واتس اپ در چین فیلتر شد

عصر کالا- پیام رسان واتس اپ در چین فیلتر شد. اختلال در آن از ماه‌ها قبل شروع شده بود و در نهایت چندی پیش تمامی سرویس‌های واتس اپ بلاک شدند.

واتس اپ در چین فیلتر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، متخصصان امنیتی فیلتر شدن واتس اپ در چین را تایید کردند. این پیام‌رسان طی چند ماه اخیر، در کشور چین با اختلال رو به رو شده بود، به طوری که کاربران قادر به چت ویدیویی و یا ارسال تصویر نبودند. به گفته ندیم کوبایسی (Nadim Kobeissi)، یک رمزنویس شرکت Symbolic Software، در حال حاضر حتی پیام‌های متنی نیز بلاک شده‌اند و کاربران قادر به ارسال آن‌ها به یکدیگر نیستند. این شرکت تحقیقاتی بر سانسور دیجیتال در چین نظارت می‌کند.

    به عقیده وی، بلاک کردن قابلیت ارسال عکس، ویدیو و پیام صوتی در واتس اپ از چند ماه قبل، اکنون به پیام‌های متنی گسترش پیدا کرده است. بلاک شدن واتس اپ در چین سبب شده کاربران به هیچ عنوان قادر به استفاده از آن به منظور پیام‌رسانی نباشند.

    ندیم کوبایسی احتمال می‌دهد چین، فایروال‌های خود را برای تشخیص و بلاک کردن پروتکل NoiseSocket ارتقا داده باشد، پروتکلی که واتس اپ از آن برای ارسال پیام متنی استفاده می‌کند. البته این اتفاقی تازه است و به عقیده این متخصص، چین پیشتر پروتکل‌های HTTPS و TLS، که پیام‌رسان واتس اپ از آن‌ها برای ارسال ویدیو و عکس استفاده می‌کند، را بلاک کرده بود.

    نخستین اثرات این فیلتریگ جدید از چهارشنبه هفته گذشته احساس شد. بلاک کردن واتس اپ در چین حرکتی دیگر برای ضربه زدن به فیس بوک به عنوان مالک واتس اپ تلقی می‌شود. البته خود فیس بوک خیلی قبلتر در چین فیلتر شده بود و کاربران این کشور تقریبا از سال 2009 دیگر قادر به دسترسی مستقیم به بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا نیستند.

    این اتفاق تقریبا همزمان با نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، که به زودی برگزار می‌شود، رخ داده است. دلیل فیلتر شدن واتس اپ در چین می‌تواند رمزنگاری نقطه به نقطه آن باشد که سبب محفوظ ماندن پیام‌های جابه‌جا شدن در دل آن از شنود شدن می‌شود. از طرفی دیگر پیام‌رسان‌های داخلی همچون ویچت که تمامی اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار می‌دهند، آزادانه و بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند. ویچت که هم‌اکنون تعداد کاربران آن به 963 میلیون نفر می‌رسد، از شر مهمترین رقیب خارجی خود خلاص شده است. با فیلتر شدن واتس اپ در چین انتظار داریم آمار کاربران ویچت به زودی مرز یک میلیارد نفر را رد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر