هر آنچه برای امنیت مجازی لازم دارید

عصر کالا- در دنیای پیشرفته امروز که ‌اینترنت جزء اصلی در زندگی روزمره انسان‌ها شده، ممکن است در صورت بی‌احتیاطی اطلاعات شخصی شما به دست افراد ناشناس بیافتد و از آن سوءاستفاده شود. به همین دلیل رعایت نکات امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هر آنچه برای امنیت مجازی لازم دارید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، اکنون بسیاری از کارهای مهم و ضروری از طریق اینترنت انجام می‌شود. خریدهای اینترنتی، انتقال وجه، رد و بدل کردن اطلاعات و تصاویر خصوصی و غیره. بنابراین هک شدن حساب‌های اینترنتی می‌تواند زیان‌های بزرگ و غیرقابل جبرانی را برای کاربران در پی داشته باشد. وب‌سایت پلیس فتا به نکاتی جهت حفظ امنیت در فضای مجازی اشاره کرده که رعایت آنها می‌تواند به حضور در این فضا کمک کند.

    امنیت اشتراک‌گذاری

    امروزه شاید یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های روزانه افراد به‌اشتراک‌گذاری مطالب گاهی حساس است که بی‌مهابا و بدون رعایت نکات امنیتی آنها را نشر می‌دهند. اما در این میان رعایت نکات امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    پیش از تصویربرداری، GPS  تلفن همراه خود را غیرفعال کنید تا هنگام اشتراک‌گذاری تصاویر، موقعیت مکانی شما نامعلوم بماند. همچنین تصاویر و ویدیوهای خود را برای افراد ناشناس ارسال نکنید. در صورت لزوم به ارسال تصاویر و ویدئو نیز پیش از بارگذاری، تنظیمات امنیت (Privacy) حریم خصوصی خود را کنترل کنید. اطلاعات مهم شخصی (شماره کارت‌های بانکی، کد ملی، رمز عبور و ...) را نیز در هیچ محیطی بارگذاری نکنید.

    امنیت مرورگرهای وب

    کاربران در سنین مختلف دارای نیازمندی‌هایی خاص در بستر اینترنت هستند که مجاب به استفاده از مرورگر بوده اما بدون رعایت نکات امنیتی ممکن است خطراتی را پیش‌رو داشته باشند.

    بنابراین لازم است همواره مرورگر خود را به روز نگاه دارید، از مرورگرهای شناخته‌شده استفاده کنید، تا حد ممکن کلمه‌های عبور را ذخیره نکنید، خصوصا در اماکن عمومی که می‌تواند در اختیار دیگران قرار گیرد، نرم‌افزارهای تبلیغاتی را روی سیستم خود نصب نکنید و از تایید درخواست‌های ناشناس در مرورگرهای وب خودداری کنید.

    امنیت پست الکترونیک

    اطلاعاتی که در یک پست الکترونیکی ارسال می‌شود، ممکن است دارای ارزش زیادی باشد که شاید آن را به یک هدف برای هکرها تبدیل کند. زمانی که از پست الکترونیک استفاده می‌کنید لازم است از توصیه‌هایی استفاده کنید.

    از جمله اینکه در ارسال پیام به صورت گروهی مراقب باشید اطلاعات را به چه افرادی ارسال می‌کنید، جهت امنیت بهتر ایمیل، از یک آنتی‌ویروس به‌روز و معتبر استفاده کنید، همچنین ایمیل‌های حساس و حاوی اطلاعات مهم خود را از طریق اینترنت‌های رایگان و یا عمومی بررسی نکنید، ایمیل‌های هرزه (اسپم) که منبع معتبری ندارد را باز نکنید، زیرا می‌تواند حاوی بدافزار باشد.

    امنیت پیام‌رسان‌ها

    در دنیای امروز بسیاری از فعالیت‌های روزانه ما از طریق پیام‌رسان‌های اینترنتی صورت می‌گیرد و گاهی شاهدیم که بسیاری از کاربران بدون رعایت نکات امنیتی اقدام به ارسال مطالب محرمانه می‌کنند.

    به همین دلیل لازم است همواره از بروزترین نرم‌افزارهای پیام‌رسان استفاده کنید، تصویر پروفایل خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که دیگران فرصت سوءاستفاده از آن را پیدا نکنند، در پیام‌رسان‌ها رمز عبور و شماره کارت‌های بانکی را به شماره‌های ناشناس ارسال نکنید و از آنجایی که مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی به هیچ نحوی قابل بازگشت نیستند، باید مراقب باشید که چه مطالبی را بارگذاری می‌کنید.

    امنیت تلفن همراه

    تلفن‌های همراه بدون شک به عضو لاینفک و جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است که مزایای فراوانی برای انسان دارد، اما در کنار این فواید، معایبی هم دارد که بدون رعایت نکات امنیتی نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

    به همین دلیل برای در امان ماندن از بدافزارهای تلفن همراه همواره از آنتی‌ویروس‌های مخصوص تلفن همراه استفاده کنید، در زمان‌هایی که از ابزارهای مربوط به تلفن همراه (بلوتوث، وای‌فای و غیره) استفاده نمی‌کنید آنها را غیرفعال کنید، به پیامک‌هایی که از شما به هر طریقی شماره کارت‌های بانکی را طلب می‌کنند، پاسخ ندهید و جهت جلوگیری از ورود بدافزار به تلفن همراه، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از سایت‌های معتبر دانلود کنید.

    حفاظت از اطلاعات

    هر فردی در زندگی شخصی خود دارای اسرار محرمانه و منحصر به فرد است. کاربران باید بدانند که اطلاعات در صورت ورود به اینترنت از دسترس آنها خارج شده، از این‌رو هر کاربر برای حفظ اطلاعات شخصی خود باید نکاتی را رعایت کنند.

    همانطور که برای امحاء کاغذهای حاوی اطلاعات محرمانه، آنها را به دستگاه‌های خرد کن می‌ریزیم، اطلاعات رایانه‌ای حساب را با نرم‌افزارهای امحاء از بین ببرید، در خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های دارای نماد الکترونیک خرید کنید، از انتشار اطلاعات محرمانه و مهم در شبکه‌های اجتماعی حتی برای افراد با درجه اعتبار بالا خودداری کنید. از آنجایی که جاسوس‌افزارها، در رایانه‌ها به دنبال اطلاعات حساس می‌گردند؛ نرم‌افزارهای امنیتی را برای کاهش آسیب به کار گیرید.

    امنیت خریدهای آنلاین

    زندگی امروز با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رنگ و بوی متفاوتی نسبت به گذشته گرفته و زمان هزینه و ... حرف اول را می‌زنند. مردم بسیاری از امور خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند که عدم توجه به نکات امنیتی خطرات غیرجبرانی را در پیش دارد.

    فروشگاه‌های معتبر مشخصات واقعی را به طور دقیق در وب‌سایت خود درج می‌کنند. لازم است در هنگام خرید نسبت به پیشنهادهای وسوسه‌انگیز هوشیار باشید آگاه باشید، به فروشگاه‌هایی که قیمت اجناس آنها زیر قیمت اصلی بازار است مشکوک باشید، از سایت‌هایی خرید کنید که از نماد اعتماد الکترونیکی استفاده کنند و علاوه بر خرید از وب‌سایت‌های قابل اعتماد، از امنیت سیستم یا رایانه‌ای که از آن خرید آنلاین خود را انجام می‌دهید مطمئن باشید.

    امنیت در طول سفر

    با ورود بستر اینترنت به زندگی روزمره ما امنیت دیگر معطوف به دنیای واقعی نمی‌شود. در گذشته امنیت سفر معطوف به نگهداری منزل در سفر بود، اما امروزه در صورت عدم رعایت نکات امنیتی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برجای بگذارد.

    به همین دلیل در صورت عدم استفاده از اینترنت تلفن همراه در سفر گزینه وای‌فای را غیرفعال کنید، پیش از انجام سفر و قبل از خرید بلیط از جعلی نبودن درگاه پرداخت اینترنتی اطمینان حاصل کنید، مراقب باشید در دام تورهای مسافرتی جعلی با پیشنهادهای اغواکننده گرفتار نشوید و همچنین در طول سفر دستگاه بلوتوث و GPS تلفن همراه خود را خاموش کنید.

    امنیت فروشگاه‌های اینترنتی

    در دنیای مدرن با توجه به اهمیت زمان، بسیاری مردم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را از فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهند، اما باید بدانیم فروشگاه‌های اینترنتی در صورت عدم رعایت نکات امنیتی خطراتی بر جای می‌گذارند.

    بنابراین پیش انجام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی حتما صحت اطلاعات موجود در تماس با ما را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که در صورت عدم دریافت بسته سفارشی امکان مراجعه حضوری وجود داشته باشد، پیش از خرید حتما بررسی کنید فروشگاه مورد نظر دارای نماد اعتماد الکترونیکی (enamad) باشد و از پروتکل https استفاده کند و همچنین بررسی کنید این فروشگاه تصاویر واقعی از کالای مورد نظر را در سایت قرار داده باشد و تصاویر کالای مشابه خارجی نباشد.

    امنیت گذرواژه

    گذرواژه مهم‌ترین دیوار دفاعی در برابر نفوذ به سیستم‌ها است و امنیت آن نیز یکی از اساسی‌ترین مسائل در امنیت اطلاعات به شمار می‌رود.

    برای حفظ گذرواژه هود، برای کلیه حساب‌های کاربری فردی (کارت بانکی، اینترنت بانک، ایمیل) خود یک رمز عبور یکتا و غیرتکراری استفاده کنید، از انتخاب گذرواژه‌های آسان مانند 1234 یا 1111 یا (abcd) خودداری کرده در انتخاب گذرواژه از ترکیبی از اعداد، سمبل و حروف لاتین استفاده کنید. همچنین از نوشتن گذرواژه‌ها بر روی کارت‌های بانکی خودداری کنید و گذرواژه‌های خود را با استفاده از کلمات کلیدی به صورتی انتخاب کنید تا در ذهن شما ماندگار باشد.

    هک و نفوذ

    هک و نفوذ به رایانه‌ها یکی از متداول‌ترین جرائمی است که امروز رخ می‌دهد که مهم‌ترین عامل اینگونه جرائم عدم توجه کاربران به نکات امنیتی است بنابراین توجه به نکات امنیتی در هنگام استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای ضروری است.

    لازم است از رمزهای عبور یکسان استفاده نکنید، بر روی لینک‌های دریافتی از سوی افراد ناشناس کلیک نکنید، از نرم‌افزارهای رایگان و کرک‌شده تا حد امکان استفاده نکنید، هنگام استفاده از رایانه‌های اماکن عمومی نکات امنیتی را بررسی کنید و از عدم نصب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ثبت کلید (کی‌لاگر) اطمینان حاصل کنید و همچنین طریق ایمیل یا بستر شبکه‌های اجتماعی، رمزهای عبور حساب‌های کاربری خود را ارسال نکنید.

    امنیت دستگاه وای‌فای

    امروزه با یک اسکن ساده متوجه می‌شوید که در اطراف شما ده‌ها و گاهی صدها دستگاه وای‌فای روشن است، اما امنیت مهم‌ترین شرط برای استفاده از این فناوری بوده و بدون در نظر گرفتن نکات امنیتی این کار امکان‌پذیر نیست.

    به همین دلیل در مواقع غیرضروری و هنگام خروج از منزل دستگاه مودم خود را خاموش کنید، سعی کنید در اماکن عمومی از دستگاه‌های وای‌فای ناشناس استفاده نکنید زیرا هر دستگاه وای‌فای ناشناس می‌تواند دامی از طرف سودجویان اینترنتی باشد؛ سعی کنید برای انتخاب گذرواژه از ارقام و اعداد متداول (1234، 11111 و غیره) استفاده نکنید و حتما از گذرواژه‌های ترکیبی، استفاده (اعداد، ارقام و سمبل) کنید، به تنظیمات مودم رفته قابلیت پنهان‌سازی wep/wep را فعال کنید و همچنین نام کاربری و رمز عبور خود را که غالبا admin/admin است، تغییر کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر