هیدروژل جدید برای جذب بیشتر رطوبت هوا ساخته شد

عصر کالا- محققان دانشگاه ملی سنگاپور نوعی هیدروژل ساختند که قادر است رطوبت هوا را با قدرت بیشتری نسبت به نمونه های مشابه جذب کند.

هیدروژل جدید برای جذب بیشتر رطوبت هوا ساخته شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، رطوبت هوای سنگاپور مانند بسیاری از کشورهای حاره ای بین 70 تا 80 درصد است. در محیط مرطوب، هوا از آب اشباع می شود و در نتیجه عرق بدن با سرعت کمتری تبخیر می شود.
    این وضعیت موجب می شود بدن ما هوای محیط را گرم تر از آنچه هست، تجربه کند. اما این هیدروژل جدید با کارآیی بسیار بالا در جذب رطوبت محیط، اثر خنک کنندگی دارد.
    بخش عمده این ژل را اکسید روی تشکیل داده که قابلیت جذب بخار آب را به میزان 2.5 برابر وزن خود دارد. عملکرد این ماده ارزان قیمت که در یک فرآیند ساده تولید می شود، در جذب رطوبت هشت برابر بهتر از سایر عامل های جذب رطوبت از جمله ژل سیلیکا و کلرید کلسیم عمل می کند.
    این ماده بر خلاف سیستم های تهویه نیازی به برق ندارد و می توان آن را درون دیوارها، پنجره ها و حتی وسایل تزیینی مانند مجسمه ها کار گذاشت. این ماده با جذب آب شفافیت خود را از دست داده و کدر می شود و حدود 50 درصد از تشعشعات مادون قرمز را مسدود می کند. به همین علت با استفاده از این ماده در پنجره ها می توان دمای محیط را تا 7 درجه کاهش داد. برای بازیابی شفافیت این ماده کافی است جریان الکتریکی در آن برقرار شود.
    با توجه به خاصیت رسانش الکتریکی، این ماده را می توان به عنوان جوهر رسانا در مدارات الکترونیکی انعطاف پذیر مورد استفاده قرار داد. همچنین این ماده قادر است 1.8 ولت الکتریسیته تولید کند و می توان از آن به عنوان یک منبع توان کمکی برای وسایلی مانند ساعت دیجیتال بهره گرفت.
    هیدروژل‌ها دسته‌ای از مواد پلیمری با ساختار شبکه‌ای (پیوندهای عرضی فیزیکی یا شیمیایی) هستند که قابلیت تورم و جذب آب بالایی دارند. این خصوصیت هیدروژل‌ها را از سایر پلیمرها متمایز می‌سازد.
    گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Energy & Environmental Science منتشر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر