ویژه مادران ناشنوا؛

اپلیکیشن معنی یاب گریه کودکان ساخته شد

عصر کالا- محققان اپلیکیشنی ساخته اند که قابلیت درک معنی گریه کودکان را دارد.

اپلیکیشن معنی یاب گریه کودکان ساخته شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، روهی از محققان دانشگاه UCLA اپلیکیشنی نوین ساخته اند که می تواند گریه کودک را شناسایی و همزمان به والدین کمک کند معنی آن را دریابند.
    اپلیکیشن مذکور Chatterbaby نام گرفته و درحقیقت برای کمک به والدین ناشنوا ساخته شده تا بتوانند گریه فرزندشان را متوجه شوند.
    هرچند دستگاه های مانیتور از راه دور صوت برای والدین ناشنوا کارآمد هستند،اما نمی توانند میان گریه یک نوزاد مضطرب و سروصدای او تمایز قائل شوند.
    به هرحال محققان برای این اپلیکیشن الگوریتمی ساخته اند که گریه های کودک را به سه دسته درد، گرسنگی و عصبانیت تقسیم می کند.
    آریانا اندرسون محقق ارشد این پژوهش می گوید: گوش مادر به راحتی می تواند آنچه را که کودکش می گوید، متوجه شود. اما به عنوان یک محقق از خودم پرسیدم آیا می توان به الگوریتمی آموزش داد تا فعالیت گوش های والدین را به طور خودکار انجام دهد؟
    محققان پس از آزمایش الگوریتم های مختلف روی بیش از 2 هزار نمونه از گریه کودکان، سیستمی ساختند که در نهایت می توانست در 90 درصد مواقع گریه ناشی از درد کودک را تشخیص دهد. البته این سیستم برای تمایز دادن میان گریه های عصبانیت و گرسنگی با مشکلاتی روبرو شد.
    اندرسون در این باره می گوید: این برنامه فرکانس های مختلفی را بررسی می کند که در گریه و همچنین در الگوهای سروصدا و سکوت وجود دارد. به عنوان مثال اگر در فرایند گریه کودک سکوتی طولانی وجود دارد، احتمالا او عصبانی است. اما هنگامیکه کودک درد دارد، گریه او معمولا بلندتر و طولانی تر و فواصل سکوت میان اصوات نیز کمتر است.
    البته همه کودکان به یک شکل ارتباط برقرار نمی کنند در همین راستا اپلیکیشن قابلیت شخصی سازی را نیز ابداع کرده که به کاربر اجازه می دهد برای ترجمه بهتر اصوات نوزادش، به الگوریتم آموزش دهد.
    می توان با ضبط و آپلود کلیپ های صوتی نوزاد در سرورUCLA صحت پیش بینی های آتی اپلیکیشن را بهبود بخشید.
    همچنین این گروه قصد دارد مخزنی بزرگتری از گریه های نوزادان بسازد تا قابلیت تشخیص اختلالات عصبی به کمک اصوات غیر معمول را بیابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر