رئیس کل گمرک:

کالاهای وارداتی از گمرک کد رهگیری دارند

عصر کالا- رئیس کل گمرک ایران در واکنش به جوسازی اخیر علیه گمرک اعلام کرد: گمرک اطلاعات کامل کالاهای وارداتی را در اختیار نهادهای نظارتی و نیروی انتظامی قرار داده و امکان ره‌گیری تخلفات و قاچاق گمرکی آسان‌ شده است.

کالاهای وارداتی از گمرک کد رهگیری دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس, فرود عسگری رئیس کل گمرک گفت: بعضا ‌علیه گمرک در مورد قاچاق برخی کالاها جو سازی می‌شود، این در حالی است که گمرک تمامی این اطلاعات را از طریق سیستم هوشمند بعد از گمرکات در اختیار همه دستگاه‌های نظارتی و نیروی انتظامی قرار می‌دهد و تمامی کالاهای وارداتی از گمرک کد ره‌گیری دارند .

    معاون وزیر اقتصاد در ادامه توضیح داد: یعنی بعد از گمرک این اطلاعات در اختیار ایستگاه‌های بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی قرار می‌گیرد و آنها با استفاده از کد رهگیری می‌توانند اطلاعات مربوط به شخص، کارت بازرگانی، کالای ورودی و خر‌وجی و ارزش آن را بررسی کنند و حتی شماره کامیون، هویت راننده آن و اینکه کالا به چه انباری برده شده در سیستم ثبت شده و قابل‌کنترل است. مثلا گمرک بانک اطلاعاتی‌را ایجاد کرده که نشان می دهد، در چه شهری، چقدر کالا از  کدام گمرک، در کدام ‌انبار تخلیه شده است.

    وی افزود: همان طور که می‌دانید بر اساس اعلام سازمان جهانی گمرک در بین 176 کشور عضو، گمرک ایران مقام اول در مبارزه با قاچاق را کسب کرده است.

    عسگری گفت: گمرک سامانه جامع گمرکی را توسعه داده و اطلاعات ارزشمندی را ایجاد کرده است. بانک اطلاعاتی گمرک خیلی غنی شده است و با در اختیار داشتن آمار دقیق از میزان واردات و صادرات، می‌توان برای نیازهای آینده برنامه‌ریزی کرد.

    وی افزود: از طریق همین اطلاعات ما در سال گذشته، میزان زیادی مواد مخدر در گمرک کشف کردیم و این اقدام گمرک بارها مورد تحسین نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

    رئیس کل گمرک گفت: تمامی کالاهای خروجی از گمرکات شناسنامه دار هستند و اطلاعات کالاهای ترخیص شده از گمرک در سامانه جامع گمرکی ثبت و جزئی‌ترین اطلاعات این کالاها از طریق سامانه‌های گمرک قابل رهگیری است.

    رئیس‌کل گمرک گفت: امروز با سامانه جامع گمرکی شاهد هستیم که اطلاعات کالاهای ترخیص شده در بانک اطلاعاتی گمرک به‌روز و به لحظه موجود است و به صورت آنلاین در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

    رئیس کل گمرک ایران گفت: از زمان اجرای سامانه جامع گمرکی امکان ره‌گیری تمامی کالاها از گمرک فراهم شده است.

    وی ادامه داد: پروانه به شکل الکترونیکی صادر می‌شود، ضمن اینکه امکان استعلام الکترونیکی پروانه‌ها در هر زمان و مکانی از طریق سامانه جامع گمرکی فراهم است.

    عسگری افزود: اگر اظهارکننده اقدام به اظهار خلاف واقع کند در صورت مغایرت در سیستم، به صورت خود کار اعلام می‌شود.

    وی ایجاد تسهیلات برای خروج کالای صادراتی در کوتاه‌ترین زمان را از دیگر برنامه‌های گمرک عنوان کرد و گفت: در تلاشیم زمان ترخیص کالا کمتر از شش ساعت باشد.

    رئیس کل گمرک ایران با اشاره به طرح ورود موقت مواد اولیه واحدهای تولیدی گفت: ترانزیت مواد اولیه واحدهای تولیدی از گمرکات مبدأ تا مقصد و انبارهای اختصاصی واحدهای تولیدی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

    رئیس‌کل گمرک ایران با اشاره به ارائه تسهیلات به واحدهای بزرگ تولیدی در گمرک هم گفت: ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی که مشکل نقدینگی دارند، در حال حاضر به صورت «ترخیص نسیه» انجام‌ می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر