رئیس کل گمرک:

درآمد گمرک به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسید

عصر کالا- رئیس کل گمرک ایران از افزایش درآمد گمرکی از ۱۰ هزار میلیارد تومان به رقم ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل اخذ حقوق ورودی، سود بازرگانی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی در گمرک طی سه سال گذشته خبر داد.

درآمد گمرک به ۳۳ هزار میلیارد تومان رسید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گمرک جمهوری اسلامی، فرود عسگری مجموع درآمدهای گمرکی را در نیمسال اول سال‌جاری 158 هزار میلیارد و 835 میلیون ریال عنوان کرد و در بیان جزییات آن توضیح داد: از این میزان 104 هزار و 62 میلیارد ریال از محل حقوق ورودی و 54 هزار و 773 میلیارد ریال از محل عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی اخذ شده است.

    به گفته رئیس کل گمرک ایران، بدون در نظر گرفتن درآمدهای حاصل از واردات خودرو ،عملکرد درآمدی گمرک ایران نشان می‌دهد که درآمدهای گمرکی از محل حقوق ورودی سایر کالاها 37 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

    عسگری ادامه داد : وصولی‌های گمرک از محل مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته  28 درصد افزایش داشت و در مدت یادشده در بخش خودرو به 4 هزار و 855 میلیارد ریال و در بخش سایر کالاها به 49 هزار و 918 میلیارد ریال رسید.

    وی تاکید کرد : مجموع درآمدهای گمرکی ایران با احتساب حقوق ورودی و سود بازرگانی کالاها و همچنین عوارض و مالیات بر ارزش افزود وصولی در گمرکات در سال گذشته به 33 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال 1392 به سه برابر افزایش یافت و این در حالی بود که واردات کشورمان از 50 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

    رئیس کل گمرک ایران، رصد کردن 100 درصد کالاهای ورودی با کمک سامانه‌های هوشمند را عمده‌ترین دلایل افزایش درآمدهای گمرکی در سال‌جاری دانست و گفت: با راه‌اندازی بارنامه الکترونیک، فاکتور الکترونیک و عدل‌بندی الکترونیک ، کنترل های هوشمند گمرکی وارد مرحله جدیدی شده است.

    عسگری با اشاره به اینکه، گمرک در سال 95 رکورد بیشترین میزان درآمدهای گمرکی سالانه را شکست،ادامه داد : همزمان با راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی شدن گمرک، هر ساله شاهد افزایش درآمدهای گمرکی بوده‌ایم و گمرک ایران موفق شده است، براساس عملکرد درآمدی نیمسال اول سال‌جاری به اندازه مجموع درآمدهای سال 1394 درآمد داشته باشد.

    رئیس کل گمرک ایران در تشریح عملکرد گمرک و مقایسه آن با سالهای گذشته، گفت: در حالی که رقم واردات از 60 میلیارد دلار در سالهای گذشته به 40 میلیارد دلار رسید، اما درآمدهای گمرکی از 8 هزار به 18 هزار میلیارد تومان فقط از محل اخذ حقوق ورودی و سود بازرگانی کالاها افزایش یافت.

    عسگری راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و گمرک الکترونیک را بزرگترین تحول گمرکی در تاریخ گمرک ایران عنوان کرد و در توضیح شکل گیری و توسعه سامانه گفت: این سامانه ها کاملا بومی است و با تکیه بر تخصص جوانان و دانش پژوهان داخلی راه اندازی شده است.

    رییس کل گمرک ایران ادامه داد: یکی از دستاوردهای مهم گمرک حضور 27 سازمان همجوار در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی است که سبب تسهیل و توسعه تجارت از طریق کاهش زمان و هزینه صاحبان کالا شده است و به گفته دبیرکل سازمان جهانی گمرک، این اقدام در میان کشورهای عضو سازمان جهانی منحصر به فرد است.

    به گفته عسگری تمامی کالاهای خروجی از گمرک شناسنامه دار هستند و اطلاعات کانتینرهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و جزئی ترین اطلاعات این کانتینرها از طریق سامانه‌های گمرک قابل رهگیری است.

    رئیس کل گمرک ایران با این توضیح که از زمان اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی امکان رهگیری تمامی کالاها و کانتینرهای خروجی از گمرک فراهم شده است گفت: پروانه (برگ سبز) به شکل الکترونیکی صادر می شود، ضمن اینکه امکان استعلام الکترونیکی پروانه ها در هر زمان و مکانی از طریق پنجره واحد تجاری فراهم شده و به طور میانگین فقط نیروی انتظامی برای تعیین تکلیف محموله ها روزانه از سامانه های گمرک، 10 هزار مورد استعلام الکترونیکی دریافت می کند.

    وی در خصوص نحوه انجام تشریفات گمرکی در سامانه گفت: هم اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک ، مانیفست الکترونیک ، اظهار و قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق و در صورت هر گونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار  از ادامه مراحل انجام تشریفات جلوگیری می‌کند و اطلاعات ورودی در چندین مرحله به صورت کاملا هوشمند توسط سامانه جامع گمرکی و دستگاه های کنترلی ایکس ری راستی آزمایی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر