شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه ۳.۴ درصد رشد کرد

عصر کالا- بررسی تغییرات قیمتی ۱۶ گروه کالای صادراتی ایران در آذر ماه گذشته نشان می دهد که شاخص بهای این کالاها در این ماه نسبت به آبان ماه امسال ۳.۴ درصد و نسبت به آذر ماه سال گذشته ۱۲.۱ درصد رشد داشته است.

شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه ۳.۴ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، نگاهی به شاخص بهای کالاهای صادراتی ایران که بانک مرکزی آن را محاسبه می کند، نشان می دهد؛ این شاخص در آذر ماه امسال به عدد 285.9 رسید که نسبت به ماه قبل آن (آبان) معادل 3.4 درصد افزایش یافت که کمتر از 5.7 درصد ترقی این شاخص در آبان ماه بود.
    این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر 21 درصد و در 9 ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال 17.3 درصد رشد نشان می دهد.
    همچنین شاخص یاد شده در 12 ماهه منتهی به آذر 96 نسبت به 12 ماهه منتهی به آذر 95 معادل 16 درصد افزایش داشته است.

    **کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند
    در آذر ماه امسال ترقی شاخص بهای برخی اقلام از جمله متانول، کود اوره، پسته، آمونیاک، روغن صنعتی، پلی اتیلن سبک، بوتان مایع شده، آهن کلاف گرم، انواع ماهی منجمد، قیر، پلی اتیلن سنگین، سیمان، فرش پشمی دستباف، استیرن، کنسانتره مس، مس کاتد، کولر آبی، ماست، فرش ماشینی، فرومولیبدن، بیسکویت و ویفر، کشمش و سبزه، کاشی و سرامیک، رب گوجه فرنگی، روده گوسفندی، کیک، روغن موتور، کابل، بستنی، شیلنگ پلاستیکی، روغن نباتی هیدروژنه، صندل زیره پیو رویه چرم مصنوعی، رادیاتور خودرو، انواع لوله گالوانیزه، شیشه جام ورق شده، شمش روی، شکلات سفید بدون کاکائو، پورها و مایعات شوینده و شمش سرب منجر به افزایش شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران نسبت به ماه قبل شد.
    در این ماه شاخص بهای تعدادی از اقلام نظیر پروپان مایع شده، زعفران، تراکتور، مغز بادام و خرما نسبت به ماه قبل کاهش داشت.

    ** محصولات پتروشیمی
    نگاهی به وضعیت قیمت فروش محصولات پتروشیمی در آذر ماه گذشته نیز نشان می دهد که این گروه اختصاصی در این ماه نسبت به آبان ماه گذشته 4.1 درصد و در مقایسه با آذر ماه پارسال 29.9 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.


    ** محصولات نباتی
    در آذر ماه شاخص بهای گروه محصولات نباتی در مقابسه با ماه قبل معادل 2.6 درصد افزایش داشت؛ این افزایش به طور عمده در اثر ترقی شاخص قیمت پسته برابر 5.7 درصد و «کشمش و سبزه» 2.1 درصد بود.
    شاخص بهای گروه یاد شده در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل 16.3 درصد افزایش داشته است.

    **محصولات معدنی
    در آذرماه، تنزل شاخص بهای برخی از اقلام مانند پروپان مایع شده معادل 6.3 درصد با افزایش شاخص قیمت اقلامی نظیر روغن صنعتی برابر 7.8، بوتان مایع شده 3.5 درصد، قیر 4.8 درصد، سیمان 2.8 درصد، کنسانتره مس 2.5 درصد و روغم موتور 7.6 درصد همراه و سبب شد تا شاخص قیمت گروه محصولات معدنی کاهش جرئی 0.3 درصد را نشان دهد.
    در مقایسه با آذر ماه پارسال شاخص قیمت در این گروه برابر 28.7 درصد افزایش داشت.

    ** محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته
    در ماه مورد گزارش، شاخص قیمت گروه محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته با افزایشی برابر 10.6 درصد مواجه شد. این افزایش بیشتر تحت تاثیر ترقی شاخص بهای تعدادی از اقلام به ویژه متانول به میزان 19.7 درصد، کود اوره 14.2 درصد، آمونیاک 13.7 درصد و استیرن و پودرها و مایعات شوینده به میزان 2.5 درصد بوده است.
    شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل به میزان 33.9 درصد افزایش یافت.

    ** مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها
    در آذر ماه 1396 شاخص بهای گروه مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها نسبت به ماه گذشته معادل 2.6 درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از ترقی شاخص قیمت پلی اتیلن سنگین به میزان 3 و شیلنگ پلاستیکی 2.5 درصد بود.
    شاخص بهای این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته معادل 9.2 درصد افزایش نشان می دهد.

    ** مواد نسجی و مصنوعات از این مواد
    در این ماه ترقی شاخص بهای اقلامی مانند فرش پشمی دستباف معادل 2.5 درصد و فرش ماشینی 6 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه مواد نسجی و مصنوعات از این مواد نسبت به ماه قبل برابر 3.5 درصد افزایش یابد.
    شاخص بهای گروه مزبور به میزان 8.4 درصد بالاتر از عدد شاخص ماه مشابه سال قبل بود.

    **فلزات معمولی و مصنوعات آنها
    در ماه مورد بررسی شاخص بهای گروه فلزات معمولی و مصنوعات آنها نسبت به ماه قبل به میزان 1 درصد ترقی داشت. افزایش مذکور به طور عمده در اثر افزایش شاخص قیمت برخی اقلام به ویژه آهن کلاف گرم معادل 10.2 درصد، مس کاتد 2.5 دصد، فرومولیبدن 19 درصد، انواع لوله گالوانیزه 4 درصد، شمش روی 0.9 درصد و شمش سرب 3.6 درصد بود.
    شاخص قیمت گروه فوق نسبت به آذر ماه سال گذشته معادل 25.4 درصد افزایش داشته است.

    ** تغییر قیمت دیگر کالاهای صادراتی
    بر اساس جداول بانک مرکزی، در ماه آذر نسبت به ماه آبان امسال قیمت ها در گروه «محصولات حیوانی» 7.6 درصد، « چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 6.6 درصد، «محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 2.4 درصد، «پوست، چرم و محصولات چرمی» 2.4 درصد، «چوب و اشیاء چوبی» 2.5 درصد، «انواع کفش» 2.8 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 3.1 درصد، «ماشین آلات مکانیکی و ادوات برقی» 3 درصد افزایش داشته و در مقابل قیمت ها در گروه «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 0.9 درصد افت کرده است.
    همچنین در آذر امسال، قیمت ها در گروه «محصولات حیوانی» 12.1 درصد، «چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی» 10.3 درصد، «محصولات صنایع غذایی، نوشابه و توتون» 12.1 درصد، «انواع کفش» 13.1 درصد، «مصنوعات ساخته شده از انواع سنگ» 8.8 درصد و «ماشین آلات مکانیکی و ادوات برقی» 10 درصد نسبت به آذر ماه پارسال رشد کرده است و در مقابل «پوست، چرم و محصولات چرمی» 3.2 درصد، «چوب و اشیاء چوبی» 4.7 درصد، «وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری» 0.2 درصد کاهش سالانه داشته اند.
    شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران بر حسب ریال و برابری آنها با نرخ ارز آزاد است که در آذرماه نرخ دلار و یورو به ترتیب معادل 2.5 درصد و 4 درصد افزایش داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر