آمارهای کاهش قاچاق درست است

مشکلات صادرکنندگان با تسهیل ورود موقت رفع شد

عصر کالا- رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه روند قاچاق کالا در کشور کاهشی است، گفت:مشکلات صادر کنندگان با تسهیل ورود موقت رفع شد.

مشکلات صادرکنندگان با تسهیل ورود موقت رفع شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرکالا» به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دستگاه های مبارزه با قاچاق توانسته ورود بخش عمده ای از قاچاق کالا را به کشور متوقف کند.

    محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به نقش موثر گمرک در کاهش چشمگیر حجم قاچاق در دولت یازدهم گفت: همانطور که در ارزیابی قوه قضاییه از مبارزه با قاچاق مطرح شد، گمرک ایران بالاترین امتیاز را در مبارزه با قاچاق دریافت کرد. این سازمان با ایجاد پنجره واحد و مکانیزه کردن بخشی از گمرکات کشور موفق شد از بخش زیادی از تله‌گذاری‌ها و ورود کالاهای غیر مجاز جلوگیری کند.

    لاهوتی افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان واردات کالاهای قاچاق نسبت به 10 سال گذشته کاهش یافته است. این مساله نشان دهنده عملکرد مثبت و نتیجه مکانیزه شدن سیستم ارزیابی ورود کالا است. لذا می‌توان گفت گمرک یکی از دستگاه های موثر دولتی در بحث دولت الکترونیک است که توانسته در این امر پیش قدم باشد که نتایج آن را شاهد هستیم.

    وی یکی از اقدامات موثر این سازمان را عدم حضور صاحبان کالا در گمرکات اعلام کرد و گفت: انجام امور کارشناسی بدون نیاز به حضور نماینده صاحب کالا برای ارایه اسناد و همچنین انتخاب ارزیاب به طور اتفاقی (رندم) در گمرکات مختلف به دلیل اینکه ارتباط مستقیم ارزیاب با صاحب کالا را کاهش داده است از جمله اقدامات مفید در مبارزه با فساد است.

    لاهوتی همچنین با اشاره به بهبود رتبه جهانی ایران در فضای کسب و کار گفت: رتبه ایران در فضای کسب و کار از 150 به 120 کاهش یافته است که یکی از دلایل آن، تسهیل تجارت از طریق پنجره واحد است. در همین حال که در کاهش قاچاق این سازمان عملکرد مثبتی داشته و لذا گمرک ایران در دولت یازدهم توانسته در وظایف محوله خود بهتر عمل کند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره ورود موقت کالا در گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: سوء استفاده هایی که از ورود موقت کالاها در گذشته انجام شد،دولت را مجبور به سخت‌گیری های بی دلیل و توقف ورود موقت کرد. در حالی که ورود موقت در بحث صادرات بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده صادرات نقش موثری داشته باشد که خوشبختانه با تسهیل ورود موقت از سوی گمرک در یک سال گذشته، مشکلات صادرکنندگان پیگیری و رفع شد.

    رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: برای تحقق این امر نشست های بسیاری با بخش خصوصی گذاشته شد و امروز حتی ورود کالایی نظیر شکر که حساسیت بسیاری بر روی آن وجود دارد، به طور موقت برای صادرکنندگان امکان پذیر و شرایط و ضمانت نامه ها برای تجار تسهیل شده است.

    لاهوتی در خصوص استرداد حقوق و عوارض کالاهای صادراتی نیز گفت: با اعتباری که در اختیار گمرک قرار داده شد، استرداد حقوق و عوارض کالاهای صادراتی سرعت بیشتری یافته است و این موضوع نیز در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی موثر واقع شد. در نتیجه اگر این روند ادامه یابد و اقدامات تکمیلی در این زمینه انجام شود، به طور یقین در بحث صادرات و تولیدات صادرات محور و افزایش اشتغال تاثیرگذار خواهد بود.

    وی با یادآوری مسائلی که در سو استفاده از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف افتاده است، تاکید کرد: گمرک مجری مصوبات و دستورالعمل های ابلاغ شده است. به همین دلیل گمرک به طور یقین برای کارتهای معتبر براساس شاخصه های ترخیص کالا عمل می‌کند. پس اگر کارتی تمدید شده باشد، گمرک موظف است که با آن کارت سرویس ترخیص را دهد و اگر مشکلاتی در خصوص سو استفاده از کارتهای یکبار مصرف است از سوی گمرک نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر