فهرست ۲۱ قلم تجهیزات فناوری مشمول ممنوعیت واردات

عصر کالا- مطابق با مصوبه ۱۶۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، واردات ۲۱ قلم کالا و تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات، به دلیل تولید داخل، به کشور ممنوع اعلام شد.

فهرست ۲۱ قلم تجهیزات فناوری مشمول ممنوعیت واردات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 163 خود با بررسی وضعیت تولید داخلی تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، اپراتورهای ارتباطی را ملزم به استفاده از توان داخلی کرد.

    براین اساس معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با تدوین آیین نامه استفاده از توان داخلی و ملی برای پروژه های بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات مطابق با پیوست فناوری و پس از بررسی های انجام شده، 40 شرکت داخلی تولید کننده تجهیزات و 300 محصول تولیدی داخلی را مورد تایید قرار داد تا اپراتورهای ارتباطی ملزم به همکاری با این تولیدکنندگان و استفاده از تجهیزات توان داخلی شوند.

    در این زمینه روز گذشته وزیر ارتباطات نیز در شبکه اجتماعی توئیتر، برای رفع ابهامات گام‌های اجرایی این مصوبه در جهت حمایت از تولید داخل، از ممنوعیت 21 قلم تجهیزات مرتبط با شبکه های فناوری اطلاعات خبر داده است.

    محمدجواد آذری جهرمی گفت: باید بپذیریم که واردات اقلامی چون رک، باتری و مودم با قیمت به مراتب کمتر و کیفیت بهتر، تیشه به ریشه اشتغال و اقتصاد ملی می زند.

    وی با تاکید بر صادرات در این بخش با سندیکای مخابرات مطرح شده و در دستور کار است گفت: حمایت از کالاهای اعلام شده ثابت نیست و اگر محصولات اعلامی رقابتی نباشند حذف می‌شوند.

    جهرمی با اشاره به اینکه سطح ممنوعیت به توان داخلی است و اگر تکنولوژی در بازار داخلی نباشد ممنوعیت اعمال نمی‌شود اضافه کرد: این تصمیم ما را از تکنولوژی جهانی محروم نخواهد کرد.

    وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: در کنار این ممنوعیت، مشوق هایی برای شرکتهای تبعیت کننده مطرح است. بنابراین حمایت دولت هم در این چرخه وجود دارد.

    جهرمی با بیان اینکه لیست شرکت های تولید کننده این تجهیزات هم به عنوان یک گزارش مستقل به زودی منتشر خواهد شد، افزود: این تجهیزات برای شرکت های مخابراتی کاربرد دارد و کاربران نهایی را در برنمی‌گیرد.

    وی همچنین تاکید کرد تجربه خوبی در تولید محلی شرکت های خارجی لوازم خانگی در ایران وجود دارد. هزینه واردات اگر بیش از تولید محلی شود تولید محلی رخ می‌دهد.

    این درحالی است که پیش از این نیز، برات قنبری مشاور فعلی وزیر ارتباطات و معاون سابق این وزارتخانه در گفتگو با خبرنگار مهر، ممنوعیت و محدودیت ورود 21 قلم کالا و تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات به کشور را اعلام کرده بود.

    وی با تاکید براینکه اپراتورهای ارتباطی ملزم به استفاده از محصولات مشابه داخلی شدند، گفت: پیوست تجهیزات فناوری اطلاعات از سوی معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات در این بخش، ابلاغ شده است و مطابق با این دستورالعمل، شرایط و ضوابطی برای خرید محصولات بخش ICT درنظر گرفته شده است.

    قنبری خاطرنشان کرد: براین اساس، طرح های عمده و محصولات خریداری شده حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از این پس باید دارای پیوست فناوری باشند. به این معنی که در پروژه های ملی باید از اقلام و محصولات تولید داخل استفاده شود.

    براساس پیوست فناوری اطلاعات، فهرست 21 قلم کالا و تجهیزات وارداتی که به دلیل تولید داخل، واردات آنها به کشور ممنوع بوده به شرح زیر اعلام شده است:

    1- شبکه های نسل جدید NGN

    2- سوییچ/ روتر ظرفیت متوسط

    3- مراکز تلفن دیجیتال و مبتنی بر IP

    4- سیستم مدیریت شبکه مخابراتی (NMS/BSS/OSS)

    5- رادیومایکروویو از فرکانس 8 تا 38 گیگاهرتز

    6- رادیوترانک

    7- آنتن های مخابراتی (مایکروویو، BTS، ایستگاه زمینی ماهواره)

    8- DWDM/ROADM تا 96 طول موج

    9- SDH نوری تا STM16

    10- تجهیزات پسیو دسترسی نوری (FTTx)

    11- تجهیزات اکتیو FTTx (ONU/ONT)

    12- مودم دیتا (کابلی- بی سیم)

    13- گوشی تلفن مبتنی بر IP

    14- تجهیزات تغذیه نیروی مخابراتی (رکتیفایر، باتری، UPS)

    15- قطعات پسیو رادیویی و نوری

    16- کابل های مخابراتی (مسی، کواکسیال، نوری)

    17 ترمینال و متعلقات MDF/DDF/OCDF

    18- مفصل های مخابراتی و متعلقات (مسی و نوری)

    19- دکل های مخابراتی

    20- راک و کابینت مخابراتی

    21- سامانه ذخیره سازی (San Storage) تا 480 ترابایت

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر