رئیس انجمن واردکنندگان موبایل مطرح کرد:

کند شدن واردات موبایل

منتظر ارزانی نباشید

عصر کالا- درصورتی‌که روند ثبت سفارش‌های موبایل و تخصیص ارز بخواهد به همین ترتیب با اختلال و کندی پیش رود، به‌احتمال‌زیاد با بازار متلاطمی در شب عید مواجه خواهیم بود.

کند شدن واردات موبایل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، وضعیت قیمت در بازار  تلفن همراه به کدام سو می‌رود؟ آیا واردات این وسیله اساسی به‌خوبی انجام می‌شود؟ برای پیگیری این دو موضوع و چند مورد مهم دیگر با رئیس انجمن واردکنندگان موبایل, تبلت و لوازم جانبی به گفتگو نشستیم. 

      حسین غروی رام، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل, تبلت و لوازم جانبی درباره وضعیت کنونی واردکنندگان اظهار داشت:

    در حال حاضر تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها از سوی بانک و وزارت صمت به‌کندی صورت می‌گیرد و زمان آن نسبت به چند هفته گذشته بسیار طولانی‌تر شده است. این اتفاق باعث شده تا زمان ترخیص کالا از گمرکات و ورود آن به بازار طولانی شود و درنتیجه نیاز بازار موبایل تامین نشود. همان‌طور که میدانید تعادل بین عرضه و تقاضا است که باعث کنترل قیمت‌ها می‌شود. درجایی که تقاضا از عرضه پیشی بگیرد لاجرم با افزایش قیمت نیز مواجه خواهیم شد. ازاین‌رو دولت باید موانع پیش روی واردکنندگان موبایل را بردارد تا روند واردات این کالای اساسی بدون وقفه و با نظمی که لازم است پیش برود. بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که این موانع غالباً به دو دسته تقسیم می‌شوند. "موانع تعرفه‌ای " و "موانع غیر تعرفه‌ای" . در یک ماه اخیر شاهد ایجاد هر دو نوع این موانع برای کند شدن روند واردات موبایل بوده‌ایم.

    بعضی مدل‌ها ارزان‌تر از کشور مبدأ فروخته می‌شوند

    گفته می‌شود که بسیاری از واردکنندگان موبایل، به ضرردهی رسیده‌اند. این موضوع واقعیت دارد یا اغراق‌آمیز است؟ غروی رام در پاسخ این سوال اظهار داشت: از یک هفته پیش از اصلاح قیمت بنزین توسط دولت، شاهد اوج گرفتن قیمت دلار بودیم. در برخی مواقع فرازوفرودهایی داشتیم اما عمدتاً این روند صعودی بوده است. اما واردکنندگان طی این مدت کالاهای خود را با افزایش قیمت عرضه نکردند و تمام تلاش خود را کردند تا بیش از نیاز بازار, کالا وارد کنند تا با کمبود کالا و در پی آن التهاب بازار موبایل, به بهانه افزایش قیمت بنزین مواجه نشویم. همین امر باعث شد که در برخی مدل‌ها، قیمت عرضه حتی پایین‌تر از کشور مبدأ باشد. ازاین‌رو بسیاری از واردکنندگان متضرر شده‌اند. البته این اتفاق فقط مربوط به یک ماه اخیر نمی‌شود, بلکه از اوایل شهریورماه شاهد ضرر دهی آنها هستیم.

    فایده طرح رجیستری

    وی درباره طرح رجیستری و ضرورت اجرای آن اظهار داشت: در سال نود و چهار و پیش از شکل‌گیری انجمن واردکنندگان موبایل، بیش از نود و پنج درصد گوشی‌های موجود در بازار موبایل ایران از راه قاچاق وارد می‌شد که با همت انجمن واردکنندگان موبایل و همکاری با دولت و همچنین اجرای طرح رجیستری، در حال حاضر بیش از نود و هشت درصد از واردات موبایل به‌صورت قانونی و شفاف صورت می‌گیرد. این موضوع بیانگر آن است که پس از اجرای طرح رجیستری، شفافیت در سطح تامین موبایل ایجاد شده است و مصرف‌کنندگان با خیالی آسوده توانستند موبایل‌های دارای گارانتی رسمی و بدون مشکل را تهیه کنند. اینکه برخی مخالف این طرح بوده و هستند دلیل واضحی دارد. آن‌هم این است که منافعشان با اجرای این طرح تامین نمی‌شود.

    وی در پاسخ این سوال که پیش‌بینی شما برای قیمت موبایل و تبلت در ایام عید چیست؟ گفت: فعلاً قیمت موبایل در ارزان‌ترین حالت چند ماه گذشته است. قیمت موبایل دیگر ارزان‌تر از قیمت‌های فعلی نخواهد شد. ممکن است تا پایان سال قیمت موبایل یک یا دو درصد دیگر ارزان شود. اما به‌طورکلی در حال حاضر قیمت به حداقل رسیده است و دیگر شاهد ارزانی 10 تا 20 درصدی قیمت موبایل نیستیم.

    تلاطم بازار موبایل در شب عید

    وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: در حال حاضر با کندی پنجاه برابری روند ثبت سفارش و تخصیص ارز روبرو هستیم و شرکت‌ها برای تامین کالای موردنیاز بازار با مشکل موجه شده‌اند. درصورتی‌که روند ثبت سفارش‌های موبایل  و تخصیص ارز بخواهد به همین ترتیب با اختلال و کندی پیش رود، به‌احتمال‌زیاد با بازار متلاطمی در شب عید مواجه خواهیم بود. البته عدم کنترل قیمت ارز و افزایش آن نیز باعث افزایش قیمت موبایل در آینده خواهد شد.

    رئیس انجمن واردکنندگان موبایل, تبلت و لوازم جانبی در ارتباط با انتظارات این صنف گفت: ما همواره یک درخواست مشخص داشته‌ایم. و آن‌هم تسهیل در روند واردات موبایل است. همان‌طور که میدانید تلفن همراه سهم قابل‌توجهی از سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. ازاین‌رو باید فرایندها و رویه‌های تامین این کالای اساسی تسهیل شود. تا وقتی‌که میزان واردات با درخواست بازار توازن داشته باشد نه‌تنها با افزایش قیمت مواجه نخواهیم شد، بلکه روند کاهشی نیز خواهیم داشت. اما به‌محض اختلال در واردات و کمبود کالا در بازار ، تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت که افزایش قیمت در این حالت اجتناب‌ناپذیر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر