بر اساس آمار سه ماهه گمرک ایران؛

موبایل پنجمین کالای وارداتی شد

عصر کالا- تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی نشان می‌دهدکه در بهار سال جاری میزان صادرات غیرنفتی ایران بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است.

موبایل پنجمین کالای وارداتی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, آمار جدید تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست سال جاری منتشر شد که بر این اساس تراز تجارت خارجی کشورمان در سه ماهه نخست با 365 میلیون دلار مازاد تراز تجاری همراه شد و صادرات غیرنفتی ایران نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.58 درصد افزایش یافت.

    بر اساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 11 میلیارد و 618 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 15.58 درصد افزایش داشت و این در حالی است که سال گذشته در همین مدت 10 میلیار د و 52 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

    همچنین صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به چین در سه ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته 6.08 درصد افزایش یافته است و به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش 43.57 درصدی و 10.09 درصدی همراه شد و از سوی دیگر شاهد افت 15.25 درصدی صادرات کشورمان به کره جنوبی بوده‌ایم.

    بر اساس این گزارش، طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 21.95 درصد و سایر کشورها 18.77 درصد افزایش داشته است.

    بر این اساس، در سه ماهه نخست سال‌جاری تشریفات گمرکی 36 میلیون و 254 هزار تن کالا در گمرکات کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار هشت میلیون و 371 هزار تن سهم واردات و 27 میلیون و 883 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود که با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.

    واردات

    در سه ماهه نخست سال‌جاری به میزان 11 میلیارد و 253 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2.76 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    عمده‌ترین کالاهای صادراتی

    اقلام عمده صادراتی کشورمان در سه ماهه نخست سال 1397 به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 558 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 534 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین 409 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 306 میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 304 میلیون دلار بوده است.

    اقلام عمده وارداتی

    مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران نیز در این مدت به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با 541 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 436 میلیون دلار، برنج به ارزش 375 میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 373 میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش 192 میلیون دلار بوده است.

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

    عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در سه ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش دو میلیارد و 245 میلیون دلار، امارات متحده عربی با دو میلیارد و 123 میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و 769 میلیون دلار، افغانستان با 788 میلیون دلار و جمهوری کره با 748 میلیون  دلار و سایر کشورها به ارزش سه میلیارد و 944 میلیون دلار بوده است.

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

    کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشورهای چین با دو میلیارد و 936 میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 692 میلیون دلار، جمهوری کره با 712 میلیون دلار، آلمان 573 میلیون  دلار، ترکیه با 551 میلیون دلار بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر