برای تقویت ۵G چه نکاتی را می‌توان از چین آموخت

عصر کالا- اکنون وندورها و اپراتورهای سراسر بریتانیا چشم به چین دوخته‌اند که در مسیر راه‌اندازی شبکه‌های ۵G قدم گذاشته است. انتظار می‌رود چین تا سال ۲۰۲۵ به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ۵G بدل شود.

برای تقویت ۵G چه نکاتی را می‌توان از چین آموخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، گزارش اخیری از GSMA و آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT) نشان می‌دهد بعد از استقرار شبکه‌های 5G در سال 2020 که دو سال آزمایش و تست را به همراه خواهد داشت، تعداد اتصال‌های 5G در چین تا سال 2025 به 428 میلیون خواهد رسید. این امر به دلیل دو برابر شدن تعداد اتصالاتی است که انتظار می‌رود تا سال 2025 در جهان اتفاق بیفتد.

    در ابتدا انتظار می‌رود شبکه‌های 5G چین بر افزایش ظرفیت شبکه‌های 4G کشور متمرکز شوند و بتوانند به افزایش تقاضای ترافیک داده پاسخگو باشند. علاوه بر این، امکان افزایش خدمات پهن باند موبایل مانند ویدئوی HD- UItra واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فراهم می‌شود. اپلیکیشن‌ها و خدمات جدید قطعا نیازمند دستگاه‌های تلفن همراه با قابلیت‌هایی بیشتر از آنچه امروز در بازار عرضه می‌شود، هستند، بنابراین گوشی‌های هوشمند به عنوان ابزارهای اصلی در شبکه 5G وارد بازار خواهند شد.

    در هر حال، وعده‌های 5G فراتر از سرعت بالا، بازدهی موثر، میزان تاخیر فوق‌العاده پایین یا شبکه‌های حسگر است. جذابیت اساسی 5G در این واقعیت جای دارد که کل زیرساخت به عنوان پلت‌فرمی برای اپلیکیشن‌های نوآورانه عمل می‌کند و با خدمات ارائه شده منحصر به فرد و تقاضا، سازگار است.

    بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، با استفاده از 5G برنامه‌های کاربردی فراتر از امروز خواهند بود. به این ترتیب، انتظار می‌رود بزرگ‌ترین فرصت برای اپراتورها فراهم شود، در واقع اپراتورهای چینی در حال حاضر با بازیکنان اصلی صنعت‌های مختلف همکاری می‌کنند.

    در حالی که تخصیص کسب‌وکارهای جدید برای شناسایی فرصت‌های افزایش درآمد، عناصری کلیدی برای تحقق پتانسیل کامل 5G هستند، حمایت سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌های رادیویی نیز امری کلیدی و مهم است. شبکه دسترسی رادیویی (RAN) منعطف، نوآور و باز (Open) بنیان تکامل 5G است. با ارائه راه‌حل RAN-CIoud  (شبکه دسترسی رادیو ابر)، نکته‌ای کلیدی برای تکامل 5G است. با ارائه راه‌حل RAN-CIoud  که مبتنی بر نرم‌افزار است، ارائه‌ دهندگان خدمات ارتباطاتی می‌توانند زیرساخت‌های رادیویی ارزان‌تر را با استفاده از مدل مبتنی بر نرم‌افزار به جای مدل‌های سخت‌افزار محور فراهم آورند.

    بازیکنان کلیدی مانند نوکیا، اریکسون و هواوی همگی روش تفکر مشابهی دارند و صنعت نیاز به چنین بازیکنانی دارد که بتواند از مدلی نرم‌افزاری استفاده کند و براساس این مدل، اولویت‌ها را مشخص کند. این مساله موجب فشار زیادی بر تامین کنندگان شده است که رابط‌ها را باز کنند. این رابط‌ها بر رشد صنعت تاثیر می‌گذارند. متاسفانه کنترل فعلی موجب استفاده کمتر از گزینه‌های اسپکتروم، نوآوری در رادیو، فناوری آنتن و سلولی می‌شود. علاوه بر این، منجر به این امر می‌شود که هزینه به ازای هر کاربر 5G افزایش یابد.

    در تلاش برای جلوگیری از رخ دادن این مسائل، گروه Xran برای حصول اطمینان ازاین امر شکل گرفته‌اند که اپراتورها و رگولاتورها از منابع استفاده بهینه می‌کنند و به سود مشتریان عمل می‌کنند. وقتی تجهیزات شبکه دسترسی رادیویی بازار در شکل فعلی خود کاهش می‌یابد، ارائه دهندگان خدمات بهتر است به جای بازیکنان قدیمی که به سودآوری و کنترل تعرفه‌ها می‌اندیشند، به دنبال بازیکنان جدیدی باشند.

    علاوه بر این روند استاندارد سازی 3GPP با چالش‌های سازگاری آن توسط این بازیکنان بزرگ تحت سلطه قرار گرفته است، بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که شاهد رشد و توسعه سریع گروه‌های کاری خارج از 3GPP از جمله TIR، XRAN و ONAP بوده‌ایم. در کل باید به تنوع تکنیکی توجه کرد و در مقابل تضعیف استانداردها ایستاد، این مساله به ایجاد فرصتی اقتصادی برای جامعه وندورها منجر می‌شود.

    در حال حاضر به نظر می‌رسد چین (همراه با ایالات متحده آمریکا) پیشتاز توسعه و پیاده سازی شبکه‌های  5G است و احتمالا در چند سال آینده بر بازار مسلط خواهد شد. اپراتورها و وندورها در بریتانیا و سایر نقاط جهان باید درس‌هایی را از چین بیاموزند و بر خدمات فناوری تمرکز کنند که بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند و باعث ایجاد درآمد در عصر 5G است. برای رسیدن به 5G باید پهنای باند در سراسر شبکه و با استفاده از تکنیک‌های تعریف شده نرم افزار محور به حداکثر برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر