مرجع صدور مجوز ثبت سفارش گمرک نیست

عصر کالا- گمرک ایران اعلام کرد: مرجع صدور مجوز ثبت سفارش کالا بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات، گمرک نیست.

مرجع صدور مجوز ثبت سفارش گمرک نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گمرک ایران، بر اساس ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند.

    بر اساس تبصره یک ماده فوق الذکر نیز موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست. واردات تمامی کالاها به کشور در گام نخست مستلزم اخذ مجوز ثبت سفارش بوده و بدون ارائه مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ترخیص هیچ گونه کالای تجاری از گمرکات سراسر کشور وجود ندارد.

    هم اکنون با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک، مجوزهای ثبت سفارش به صورت الکترونیکی اخذ و در سامانه بارگذاری می شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش، در گام اول امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد.

    در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرک، پس از اتمام تشریفات گمرکی و در موقع خروج نیز ضمن ارائه vin خودروهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در موقع خروج خودروها، گمرکات نسبت به اخذ تاییدیه مجدد مشخصات خودروها و مجوزهای ثبت سفارش و نمایندگی های رسمی خودروهای وارداتی به صورت سیستمی اقدام می کنند که مجوز ثبت سفارش و تاییدیه 70 هزار و 75 دستگاه خودروی وارداتی در سال 96 در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت شده و مستندات آن موجود است.

    همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهی های ترخیص خودرو نیز به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد. بر این اساس و با عنایت به حذف گواهی‌نامه‌های کاغذی؛  مراکز شماره‌گذاری خودرو جهت استعلام و تطبیق مشخصات خودروهایی که پروانه گمرکی آنها در گمرکات صادر گردیده به صورت الکترونیکی و بدون دخالت عامل انسانی اقدام نموده و این اطلاعات را به صورت اینترنتی مستقیما از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک دریافت و با خودرو تطبیق می دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر