نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

قیمت کالاهای چینی افزایش یافت

عصر کالا- نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن بیان اینکه اکنون دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط یک اسم است و به صورت رسمی در بازار وجود ندارد، گفت: باتوجه به اینکه همه کالاهای وارداتی از چین، ژاپن و کره لزوما با ارز این کشورها نیستند و با یورو و دلار هم معامله می‌شوند، افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

قیمت کالاهای چینی افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, در دو - سه ماه گذشته به دنبال نوسانات در بازار ارز قیمت برخی از کالاهای وارداتی با افزایش روبرو شده است که از جمله آن می‌توان به کالاهای چینی اشاره کرد. اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد این است که کالاهای چینی که تصور می‌شود با واحد ارزی چین یعنی "یوان" وارد می‌شود، چرا باید از افزایش قیمت دلار تاثیر پذیرفته‌اند که در این باره مجیدرضا حریری معامله شدن همه کالاهای چینی با یوان را رد کرد.

    وی اظهار کرد: تجاری که از مسیرهای قانونی کالا وارد می‌کنند، شرایط برایشان این گونه بوده که تا یکی - دو ماه قبل می‌توانستند بدون انتقال ارز ثبت سفارش کنند اما از بهمن پارسال با اعلام بخش نامه‌ معاون اول رئیس جمهوری، تجار باید از طریق سیستم بانکی ثبت سفارش می‌کردند، ولی معامله از طریق سیستم بانکی اینگونه نبوده که ارز مرجع یا ارز مبادلاتی در اختیارشان قرار گیرد. معمولا این ارز از صرافی بانک‌ها و ارز آزاد در اختیار تجار قرار می‌گرفته است.

    این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وقتی روند افزایش قیمت دلار را بررسی کنیم می‌بینیم که تا دی و بهمن ماه قیمت دلار کمتر از 4200 تومان بوده و در اسفند ماه سال قبل بود که شتاب و سرعت زیادی به سمت افزایش گرفت. بعید به نظر می‌رسد که در آن زمان کسی خریدی برای واردات کالا از چین انجام داده باشد که در حال حاضر بتواند بگوید با چه قیمتی جنسش را خریده است.

    دلار 4200 تومانی فقط یک اسم است

    حریری تصریح کرد: اما مسلم است که افزایش قیمت دلار روی کالای وارداتی تاثیر می‌گذارد. البته اکنون دلار 4200 تومان فقط یک اسم است و به صورت رسمی در بازار وجود ندارد. در این فضاها ممکن است استفاده یا سوء استفاده‌هایی شود و کسی نمی‌تواند کنترلی داشته باشد که چه کالایی با چه قیمتی و چه تاریخی وارد شده است. اصولا نه فقط از مبدأ چین، از هر کجای دنیا که کالای خارجی در انبارها موجود است فعلا خرید و فروشی انجام نمی‌شود، مگر آنکه با نرخ دلار فعلی معامله شود.

    نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین اضافه کرد: کالاهایی که از کشورهای دیگر همچون کره یا ژاپن هم وارد می‌شوند، لزوما اینگونه نیست که با ارز این کشورها برای واردات کالا اقدام شود. در بانک مرکزی چین هم فقط یوان وجود ندارد، بلکه حواله یورویی هم صادر می‌شود. به هر حال اگر افزایش قیمتی در کالاهای وارداتی از چین به وجود آمده باشد اتفاق غیرطبیعی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر