گمرک اعلام کرد:

افزایش ۱۸ درصدی صادرات کالا‌ی ایرانی به چین

عصر کالا- طبق اعلام گمرک در یک ماه نخست سال‌جاری به میزان ۲ میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷ و ۷۰ صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش ۱۸ درصدی صادرات کالا‌ی ایرانی به چین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گمرک ایران جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در فرودین ماه امسال را منتشر کرد که بر اساس این آمار مازاد تراز تجاری کشورمان به مثبت 604 میلیون دلار رسیده و صادرات غیر نفتی 15 درصد افزایش یافته است.

    گمرک ایران جزئیات آمار تجارت خارجی کشور در فرودین ماه سالجاری را منتشر کرد که بر اساس این آمار مازاد تراز تجاری کشورمان به مثبت 604 میلیون دلار رسیده و صادرات غیر نفتی 15 درصد افزایش یافته است.

    بنا بر این گزارش؛ مجموع صادرات و واردات غیرنفتی ایران در نخستین ماه از سال‌جاری بالغ بر 5 میلیارد و 662 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12 درصد افزایش داشته است.

    صادرات
    به گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 3 میلیارد و 133 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 15 و 9 صدم درصد افزایش داشت. سال گذشته در همین مدت 2 میلیارد و 722 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

    براساس این گزارش صادرات کالا‌ی ایرانی به چین در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته 18 و 34 صدم درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و امارات متحده عربی با افزایش 31 و 53 صدم درصدی و 10 و 66 صدم درصدی همراه شد و شاهد افت 11 و 36 صدم درصدی صادرات کشورمان به هند بوده‌ایم. همچنین طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به عراق 3 و 46 صدم درصد و سایر کشور‌ها 25 و 76 صدم درصد افزایش داشته است.

    بر این اساس در فروردین ماه سال‌جاری تشریفات گمرکی 9 میلیون و 918 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار یک میلیون و 933 هزار تن سهم واردات و 7 میلیون و 985 هزار تن سهم کالا‌های صادراتی غیرنفتی بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 و 30 صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    واردات
    این گزارش می‌افزاید؛ در یک ماهه نخست سال‌جاری به میزان 2 میلیارد و 529 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 و 70 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در حال حاضر تمامی کالا‌های خروجی از گمرکات سراسر کشور کد رهگیری دارند و اطلاعات کالا‌های ورودی و خروجی از گمرکات کاملا شفاف و روشن است.

    با استفاده از کد رهگیری می‌توان اطلاعات مربوط به شخص، کارت بازرگانی، کالای ورودی و خر‌وجی و ارزش آن را بررسی کرد و حتی شماره کامیون، هویت راننده آن و اینکه کالا به چه انباری برده شده در سیستم ثبت شده و قابل‌کنترل است. مثلا گمرک بانک اطلاعاتی‌را ایجاد کرده که نشان می‌دهد در چه شهری، چقدر کالا از کدام گمرک، در کدام انبار تخلیه شده است.

    عمده‌ترین کالا‌های صادراتی
    اقلام عمده صادراتی کشورمان در یک ماهه نخست سال 97 به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش 448 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 163 میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 137 میلیون دلار، اتیلن گلیکول 105 میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش 94 میلیون دلار بوده است. سهم سایر کالا‌ها یک میلیارد و 646 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 و 40 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    اقلام عمده وارداتی
    اقلام عمده وارداتی در یک ماهه نخست سال‌جاری نیز به ترتیب شامل لوبیای سویا به ارزش 155 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 138 میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با 121 میلیون دلار، اجزا و قطعات راکتور‌های هسته‌ای به ارزش 77 میلیون دلار و برنج 69 میلیون دلار بوده است.

    عمده‌ترین خریداران کالا‌های ایرانی
    عمده‌ترین خریداران کالا‌های ایرانی در یک ماهه نخست سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش 728 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 549 میلیون دلار، عراق با 402 میلیون دلار، هند با 220 میلیون دلار، جمهوری کره با 202 میلیون دلار و سایر کشور‌ها به ارزش یک میلیارد و 33 میلیون دلار بوده است.

    کشور‌های عمده صادرکننده کالا به ایران
    کشور‌های عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یادشده به ترتیب شامل کشور‌های چین با 624 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 314 میلیون دلار، فدراسیون روسیه با 165 میلیون دلار، سوئیس 161 میلیون دلار و جمهوری کره با 144 میلیون دلار بوده است.

    گفتنی است؛ میزان صادرات کشور فدراسیون روسیه و سوئیس به کشورمان به ترتیب 630 و 75 و 48 صدم درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر