گمرک خود را از موضوع دپوی کالا کنار کشید

عصر کالا- در پی اعتراض بخش‌های مختلف اقتصادی به دپوی حجم زیادی کالا در گمرکات، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک تاکید کرد که خود واردکنندگان باید در این خصوص توضیح دهند و مشکل دپوی کالا، گمرکی نیست.

گمرک خود را از موضوع دپوی کالا کنار کشید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا، طی هفته‌های اخیر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای شده که بسیاری از واردکنندگان برای واردات کالای خود به هر دلیلی دچار مشکل شده‌اند و همین امر، دپوی مقدار زیادی کالا در گمرکات ایران را سبب شده‌ است.

    گفت‌وگو با واردکنندگان و تولیدکنندگان کالاهای مختلف حاکی از آن بود که در مواردی آن‌ها از دپوی کالاهای خود در گمرک و عدم ترخیص آن ناراضی بودند.

    هرچند که دپوی کالا در گمرکات دلایل متعدد و فراوانی دارد، اما یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که از سوی آن‌ها مطرح می‌شد، مشکلات مربوط به مسائل ارزی و تفاوت‌های ارز 4200 تومانی و آزاد بود که سبب می‌شد اجازه ترخیص به کالاها داده نشود.

    در همین راستا علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در خصوص دپوی حجم زیادی از کالاهای مختلف در گمرک و اعتراض واردکنندگان به این موضوع تصریح کرد: در مورد کالاهای دپو شده خود واردکنندگان باید روشن و شفاف توضیح دهند که دلیل آن چیست چرا که خودشان بهتر می‌دانند به چه دلیل کالایشان در گمرک متوقف شده است و مشکلات مطرح شده در این خصوص از سوی واردکنندگان، گمرکی نیست  .

    وی ادامه داد: اما در حیطه کار گمرک می‌توانیم بگوییم که از ابتدای امسال دو موضوع را با توجه به مسائلی که به وجود آمده برای تسهیل کار تولیدکنندگان بخشنامه کردیم.

    مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران ادامه داد: یکی از موارد بحث این بود که واحدهای تولیدی بتوانند کالاهای خود را به صورت نسیه ترخیص کنند؛ در واقع ما بخشی از کالاها را نگه می‌داریم و بخش عمده کالا بدون پرداخت هر گونه حقوق گمرکی ترخیص می‌شود و پس از آنکه این کالاها به چرخه تولید رفت، از محل گردش مالی ایجاد شده از آن تولیدکننده بتواند هم حقوق گمرکی را بدهد و هم مابقی کالای خود را ترخیص کند.

    به گفته معقولی مورد دوم موضوع ضمانت‌نامه برای واحدهای تولیدی و موارد مشابه آن بود که این ضمانت‌نامه‌ها یکساله شد و حتی واحدهایی که نمی‌خواهند درصدی باشند، بتوانند کالای خود را وارد کنند و در ازای آن ضمانت‌نامه بانکی بدهند که کمک شایانی به آنهاست.

    وی با بیان اینکه با توجه به دستور و پیگیری‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی گمرک تمام تلاش خود را برای تسهیل کار تولیدکنندگان انجام می‌دهد، اظهار کرد: در مدت اخیر ما از تمام ظرفیت‌های قانون امور گمرکی، ماده 42 و سایر موارد استفاده کردیم که در پی آن به سرعت ستادی در معاونت امور گمرکی تشکیل شد که خودمان سریعا به موارد مهم رسیدگی کنیم و آن چیزی که مربوط به گمرک است را به سرعت انجام دهیم. در واقع ما در گمرک تمام امکانات را بسیج کردیم که کمترین مشکل برای واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و واحدهای تولیدی ایجاد شود.

    به این ترتیب در صورتی که ادعای معقولی به طور کامل صحت داشته باشد، می‌توان گفت که دلیل دپوی کالا در گمرکات، مشکلات گمرکی نیست و دلایل دیگری از جمله مسائل ارزی، مشکلات مجوز و ... دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر