شناسایی چالش‌های بزرگ اینترنتی

عصر کالا- بخش تحقیق و آموزش چندرسانه‌ای دانشگاه آکسفورد که به علوم اجتماعی اینترنت اختصاص دارد، چالش‌های بزرگی را که در حال حاضر در اینترنت مطرح می‌شود، شناسایی کرده‌ است.

شناسایی چالش‌های بزرگ اینترنتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، هر روز از سوی صاحبنظران و رسانه‌ها نقش مثبت اینترنت در توسعه اقتصادی و نقش منفی آن در توسعه فرهنگی برجسته‌سازی می‌شود و در جهت بهبود آثار مثبت و کاهش پیامدهای منفی اینترنت نظرات و پیشنهادات فراوانی ارایه می‌شود.
    در سطح کلان اینترنت، در بعد اقتصادی به تجارت الکترونیک، در بعد سیاسی به کاهش اقتدار دولت‌ها، در بعد اجتماعی به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و در بعد فرهنگی تسلط زبان انگلیسی را در پی داشته است. همچنین نقش اینترنت بر امنیت ملی جوامع در سطح کلان بر روند ارتباطی سازمان‌ها با مشتریان و بر روابط خانوادگی بطور مؤثر در حال توسعه است.
    اینترنت در خانواده‌های مختلف کارکردهای مختلفی از جمله احیاءکنندگی، بهبودبخشی، تخریبی و نابودکنندگی داشته است.
    اما بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام شده، چالش‌های بزرگی که در حال حاضر در اینترنت مطرح می‌شود، شامل موارد ذیل است:
    چالش الگوریتم‌های حسابرسی؛ الگوریتم‌ها توانستن مشکلات اجتماعی را که در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 دیده‌شد، کاهش داده و تشدید کنند، در این جا ادعا شده که میلیون‌ها دلار برای دستکاری در الگوریتم برای به دست آوردن اطلاعات سیاسی صرف شد.
    مسائل اخلاقی؛ نوشتن کد و اجرای آزمایش برای دستکاری کاربران آسان است. در حالی که ممکن است یک ربات که به عموم مردم در مورد دخالت رژیم هشدار می‌دهد، بنویسد، نگرانی‌های اخلاقی در مورد نحوه تاثیر آن بر عموم است.
    حقوق بشر و تکنولوژی؛ چالش بزرگ، ایجاد حقوق و آزادی صریح در اینترنت و طراحی یک جامعه آینده است.
    فیلترهای دولتی؛ دولت تصمیم می‌گیرد تا آنچه را که در اینترنت مشاهده می‌شود، فیلتر کنند و مهم است که انگیزه‌های این تصمیمات درک شود.
    بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، شرکت‌های متعددی در جهان، چیزهای زیادی در اینترنت بدون توجه به پیامدهای آن‌ها ساخته‌اند. اما مدل‌های مختلف ایجاد شده توسط شرکت‌های موجود در منطقه سیلیکون (Silicon Valley)، ممکن است برای بعضی‌ها مفید بوده و بعضی‌ها را با شکست مواجه کند.
    در هر حال به اعتقاد کارشناسان، سرعتی که در اینترنت و سهولت دستیابی به محتویات مختلف دارد، انگیزه گرایش به اینترنت و فضای مجازی را در میان کاربران فراهم کرده که در این گرایش‌ها یک سری آسیب‌هایی را شاهدیم از جمله این آسیب‌ها گسست بین نسلی است که متاسفانه در بین خانواده‌ها و فرزندان ایجاد شده و عملا از درک متقابل یکدیگر عاجز هستند. اما اولین و بنیادی‌ترین قدم در مقابله با آسیب‌های فضای مجازی ارتقای سواد رسانه‌ای مربیان و والدین است که یک امر مهم و تاثیرگذاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر