به اینترنت کودکان چه گذشته است؟

عصر کالا- ایجاد کردن فضای اینترنتی مناسب مختص به کودکان با توجه به حساسیت حضور آن‌ها در این فضا و استفاده از ابزارهای تکنولوژی اهمیت زیادی دارد و اقدامات انجام‌شده در این باره حتی مورد توجه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی هم قرار گرفته است.

به اینترنت کودکان چه گذشته است؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، تاکید بر ادامه کار فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در منویات مقام معظم رهبری، موجب شده است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به این موضوع توجه ویژه داشته باشد و صیانت از کودکان و نوجوانان و ارزش‌های فرهنگی خانواده‌ها را به عنوان یک اولویت فرهنگی- محتوایی در دستور کار قرار دهد. از همین رو، با همکاری دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه صنعتی شریف، چهار طرح ملی در زمینه کودکان از جمله طرح ملی آموزش کدنویسی به زبان مادری کودکان و طرح آموزش اینترنت اشیاء به کودکان در حال اجراست که منجر به رعایت کامل اصول و قواعد بسترهای تعامل کودکان با فضای مجازی می‌شود.

    آشکار شدن مزایا و خطرات فضای مجازی ضرورت برنامه‌ریزی به‌منظور محتواسازی دیجیتالی مناسب برای کودکان و نوجوانان و نظارت صحیح و کارآمد والدین و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت ارتقای دانش و مهارت‌های کودکان را روشن می‌کند. ویژه‌سازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای کودکان، مناسب‌سازی اپلیکیشن‌ها و اجرای طرح‌های مرتبط با والدگری (Parenting)، راه‌اندازی چند اپراتور مجازی مخصوص کودکان، آموزش و آگاه‌سازی کودکان، والدین و معلمان از تهدیدها و فرصت‌های مجازی، راه‌اندازی VOD‌های مختص کودکان، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، راه‌اندازی شبکه‌های کتاب‌خوانی، ‌راه‌اندازی سامانه‌های آموزش تعاملی دروس و زبان‌های خارجی به کودکان و ایجاد مراکز شتاب‌دهی مختص حوزه کودک از جمله اقدامات صورت‌گرفته بخش خصوصی با حمایت و ارائه مشوق‌هایی از سوی دولت بوده است.

    اما تدوین سند حمایتی و برنامه اقدام برای توسعه خدمات فضای مجازی کودکان به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی با حمایت از بخش خصوصی فعال در این این حوزه، اجرای پروژه صیانت از خانواده و کودکان در اینترنت (کوا) با برگزاری 1000 کارگاه آموزشی و تحت پوشش قرار دادن 270 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور، راه‌اندازی سایت کودک و اینترنت به آدرس  ceop.ir، تدوین 10ها جلد کتاب آموزشی و کتاب مصور و دریافت جوایز متعدد بین‌المللی از جمله دستاوردهای این حوزه در دولت دوازدهم اعلام شده است.

    از طرفی اتحادیه جهانی مخابرات هرساله فعالیت کشورها را در حوزه‌های مختلف بررسی و در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) به طرح‌های برتر در 10 بخش، جایزه اعطا می‌کند. بر همین اساس امسال از میان 400 موضوع و طرح که در تمامی بخش‌ها از سوی کشورهای مختلف ارایه‌شده بود، طرح «کودک و اینترنت» ایران توانست در شاخه حفاظت از کودکان در فضای مجازی، جایزه سال 2018 را به خود اختصاص دهد.

    اجرای بیش از 700 کارگاه آموزشی در مدارس سراسر کشور با حضور والدین و کودکان و نوجوانان، ارایه راهکارهای حفاظت از مخاطرات موجود در فضای مجازی برای این قشر از جامعه و همچنین برنامه پیش‌بینی‌شده برای آینده، از جمله بخش‌های گزارش ارایه‌شده ایران به اجلاس جهانی ITU بود که مورد توجه قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر