۴۰درصد تولیدات علمی دنیا در حوزه نانو متعلق به ایران است

عصر کالا- دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اکنون ۴۰ درصد تولیدات علمی بین‌المللی در حوزه فناوری نانو متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

۴۰درصد تولیدات علمی دنیا در حوزه نانو متعلق به ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، دکتر سید مهدی رضایت امروز در نشست خبری که در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد اظهار کرد: دهمین جشنواره فناوری نانو از 14 تا 17 مهرماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

    وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره باعث می شود تا صاحبان ایده و فناوری با یکدیگر آشنا شوند، خاطر نشان کرد: در این جشنواره 100 شرکت فعال در حوزه نانو آخرین دستاوردهای خود را ارائه می کنند زیرا هدف این جشنواره معرفی آخرین یافته های محققان کشور است.

    به گفته رضایت، برگزاری این جشنواره فرصتی برای تجاری سازی محصولات داخلی است و این موضوع را در ستاد توسعه فناوری نانو مورد پیگیری قرار می دهیم.

    دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو  با بیان اینکه 43 درصد شرکت‌هایی که در دهمین جشنواره نانو حضور می یابند محصولات جدیدی دارند، بیان کرد: یکی از برنامه های جنبی این جشنواره برگزاری کارگاههای آموزشی در حوزه تجاری سازی است.

    وی با بیان اینکه در بخش دانش‌آموزی این جشنواره  نیز 40 طرح عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: 25 طرح نوآورانه در این جشنواره ارائه می‌شود؛ این طرح ها در آستانه تولید نمونه اولیه یا آماده ورود به بازار است  که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

    رضایت با بیان اینکه در این دوره از جشنواره کشورهایی از روسیه، اکوادور و چین حضور دارند، بیان کرد: علاوه بر آن هشت دانشگاه بزرگ و 14 آزمایشگاه ارائه دهنده خدمات فناورانه برای حضور در این جشنواره حضور می یابند.

    وی افزود: در دهمین جشنواره نانو 10 تا 12 شرکت در حوزه فناوری نانو محصولات خود را عرضه می‌کنند که چند محصول برای اولین بار است که عرضه می‌شود.

    جایگاه ایران در نانو

    وی در خصوص جایگاه ایران در حوزه فناوری نانو اظهار کرد: در سال 2000 رتبه ایران در فناوری نانو رتبه 57 جهانی بوده به طوریکه کشورهای عربی از ایران جلوتر بوده‌اند؛ این در حالی است که اکنون 40 درصد تولیدات علمی بین‌المللی در حوزه فناوری نانو متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

    رضایت با بیان اینکه اکنون ایران توانسته است تا سپتامبر سال 2017 به رتبه چهارم جهانی دست یابد، افزود: تا تاریخ سپتامبر سال 2017، شش هزار مقاله ISI از سوی محققان ایرانی منتشر شده که رتبه ایران به چهارم جهانی ارتقا یافته است.

    گردش مالی شرکت های دانش بنیان در حوزه نانو

    دبیر کارگروه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص میزان گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو عنوان کرد: میزان گردش مالی این شرکت‌ها در سال 89 به میزان 138 میلیارد ریال بوده است که این میزان در سال 1390 به 166 میلیارد ریال و در سال 1391 به 240 میلیارد ریال افزایش یافته است.

    وی با بیان اینکه این میزان در سال 1392 به 790 میلیارد ریال و در سال 1393 به میزان 1630 میلیارد ریال بوده است، گفت: گردش مالی شرکت ها در سال 1394 به بیش از 30 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. 30 درصد از این میزان گردش مالی شرکت‌ها ناشی از صادرات بوده است.

    به گفته رضایت، پیش‌بینی می‌شود که میزان گردش مالی این شرکت‌ها در سال 1395 دو برابر میزان سال 1394 شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر