واردکنندگان گوشی موبایل حتما شناسه کالا بگیرند

عصر کالا- واردکنندگان گروه‌های کالایی براساس مصوبه وزارت صنعت ملزم به أخذ و نصب شناسه کالا هستند و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با این شناسه انجام می‌شود.

واردکنندگان گوشی موبایل حتما شناسه کالا بگیرند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از تسنیم، افزایش میزان تعرفه واردات تلفن همراه از چهار به 60 درصد در سال 85 موجب وارد شدن شوک به بازار و ایجاد تمایل شدید به قاچاق گوشی تلفن همراه شد.

    پس از آن میزان تعرفه در سال 87 به میزان 25 درصد و در سال 94 به میزان شش درصد تغییر کرد اما هیچکدام از این ارقام تغییری در روند قاچاق گوشی همراه ایجاد نکرد.

    علی‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان حوزه تجارت، واردکنندگان رسمی و حتی رؤسای اتحادیه‌های مرتبط، بارها تأکید کردند در صورتیکه تعرفه واردات این بخش کاهش پیدا نکند، قاچاق همچنان پابرجا خواهد بود اما دولت و حاکمیت تصمیم گرفت تا به جای کاهش تعرفه واردات، به سمت اجرای طرح شکست خورده رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در گذشته برود.

    مسئولان اجرایی با تدارک پروسه‌ای پیچیده‌تر برای ارائه شماره شناسه به گوشی‌های وارداتی قانونی، سعی بر این کردند تا مانع از دور زدن اجرای این طرح شوند اما با توجه به اینکه همچنان در مرحله نظارت و پایش است و به سمت برخورد با برندهای قاچاق در بازار نرفته است، نمی‌توان گفت که چه میزان این سامانه تدارک دیده شده دقیق عمل می‌کند و راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.

    طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در راستای اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق در مرحله اجرا قرار گرفته و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان بالاترین نهاد متولی مبارزه با قاچاق تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و صنعت به دنبال استقرار سامانه جامع ثبت، ردیابی و تأیید اصالت تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت است.

    مبنای این طرح مبارزه با قاچاق گوشی همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت، ثبت و رهگیری کالای مجاز با استفاده از شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمت به تجهیزات غیرمجاز است.

    در راستای اجرای این طرح و براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت و به استناد آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اغلب واردکنندگان گروه‌های کالایی از ابتدای تیر ماه سال جاری ملزم به أخذ و نصب شناسه کالا شدند و کلیه فرآیندهای تجاری اعم از ثبت‌سفارش، ترخیص، انبارش و حمل تنها با این امکانپذیر شد.

    اما شناسه کالا چیست؟

    شناسه کالا، شناسه‌ای است که به مجموعه‌ای از خصوصیات کالا شامل فیلدهای توصیفی نظیر نوع، جنس، مدل، نام تجاری و نوع کاربری که در شرح تجاری کالا مؤثر است، نسبت داده شده و با ثبت فیلدهای توصیفی در سامانه شناسه کالا توسط کاربر، به عنوان زبان مشترک و عامل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور شناخته می‌شود.

    بیشتر بخوانید: اجرای طرح رجیستری موبایل به‌نفع مصرف‌کننده است

    شناسه کالا ممکن است شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به کاربر داده می‌شود یا اینکه کد معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد.

    در هر صورت کاربرد این کد به عنوان کلیدکد شناسنامه کالاست و با فراخوانی آن، اطلاعات شناسنامه کالا در اختیار فرد استعلام کننده قرار داده می‌شود.

    شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN) یک شناسه بین‌المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از 110 کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    این شناسه معمولا توسط تولیدکننده از سازمان مورد نظر خریداری شده و سالانه باید مجددا شارژ شود؛ تعداد ارقام این شناسه به طور معمول 8، 12، 13 یا 14 رقم است.

    در ایران معمولا کد 13 رقمی رایج است که با پیش شماره 626 شروع می‌شود؛ تولیدکنندگان ایرانی برای دریافت این کد بایستی به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر