مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران:

مبنای قیمت موبایل فاکتور خرید فروشنده است

عصر کالا- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: مبنای قیمت موبایل فاکتور خرید فروشنده است و اگر فروشنده فاکتور خرید خود را ارائه نکند تخلف کرده و مشتری می‌تواند در این مورد شکایت خود را به تعزیرات ارائه دهد.

مبنای قیمت موبایل فاکتور خرید فروشنده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از فارس, محمدعلی اسفنانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به نبود قیمت مشخص گوشی‌های تلفن همراه چگونه به بحث گران‌فروشی در مورد این کالا رسیدگی می‌شود، گفت: به لطف پراکندگی برخی تصمیم‌گیری‌ها ما 35 مرجع قیمت‌گذاری در کشور داریم که این خودش یک معضل بزرگ محسوب می‌شود.

    وی با بیان اینکه آقایانی که اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند هر کدام حیطه کار مجزا دارند، گفت: در بحث کالاهای اساسی و ضروری دولت اقدام به قیمت‌گذاری می‌کند و مبنای قیمت هم اعلام دولت در کالاهایی همچون نان، شیر، پنیر و ماست است.

    مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در سایر کالاها برخی مشمول عرضه و تقاضا است و اعلام می‌کنند که در این گروه قیمت آزاد است و رقم خاصی را در نظر نمی‌گیرد اما ما معتقدیم که باید برای این دسته از کالاها سقفی در نظر گرفته شود.

    اسفنانی تصریح کرد: در بقیه موارد مبنای قیمت فاکتور خرید است و متأسفانه یکی از تخلفات عمده‌ای که در تعزیرات به آن رسیدگی می‌شود عدم ارائه فاکتور است.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا کسی که برای خرید موبایل به بازار مراجعه می‌کند می‌تواند از فروشنده درخواست فاکتور کند، گفت: قطعاً باید همین‌طور باشد و اگر فروشنده فاکتور خرید خود را ارائه نکند تخلف کرده و مشتری می‌تواند در این مورد شکایت خود را به تعزیرات ارائه دهد.

    مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در کالاهای فاسد شدنی همچون تره‌بار 35 درصد سود به فروشنده تعلق می‌گیرد اما در سایر کالاها که موبایل هم جزو آن کالاها محسوب می‌شود فروشنده حق ندارد بیش از 10 درصد سود دریافت کند.

    اسفنانی گفت: در واقع شیوه محاسبه قیمت موبایل در خصوص افرادی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده‌اند برمبنای فاکتور به اضافه هزینه واردات، ترخیص و حمل است که سازمان حمایت ارقام را با هم جمع زده و قیمت نهایی را اعلام می‌کند.

    وی با اشاره به یک مورد تخلف از سوی یکی از شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه، گفت: این شرکت 13 هزار تلفن را وارد کرده و هر کدام را 400 هزار تومان گران‌تر به فروش رسانده و تخلفی 5 میلیاردی داشته است.

    مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا صرفاً با شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه برخورد می‌شود یا با مغازه‌دارهایی که گوشی را گران‌تر از قیمت اصلی به فروش می‌رسانند هم برخورد می‌کنید، گفت: اتفاقاً ممکن است شرکت‌ها به قیمت واقعی گوشی را به فروش برسانند اما مغازه‌دار اقدم به گران‌فروشی کند.

    اسفنانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما 40 شرکت را مورد بررسی قرار دادیم و مدارک آنها را به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه دادیم و منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی این سازمان هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر