ژل هوشمند برای تولید نرم ربات ساخته شد

عصر کالا- محققان نوعی ژل هوشمند ساخته اند که می توان با کمک پرینتر سه بعدی در نرم ربات ها از آن استفاده کرد. این ژل قادر است زیر آب و با کمک جریان الکتریسیته حرکت کند.

ژل هوشمند برای تولید نرم ربات ساخته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر, محققان دانشگاه راتگرز نوعی ژل هوشمند ساخته اند که می توان آن را در اشکال مختلف با پرینتر 3 بعدی چاپ کرد. اشکال چاپی با کمک الکتریسیته می توانند زیر آب راه بروند و اشیای دیگر را بگیرند و جابه جا کنند.

    این درحالی است که هیدروژل ها موادی ایده آل برای ساخت نرم ربات ها هستند. 70 درصد این مواد از آب تشکیل می شود و می توان آنها را با کمک پرینتر سه بعدی به اشکال مورد نیاز مانند اختاپوس یا کرم ابریشم چاپ کرد. آنها نسبت به نور، دما و الکتریسیته واکنش نشان می دهند و به همین دلیل می توانند منبسط و منقبض شوند یا حرکت کنند، اشیا را حمل کنند و فعالیت های مختلف انجام دهند.

    محققان دانشگاه راتگرز، این هیدروژل جدید را با استفاده از تابش نور روی یک ماده حساس به نور، در هنگام چاپ سه‌بعدی ابداع کردند.  این عملیات همزمان با چاپ هیدروژل در پرینتر سه بعدی انجام شد. نتیجه حاصل شکلی شبیه انسان به طول 2.5 سانتیمتر بود که در آب نمک راه می رود.

    هنگام ایجاد میدان مغناطیسی هیدروژل مذکور منقبض می شود  بنابراین قطع و وصل برق سبب می شود به جلو حرکت کند.

    از آنجا که بخش های باریکتر ربات هیدروژلی سریع تر حرکت می کنند، با تغییر تراکم ژل می توان آن را بهتر کنترل کرد. از سوی دیگر تغییر میزان نمک محلول الکترولیت و میدان الکتریکی نیز همین تاثیر را دارد.

    به گفته محققان می توان از این ژل هوشمند برای ساخت بخش های  آبی نرم ربات هایی استفاده کرد که زیر آب حرکت می کنند یا عملیات جستجو انجام می دهند.

    همچنین آنها می توانند در بدن انسان حرکت کنند و برای مصارف انتقال دارو یا تشخیص بیماری از آنها کمک گرفت. علاوه بر آن برای ساخت اعضای بدن و ماهیچه های مصنوعی نیز کارآمد هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر