قیمت اینترنت کاهش می یابد؟

عصر کالا- کاهش قیمت اینترنت از مطالباتی است که از طرف کاربران مورد توجه قرار گرفته است. اقداماتی نیز از طرف سازمان‌های متبوعه وزارت ارتباطات برای کاهش قیمت انجام شده که نتیجه‌هایی را نیز در پی داشته است. با وجود این هنوز هم انتقادهایی مبنی بر گرانی تعرفه وجود دارد که انتظار را از مسئولان افزایش می‌دهد.

قیمت اینترنت کاهش می یابد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایسنا، کاهش تعرفه اینترنت به عنوان یکی از مزایای شبکه ملی اطلاعات ذکر شده بود. طبق اعلام سازمان‌های مربوطه، در فاز اول نسبت قیمت ترافیک داخلی کشور در قیاس با ترافیک بین‌الملل 45 درصد اعلام شده که این رقم در فاز دوم به 50 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در فاز سوم به 55 درصد برسد. البته در این حوزه اپراتورهای مختلف ارائه‌کننده اینترنت هستند که باید در اسرع وقت نسبت به تفکیک مصرف داخلی و خارجی کاربران اقدام کرده و برای مصارف داخلی تخفیف اعمال کنند.

    محمدجواد آذری جهرمی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه کاهش قیمت اینترنت و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی لازم گفت: همچنان جایگاه ایران در سطح منطقه جای کار دارد و برای به نتیجه رسیدن و داشتن نتایج بهتر در این حوزه لازم است مسائل متعددی مورد توجه قرار گیرد از جمله آنکه بازار مصرف برای تولیدات داخلی ایجاد شده و در عین حال کیفیت و رضایت مشتری نیز مدنظر قرار گیرد.

    وی با بیان اینکه کیفیت در بخش‌های مختلف تامین می‌شود که یکی از این بخش‌ها زیرساخت است، اظهار کرده بود: علاوه بر این برای رضایت مشتری بحث دیگری به نام قیمت نیز حائز اهمیت به شمار می‌رود. در سال 92 نرخ موثر یک گیگابایت داده ADSL در شهری مثل تهران حدود 3600 تومان بود اما اکنون با وجود سرمایه‌گذاری‌های مختلف صورت گرفته این رقم به 1400 تومان رسیده است از سوی دیگر این رقم در سال 92 در شهرستان‌ها حدود 3500 تومان بود که اکنون به 905 توان رسیده است.

    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با یادآوری اینکه در قالب مصوبه 247 شرایطی فراهم شده که مشترکان برای استفاده از داده در بستر شبکه ملی اطلاعات هزینه‌ای معادل نصف قیمت اینترنت را پرداخت کنند، عنوان کرده بود: در این مدت نیز دو بار تخفیف‌های 20 درصدی برای استفاده از اینترنت اعمال شده است. بدین ترتیب قیمت سرویس‌ها کاهش پیدا کرده و این رویه به نفع مشترک و تولید داخل خواهد بود.

    درنهایت نیز محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم یا عدم تصمیم برای افزایش تعرفه‌های این حوزه اظهار کرد: برخی نمایندگان خواستار گرانی تعرفه‌های اینترنت تلفن ثابت و همراه بودند که ما هم به جد مخالفت خودمان را اعلام کردیم و در نهایت مجلس هم با نظر ما موافقت کرد. دولت به هیچ وجه در لایحه بودجه در حوزه وزارت ارتباطات هیچ گرانی تعرفه‌ای نداشته است و برای سال آینده هیچ گرانی برای تعرفه تلفن‌های ثابت همراه و اینترنت نداریم.

    با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر عدم افزایش تعرفه‌ها در سال 96 و همچنین کاهش تعرفه اینترنت به عنوان شبکه ملی اطلاعات، باید دید با گسترش و توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌توان شاهد کاهش هزینه‌ها بود و یا این عدم افزایش بهترین حالتی است که در حال حاضر می‌توان انتظار داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر