بزرگترین شریک تجاری چقدر کالا از ایران می‌خرد؟

عصر کالا- بررسی آمارهای تجاری نشان می دهد بیش از یک پنجم صادرات ایران راهی چین می شود.

بزرگترین شریک تجاری چقدر کالا از ایران می‌خرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از خبرآنلاین، به گزارش خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول امسال به بیش از 21 درصد افزایش یافته است.

    چین سال هاست که در جدول خریداران و فروشندگان کالا از ایران و به ایران ، صدرنشین است. آخرین بررسی آمارهای تجاری ایران در نیمه اول سال نشان از آن دارد که چنین در شرایط کنونی خریدار یک پنجم صادرات ایران است. این سهم بالا در حوزه واردات نیز همچنان به چشم می خورد و در نیمه اول امسال و سال گذشته کمتر از یک چهارم کالاهای وارداتی ایران از چین راهی بازارهای کشور شده است.

    آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می دهد در نیمه اول سال جاری چهار میلیارد و 313 میلیون دلار کالا از ایران به چین صادر شده است که این رقم 21 درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می دهد.

    حجم صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری افزایشی هفت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. بررسی ها نشان می دهد میزان افزایش صادرات به چین در نیمه اول سال گذشته نیز برابر با دو درصد بوده است. ایران در همین دوره زمانی در سال 1395 برابر با 3 میلیارد و 998 میلیون دلار کالا به کشور چین صادر کرد . سهم چین از کالاهای صادراتی ایران در نیمه اول سال گذشته برابر با 18.4 درصد بوده است.

    از سوی دیگر در همین مقطع زمانی ایران 5 میلیارد و 696 میلیون دلار کالا به ایران فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی برابر با 16.5 درصد را نشان می دهد . در نیمه اول سال گذشته حجم صادرات چین به ایران به 4 میلیارد و 860 میلیون دلار رسید.

    بر این اساس تراز تجاری ایران و چین در بخش صادرات غیر نفتی یک میلیارد و 383 میلیون دلار برآورد می شود. در سال گذشته تراز تجاری ایران برابر با منفی 862 میلیون دلار بود.

    افزایش واردات کالا به ایران در این مقطع زمانی در حالی رخ داده است که در نیمه اول سال گذشته میزان واردات از چین کاهشی برابر با هشت درصد را نشان می داد.

    چین مهمترین و استراتژیک ترین شریک تجاری ایران تلقی می شود. آمار مذکور دلالت بر حجم صادرات غیر نفتی ایران دارد، اما در دیگر سوی چین یکی از عمده ترین خریداران نفت ایران نیز محسوب می شود.

    بر اساس این گزارش هر چند انتقاداتی نسبت به وفور کالاهای چینی در بازار ایران منتشر می شود،با این حال برآوردها نشان از آن دارد که عمده ترین خریدار کالای ایرانی در جهان نیز چینی ها هستند.

    پیش از برجام نیز چین همین وضعیت را در تجارت با ایران دارا بود اما در هفته های اخیر ارتباطات بانکی ایران و چین دستخوش ناملایماتی شده است که به گفته مقامات ایرانی حل این بحران در دستور کار قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر