آمار دستگاه های هوشمند خانگی تا ۲۰۲۰

عصر کالا- اینترنت اشیا در حوزه خانگی بسیار پیشرفت کرده و در آینده زندگی انسان را دگرگون می کند. به نظر می رسد روند اتوماسیون خانه‌ها یکی از موج‌های فناوری نسل آتی باشد.

آمار دستگاه های هوشمند خانگی تا ۲۰۲۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷:۰۰
  • آمار دستگاههای هوشمند خانگی تا 2020
  • آمار دستگاههای هوشمند خانگی تا 2020
  • آمار دستگاههای هوشمند خانگی تا 2020
  • آمار دستگاه های هوشمند خانگی تا 2020

به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، اینترنت اشیا زندگی و مشاغل را تحت تاثیر قرار خواهد داد یکی از عوامل اثرپذیر خانه‌های هوشمند هستند این خانه ها قرار است در آینده با گجت‌هایی که به اینترنت و یکدیگر متصل هستند زندگی انسان را ساده‌تر و راحت‌تر می‌کنند.

تصور کنید در یک روز تابستانی به سمت خانه حرکت می‌کنید و زمانی که به مقصد می‌رسید باید منتظر بمانید تا هوای داخل خانه خنک شود. اما با این شیوه می‌توانید به کمک تلفن هوشمند، هنگام خروج از محل کار به ترموستات هوشمند خانه دستور دهید دمای محیط را بکاهد. یا تصور کنید مشغول آشپزی هستند و از دستیار صوتی هوشمند الکسا می‌خواهید مهم‌ترین اخبار روز را برایتان بخواند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد، روند اتوماسیون خانه‌ها یکی از موج‌های فناوری در آینده است.

ساختمان و خانه‌های هوشمند

وب سایت خبری بیزینس اینسایدر در تحقیقی تخمین می‌زند تعداد محموله دستگاه‌های هوشمند خانگی از 83 میلیون واحد در 2015 به 193 میلیون دستگاه در 2020 می‌رسد.

این وب سایت در تحقیق 2018 خود پیش‌بینی می‌کند تعداد دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا از 9 میلیارد دستگاه در 2017 به 55 میلیارد دستگاه در 2025 میلادی می‌رسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا این تاریخ سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا به 15 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

این آمار شامل تمام دستگاه‌های هوشمند خانگی (ماشین لباسشویی، خشک کن، یخچال و غیره)، گجت‌های امنیت خانه و سیستم‌های امنیتی (حسگرها، دستگاه‌های مانتیور و سیستم‌های هشدار) و همچنین تجهیزات هوشمند انرژی خانگی مانند ترموستات و سیستم‌های روشنایی هوشمند است.

در همین راستا نشریه فوربس برخی از مهمترین گجت‌های این حوزه را معرفی کرده است. این دستگاه های هوشمند در آینده نزدیک زندگی انسان را دگرگون می کنند.

یخچال‌های هوشمند

یکی از محبوبترین دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی یخچال‌های هوشمند است. این یخچال‌ها به کاربر خود اعلام می‌کنند چه مواد غذایی در حال اتمام است. اگر این گجت‌ها به درستی تنظیم شود، سطح زندگی روزانه ساکنان خانه را به شدت ارتقا می‌دهند.

اجاق گازهای هوشمند

این اجاق گازها نیز قابلیت‌های خارق العاده‌ای دارند آنها مجهز به حسگرهایی هستند که هر غذا را به بهترین شیوه می‌پزند. از آنجا که به وای فای متصل هستند و دوربینی در آنها کارگذاشته شده، یک ویدئو زنده نیز به موبایل کاربر ارسال می‌کنند.

سیستم امنیت خانگی

در این زمینه دستگاه‌های متعددی ساخته شده است که الگوی مصرف برق را به صاحبخانه می‌آموزند و همزمان امنیت خانه را تامین می‌کنند. این فناوری برای ساختمان‌های نسل آتی در هر مقیاسی بسیار ملزوم است. چنین گجت‌هایی می‌توانند در صورت لزوم امنیت خانه را تامین کنند.

در این میان زنگ و قفل‌های هوشمندی ساخته‌اند که به وای فای متصل می‌شوند و ورود و حضور غریبه در خانه را به وسیله یک اپلیکیشن موبایل به کاربر خود هشدار می‌دهند.

لامپ‌های هوشمند

اتوماتیک کردن چراغ‌های خانه نیز یکی از روندهای جدید است. با کمک سیستم‌های نوری هوشمند مانند Wink می‌توان لامپ‌های هوشمند بیرونی خانه را طوری تنظیم کرد که با توجه به نور خورشید تغییر کنند یا هنگامی که کاربر خانه نیست الگویی برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها تعریف کرد تا طوری به نظر برسد که ساکنان در خانه حضور دارند.

درون خانه نیز می‌توان با کمک سیستم‌های نور رسانی مختلف از جمله Hue متعلق به شرکت فیلیپس می‌توان نور خانه را با توجه به وضعیت و حال و هوای خانه تنظیم کرد. به عنوان مثال می‌توان از شدت نور در شب و زمان خواب کاست.

آبیاری گیاهان بدون دخالت انسان

از سوی دیگر می‌توان با دستگاه‌های هوشمند از گیاهان خانگی مراقبت کرد. به عنوان مثال Rachio Smart Sprinkler Controller چمن‌های خانه را به طور هوشمند و در مواقع تعیین شده آبیاری می کند. همچنین می‌توان با توجه به وضعیت آب و هوایی زمان آبیاری را مشخص کرد.

دستیارهای صوتی

در بخش دستگاه‌های اتوماسیون خانه، دستگاه‌های جالبی به بازار عرضه شده و به سختی می‌توان یکی از آنها را انتخاب کرد. اما در این میان Echo متعلق به شرکت آمازون توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. این دستیار با ابر حسابرسی متصل و با صوت فعال می‌شود.

ترموستات‌های هوشمند

ترموستات‌های هوشمند به کاهش مصرف انرژی خانواره‌ها کمک می‌کنند. به این ترتیب از هزینه‌های خانواده کاسته می‌شود و همزمان محیطی راحت برای ساکنان فراهم می‌شود.

فراگیر شدن اینترنت اشیا با کاهش قیمت دستگاه های هوشمند

در حال حاضر بازار لوازم خانگی در صورتی رشد می‌کند که قیمت دستگاه‌های مجهز به اینترنت اشیا کاهش یابد و عموم مردم مزایای این محصولات را درک کنند.

مهمترین و آشکارترین مزیت یک خانه هوشمند راحتی و آسایش آن است، زیرا دستگاه‌های بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند و می‌توانند عملیات‌ بیشتری را انجام دهند. در نتیجه ساکنان خانه فرصت برای انجام کارهای دیگر خواهند داشت. اما فراتر از آن دستگاه‌های هوشمند مجهز به اینترنت اشیا از هزینه‌ها می‌کاهند و در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کنند.

البته معایبی نیز وجود دارد. دستگاه‌های هوشمند خانگی به طور معمول گرانقیمت‌تر از نمونه‌های معمولی هستند.

به عنوان مثال یک لامپ ال ای دی هوشمند به طور متوسط 15 دلار قیمت دارد. حال آنکه نمونه معمولی آن 8 دلار فروخته می‌شود. البته هزینه لامپ‌های هوشمند در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته بنابراین قیمت دستگاه‌های هوشمند و مجهز به اینترنت اشیا در آینده ارزانتر خواهد شد.

یکی دیگر از معایب وسایل خانگی مجهز به اینترنت اشیا، هک شدن آنهاست. این دستگاه ها با وجود جذابیت فراوان به آسانی قابل هک کردن هستند و اطلاعات کاربران را در اختیار افراد سودجو قرار می دهند. در همین راستا بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند باید همراه توسعه این دستگاه های هوشمند، راه حلی برای شکاف های امنیتی آنها نیز در نظر گرفته شود.

پس از هوشمند شدن خانه ها در گام بعدی شهرها هوشمند می‌شوند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر