بازار فناوری های پوشیدنی ۵۲میلیارد دلاری می‌شود

عصر کالا- یکی از بخش‌های تکنولوژی که امروزه در زندگی بشر نمود زیادی دارد و از آن استقبال گسترده ای به عمل می‌آید، فناوری‌های پوشیدنی هستند؛ فناوری‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله لباس‌های هوشمند، فشن و دنیای مد، سلامت، ورزش، صنایع گوناگون، سنسورها و.... حضوری پررنگ دارند و طبق آخرین گزارش گارتنر، رقمی که کاربران جهان تا پایان سال ۲۰۲۰ صرف خرید این فناوری‌ها می‌کنند به حدود ۵۲میلیارد دلار خواهد رسید درحالی که این رقم در سال‌جاری میلادی حدود ۴۱ میلیارد دلار بوده است.

بازار فناوری های پوشیدنی ۵۲میلیارد دلاری می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایران، اهمیت فناوری‌های پوشیدنی تا آنجاست که حالا گوگل تصمیم گرفته در این حوزه سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام دهد. در این راستا این غول دنیای فناوری در قراردادی 2.1میلیارد دلاری، کمپانی فناوری‌های پوشیدنی«فیت بیت» را خریداری کرده تا بتواند در این بازار بزرگ، نقشی ویژه ایفا کند.

    اما فناوری‌های پوشیدنی در چه بخش‌هایی طرفدار دارد؟ یکی از حوزه‌های پرطرفدار فناوری‌های پوشیدنی، ورزش است. رواج فناوری‌های پوشیدنی در حوزه ورزش زمینه ساز استفاده از این تکنولوژی در میادین ورزشی شده است طوری که به‌عنوان مثال امسال برای نخستین بار در مسابقات ورزشی تنیس میلان ایتالیا، هم بازیکن و هم مربی‌ها مجاز به استفاده رسمی از فناوری‌های پوشیدنی شده‌اند. به این ترتیب مربی می‌تواند با آنالیز داده‌های این وسایل هوشمند، فرصتی برای بررسی میزان پیشرفت ورزشکار به دست بیاورد.

    یکی دیگر از بخش‌هایی که فناوری‌های پوشیدنی می‌توانند در آن تغییر و تحولاتی گسترده به‌وجود بیاورند سرویس‌های اضطراری همچون اورژانس و آتش‌نشانی هستند. به‌عنوان مثال آتش‌نشانان با استفاده از تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت در لباس یا کلاه ایمنی خود می‌توانند به اطلاعاتی مهم ازجمله سطح اکسیژن، ضربان قلب و دمای محلی که شخص گرفتار در آن قرار دارد دست پیدا کنند. همچنین با استفاده از این فناوری‌های پوشیدنی، آتش‌نشانان نیز می‌توانند در حوادث و آتش‌سوزی‌های گسترده به راحتی یکدیگر را پیدا کنند. فناوری واقعیت افزوده، عینک‌ها وهمچنین لباس‌های هوشمند، بیشترین استفاده را در این بخش دارند.

    فناوری‌های پوشیدنی، اینترنت اشیا و اپلیکیشن‌های ویژه پیش‌بینی شرایط مختلف در فرودگاه‌ها و مدیریت پروازهای ایرلاین‌ها نیز نقشی خاص ایفا می‌کنند. امروزه کارکنان در برخی فرودگاه‌ها موظف به استفاده از عینک‌های هوشمند هستند و مسافران هم از دستبندهای هوشمند بهره می‌گیرند تا بتوان به راحتی تردد مسافران در فرودگاه را رصد کرد. همچنین با استفاده از این فناوری می‌توان اطلاعاتی درباره علایق مسافران به خرید، حضور در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های فرودگاه و... به‌دست آورد.

    ساعت‌های هوشمند در صدر علاقه‌مندی کاربران

    اما کاربران بیشتر به کدام یک از فناوری‌های پوشیدنی روی خوش نشان می‌دهند؟ محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر معتقدند ساعت‌های هوشمند و صفحات نمایشگر HMDsکه روی عینک‌های واقعیت افزوده نصب می‌شوند، محبوب‌ترین فناوری‌های پوشیدنی محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود میزان فروش آنها در سال 2020 به ترتیب 34درصد و 48 درصد رشد داشته باشد.

    ساعت‌های هوشمند وسایلی هستند که نه تنها زمان را نشان می‌دهند بلکه با اتصال به گوشی‌های هوشمند، دسترسی کاربر به اپلیکیشن‌های مختلف را نیز آسان‌تر می‌کنند. همچنین از این فناوری‌های هوشمند می‌توان برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب، تعداد تنفس و... بهره گرفت و حتی با گام شمار آن از میزان فعالیت بدنی و پیشرفت در حرکات ورزشی هم مطمئن شد. تحلیلگران مؤسسه پژوهشی گارتنر می‌گویند: در واقع حالا دیگر ساعت‌های هوشمند به یک وسیله حیاتی برای بسیاری از جوانان تبدیل شده و کاربران جهان مبلغ قابل توجهی برای خرید این فناوری پوشیدنی هزینه کرده‌اند.

    به‌گفته محققان، درحال حاضر بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت اشباع شده است و همین موضوع راه را برای ساعت‌های هوشمند باز کرده تا بیشتر عرض اندام کنند. همچنین انتظار می‌رود که مشتریان از کاهش قیمت ساعت‌های هوشمند سود ببرند چراکه کمپانی‌های مطرح فناوری جهان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و به‌عنوان مثال ساعت اپل، گلکسی سامسونگ و همچنین هوآوی تلاش دارند تا هریک بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند و دیگری را عقب برانند. با توجه به تلاش این کمپانی‌ها برای فروش بیشتر و ارائه پیشنهادهای ویژه به کاربران جهان، محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر اعتقاد دارند احتمالاً این رقابت شدید سبب کاهش قابل تأمل قیمت ساعت‌های هوشمند در سال 2020 خواهد شد.

    «رانجیت اتول» یکی از محققان ارشد مؤسسه گارتنر می‌گوید: درحالی که رهبران و پیشتازان صنعت ساعت‌های هوشمند یعنی اپل واچ و گلکسی سامسونگ بیشتر به‌دنبال ارائه ساعت‌های گرانقیمت هستند، بقیه نقش آفرینان بازار همچون شیائومی و هوآوی قیمت بالای ساعت‌ها را با ارائه ساعت‌های هوشمند ارزان قیمت خنثی می‌کنند. به این ترتیب مدل‌های گرانقیمت (پریمیوم) با کاهش قیمت مواجه نمی‌شوند.

    از نگاه محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر، در سال 2020 بهای ساعت‌های هوشمند برندهایی همچون هوآوی و شیائومی تا 4.5 درصد کاهش خواهد داشت و احتمالاً در سال 2021 شاهد تحول در الگوهای خرید کاربران خواهیم بود. با اینکه ساعت‌های هوشمند و HMDs جای خود را در جایگاه‌های برتر لیست خرید فناوری‌های پوشیدنی کاربران تثبیت کرده‌اند ولی محققان مؤسسه گارتنر معتقدند شاید این لیست در سال 2021 تغییراتی داشته باشد و گجت‌هایی برای شنیدن بیشترین تقاضای کاربران را به خود اختصاص دهند.

    طبق این گزارش، در سال 2020، فروش ساعت‌های هوشمند دست‌کم به 86میلیون عدد می‌رسد درحالی که این رقم برای گجت‌هایی برای شنیدن 70میلیون عدد خواهد بود و از همه بیشتر هم شرکت هایی چون اپل، سامسونگ، شیائومی و Bose فروش خواهند داشت؛ البته باید منتظر ماند و وضعیت سال 2021 را دید.

    سنسورهای مینیاتوری؛موتور محرکه بازار فناوری‌های پوشیدنی

    طبق گزارش گارتنر، فقط پایین‌تر آمدن قیمت‌ها به رشد فروش فناوری‌های پوشیدنی کمک نمی‌کند بلکه موتور محرکه این بازار را شاید بهبود وضعیت سنسورها و کوچک‌تر شدن آنها دانست که از آن با عنوان مینیاتوری شدن نام می‌برند. مینیاتوری شدن سنسورها سبب شده است که بتوان از آنها در گجت‌های مرتبط با سلامت و همچنین لباس‌های هوشمند بهره مناسبی گرفت. به این ترتیب سازندگان فناوری‌های پوشیدنی موفق به ساخت گجت‌هایی شده‌اند که سنسورهای آنها می‌توانند خواب یا وضعیت‌های مختلف سلامت کاربر را رصد کنند.

    همچنین محققان مؤسسه گارتنر معتقدند حتی کاربرانی که درحال حاضر نسبت به خرید فناوری‌های پوشیدنی کاملاً بی‌اعتنا هستند ممکن است درآینده‌ای نزدیک با افزایش ویژگی‌های این فناوری‌های پوشیدنی، به خرید آنها مشتاق شوند. انتظار می‌رود که تا سال 2023، حداقل 10درصد از فروش فناوری‌های پوشیدنی به همین کاربران مربوط شود که اکنون نسبت به آن بی‌توجه هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر