اختلاف وزنی برای ترخیص کالا از گمرک حل شد

عصر کالا- سرانجام بعد از رایزنی‌های انجام شده بین دستگاه‌های مربوطه در رابطه با اختلاف وزنی کالاهای وارداتی در هنگام ترخیص این معضل حل و فصل شد و ازاین پس تلورانس وزنی ۱.۵ درصد برای کالاهای فله و اساسی و همچنین سه درصد برای سایر کالاها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

اختلاف وزنی برای ترخیص کالا از گمرک حل شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از ایسنا، از حدود سه ماه پیش و با هماهنگی بین دستگاه‌ها از جمله گمرک، وزارت اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی راهکارهایی در راستای کاهش رسوب کالا در گمرکات و بنادر ارائه و بخش‌نامه‌هایی در این زمینه صادر شد.

    یکی از مسائلی که موجب شده بود پرونده‌های بسیاری در خصوص رفع تعهدات ارزی شکل گرفته و در رسوب کالاها اثرگذار بود به تلورانس وزنی کالاهای وارداتی از زمانی که در گمرکات و یا بنادر انبار می‌شوند تا هنگام ترخیص بر می‌گشت؛ به طوری که ممکن بود به دلیل شرایط جوی یا نوع کالا وزن آنها دچار تغییر شده و در هنگام ترخیص با وزن اولیه متفاوت باشد.

    بر این اساس  گمرک پیشنهاداتی برای حل این مشکل داشت که در مرداد ماه سال جاری در جلسه ستاد تنظیم بازار مورد پذیرش قرار گرفت و قرار شد تا یک و نیم درصد فلورانس وزنی برای کالاهای اساسی، ضروری و فله و همچنین سه درصد برای سایر کالاها اعمال شود.

    این در حالی است که اخیرا طبق گمرک طی بخشنامه‌ای دستورالعمل مربوط به تلورانس وزنی کالاها که مورد تصویب قرار گرفته را صادر و در دستور کار قر ار داده است.

    طبق اعلام گمرک با توجه به مشکلات زیادی که مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن پروانه‌های وارداتی  وجود داشته به منظور تسهیل در فرایند تجارت فرامرزی در مورد اختلاف و تلورانس وزنی مجاز ، قرار بر این شد تا در مورد 25 گروه کالایی و به تعداد حدود 800 ردیف تعرفه، نسبت به پذیرش تلورانس وزنی یک و نیم درصد برای کالاهای فله و همچنین کالاهای اساسی و ضروری اقدام شود که در مورد سایر کالاها حداکثر سه درصد فلورانس وزنی قابل پذیرش است. البته کالاهایی که معیار سنجش آنها وزنی است را دربر نمی‌گیرد.

    بر اساس این دستورالعمل پذیرش تلورانس وزنی بالاتر از میزان اعلام شده برای برخی از کالاهای خاص از جمله خمیر کاغذ فقط با اعلام رسمی دفتر واردات گمرک به بانک مرکزی انجام خواهد شد.

    همچنین وزارت صمت، گمرک و بانک مرکزی موظف شدند نسبت به تامین و تسری فلورانس‌های اعلام شده به کلیه پرونده‌های در جریان رسیدگی که هنوز رفع تعهد ارزی برای آنها  انجام نشده اقدام کنند.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر