابی خدمات

    برای افرادی که معلولیت ندارند، پلکان های متحرک مخصوص ویلچر و اتاقک های قابل دسترسی این صندلی ها چندان موضوع مهمی به حساب نمی آید. بسیاری از مکان های عمومی نیز مجهز به این تسهیلات نیستند. همین مسئله باعث ناراحتی و زحمت آن دسته از افرادی می شود که باید با ویلچر در سطح شهر رفت و آمد کنند.

    فرد معلول با نصب این اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود درباره وجود این پله ها و اتاقک ها در مکان های عمومی مثل رستوران ها، هتل ها، فروشگاه های زنجیره ای و ... اطلاعات به دست می آورد. این نقشه همچنین مکان های عمومی دارای این تسهیلات را رتبه بندی کرده و با علامت ستاره نشان می دهد که کدام محل خدمات بیشتری ارائه می کند. در این صورت فرد معلول حق انتخاب بیشتری پیش روی خود خواهد دید.

    ابزار کمکی غذاخوری

    وسیله ای است که هنگام غذا خوردن به فرد دارای معلولیت های حرکتی کمک کرده و با وصل شدن به قاشق یا چنگال او باعث می شود خوردن غذا راحت تر شود. این ابزار بیشتر برای بیمارانی مناسب است که از امراضی همچون پارکینسون رنج می برند یا وجود دیگر اختلالات حرکتی موجب لرزش دستان آنها می شود. این وسیله کوچک، لرزش دست فرد بیمار را تا 70 درصد کاهش داده و موجب می شود محتویات قاشق به راحتی وارد دهان بیمار شود. در کنار این وسیله یک دستگیره ثابت کننده، یک شارژر و سه قاشق در اندازه های مختلف قرار دارد.هر بار شارژ کردن این دستگاه می تواند برای چند وعده غذایی استفاده شود.

    چشمان من باش

    «چشمان من باش» در واقع یک اپلیکیشن فوق العاده است که به افراد نابینا کمک می کند دنیای اطراف خود را ببینند. از طریق این اپلیکیشن، فرد نابینا می تواند به تعدادی داوطلب در اطراف خود وصل شود. پس از وصل شدن به فرد داوطلب از او در کمک های ساده ای همچون کنترل تاریخ انقضا روی پاکت شیر به هنگام خرید سوال می کند.

    افراد داوطلب، درخواست های کمک را روی گوشی خود مشاهده کرده و در صورتی که مشغول به انجام کاری باشند، این اپلیکیشن سراغ فرد دیگری رفته و از او کمک می گیرد. هر درخواست کمک یک تماس ویدئویی با فرد داوطلب ایجاد کرده تا آنها بتوانند به فرد نابینا کمک کنند.
     

    گوشی های Sesame

    این روزها گوشی های همراه نیاز عادی هر فرد و به ویژه افراد معلول به حساب می آیند اما گوشی های عادی نمی توانند برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند چندان موثر و مفید باشند. بر همین اساس گوشی Sesame که نیازی به لمس کردن ندارد، برای افراد معلول ساخته شده است.

    این گوشی به گونه ای طراحی شده که با حرکات سر و با کمک دوربین جلوی خود کار می کند. بر این اساس فرد معلول بدون این که از انگشت خود استفاده کند، فقط با حرکات سر، کارهای معمول در گوشی همچون تماس گرفتن و موسیقی پخش کردن را انجام می دهد. کنترل صوتی نیز در آن وجود دارد که فرد دیگر هیچ نیازی به استفاده از انگشتانش نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر