اینترنت پرسرعت ۵G پزشکی را متحول می‌کند؟

عصر کالا- عمل جراحی موفقیت آمیزی که در آن یک جراح چینی توانست از راه دور و تنها با استفاده از اینترنت پرسرعت ۵G و دو بازوی مکانیکی هوشمند، یک حیوان را عمل کند، موجب شده بسیاری باور کنند که توسعه این فناوری می تواند کمک بسزایی به پزشکی و خدمت به بشریت کند.

اینترنت پرسرعت ۵G پزشکی را متحول می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارشی که South China Morning Post به تازگی منتشر کرده است، یک جراح و پزشک چینی موفق شده است با اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت 5G کبد یک حیوان مرده را از بدنش خارج کند و جراحی موردنظر خود را با موفقیت به اتمام برساند.

    گفته می‌شود این جراح که در استان فوجیان کشور چین مستقر بوده است از راه دور و با یک فاصله 48 کیلومتری از اتاق عمل، از دو بازوی مکانیکی بهره برده و عمل جراحی موردنظر را به انجام رسانیده است.

    این طور که به نظر می رسد شبکه اینترنت پرسرعت 5G توانسته است در ابتدای مراحل آزمایشی خود، نشان دهد که قابلیت کمک به عرصه پزشکی و خدمت به بشریت را دارد بنابراین به گفته تحلیلگران، کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه های مختلف باید نگرش منفی گرایانه خود را تغییر داده و از نقش پررنگ و بسزایی که شبکه نسل پنجم اینترنت وتلفن همراه می تواند ایفا کند، سخن بگویند.

    بر اساس گزارشی که در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، این جراحی با استفاده از اینترنت 5G هیچ گونه قطعی نداشته و با سرعت بسیار بالا و خارق العاده ای به جراح مربوطه اجازه داده کار خود را به درستی و با سرعت و دقت کافی به انجام برساند.

    این خبر می‌تواند برای صنعت پزشکی و جراحان فعال در گوشه و کنار جهان خبر بسیار خوشایند و خوشحال کننده ای محسوب شود چراکه به آنها این امکان را می‌دهد از راه دور، بیمارانی را که به دلایل مختلفی از جمله دوری مسافت، مواقع اورژانسی و اضطراری و همچنین عدم استطاعت مالی برای سفر به بیمارستان‌های شهر و کشورهای دیگر تحت عمل جراحی قرار داده و به مداوای آنها بپردازند.

    این در حالی است که در سالهای اخیر تلاش اپراتورهای مخابراتی و غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری شبکه اینترنت  5G شدت گرفته و هریک از آنها در تلاشند تا با همکاری شرکت های مخابراتی مناطق مختلف جهان وارد همکاری و مذاکره شوند و از طرفی دیگر نیز دانشمندان متعددی با ارائه گزارشی مفصل و طولانی از خطرات و تهدیدات توسعه و برقراری اینترنت 5G برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست سخن گفته اند.

    در این گزارش آنها خاطرنشان کرده‌اند که تکنولوژی 5G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند.

    این در حالی است که این نوع از امواج یکپارچگی خود را در فاصله های طولانی از دست داده و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند  به همین دلیل برای جبران برد کوتاه و طول موج پایین این امواج میلیمتری، روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و ابزارهای موردنظر حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی و چراغ‌های خیابانی نیز باید هزاران برج کوچک مخابراتی نصب شود تا در انتقال و جابجایی این امواج تداخلی ایجاد نشود.

    تعداد زیاد این برج های کوچک مخابراتی در سطح شهر است که موجب نگرانی دانشمندان فعال در حوزه فناوری، پزشکی و محیط زیست شده است و موجب شده که دولت ها و شرکت های مخابراتی در توسعه این فناوری به تردید بیفتند.

    کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه 5G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

    بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم 5G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه 5G ، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

    با توجه به اینکه این روزها کشورها و شرکت‌های مخابراتی متعددی در تلاش برای ارائه نسل پنجم اینترنت همراه هستند، شبکه 5G تبدیل به یک موضوع داغ در جهان شده است تا غول‌های تکنولوژی در شرق و غرب دنیا به تقابل و رقابت تنگاتنگی با یکدیگر بپردازند و قدرت و تلاش خود را در این عرصه به رخ یکدیگر بکشند.

    فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت 5G همانطور که پیشتر نیز برآورد شده بود، یکی از پنج فناوری و تکنولوژی بزرگی خواهد بود که جهان را متحول خواهد کرد. این فناوری سرعت و کیفیت بسیار بالای انتقال اطلاعات موردنظر کاربران را فراهم خواهد کرد و به همین دلیل نیز گفته می‌شود از استقبال و محبوبیت بی نظیری برخوردار خواهد شد.

    با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت فناوری‌های نوین و گسترش تلاش و فعالیت‌ شرکت‌های مختلف تکنولوژی و اپراتورهای بین المللی برای برقراری و توسعه زیرساخت‌های لازم برای فناوری نسل پنجم اینترنت 5G، می‌توان گفت که یک ماراتن و رقابت تنگاتنگی میان این غول‌های تکنولوژی در گرفته است و هر یک از آن‌ها در تلاشند نخستین اپراتور و شرکت مخابراتی باشند که امکان دسترسی و بهره‌برداری از جدیدترین نسل از اینترنت  5G را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.

    نسل پنجم شبکه اینترنت و تلفن همراه، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر