عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک:

گرفتار احتکار شده‌ایم

عصر کالا- یک عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک گفت: گرفتار احتکار شده‌ایم و نیاز است دولت بتواند منابع مالی تولیدکنندگان را تامین کند تا آنها مواد اولیه خود را در زمان مقرر وارد کنند و به تولید بپردازند تا حداقل بازار داخل را در دست بگیریم.

گرفتار احتکار شده‌ایم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایسنا, سعید حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود به دلیل شرایط ارزی کشور در ماه‌های گذشته واردات پوشاک به طرز چشمگیری کاهش یافته و اکنون بیشتر پوشاک مورد نیاز در داخل تولید می‌شود، توضیح داد: کم‌شدن واردات به دلیل آن است که نوعی شوک به بازار وارد شده و همگان منتظر هستند که ببینند شرایط بازار چگونه خواهد شد. این دوره می‌تواند فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان ما باشد. زمانی که جلوی واردات گرفته شود مانند آن است که فرصتی برای صادرات ایجاد شود.

    عضو اتحادیه صادرکنندگان پوشاک ادامه داد: در واقع بدین ترتیب می‌توان گفت که در مقطع فعلی، تولید حکم صادرات را دارد و می‌تواند جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد اما باید توجه داشت که این موضوع نیازمند حمایت است.

    حسین‌زاده افزود: این روزها تامین مواد اولیه تبدیل به معضلی جدی برای واحدهای تولیدی شده است. از سوی دیگر بحث قوانین و تامین نقدینگی، مواردی است که اگر به آنها توجه شود می‌تواند به تولید کمک بسیاری کند. اکنون مانند اوایل انقلاب گرفتار احتکار شده‌ایم و نیاز است دولت بتواند منابع مالی تولیدکنندگان را تامین کند تا آنها مواد اولیه خود را در زمان مقرر وارد کنند و به تولید بپردازند تا بدین ترتیب حداقل بازار داخل را در دست بگیریم.

    این فعال تجاری با تاکید بر این‌که در زمینه‌ تامین نیاز کشور در زمینه پوشاک پتانسیل‌های لازم وجود دارد، گفت: با این حال نیاز است که دولت تامین ارز دولتی را تسهیل کند. اکنون بسیاری از خریدها براساس ارز آزاد صورت می‌گیرد و همه کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

    این عضو کنوانسیون صادرات اظهار کرد: صادرات پوشاک نیازمند این است که در بازار نوعی ثبات وجود داشته باشد و بتوانیم در بازارهای هدف بازاریابی کرده و حضور مداوم داشته باشیم.

    وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته شیوه صادرات تغییرات زیادی داشته و اکنون در سیستم حاکم بر کل دنیا برخی مراودات وجود دارد و باید از برخی مقررات پیروی کرد، گفت: اگر فردی بخواهد با یک کشور کار کند باید این دلگرمی وجود داشته باشد که این تجارت در بلندمدت برقرار خواهد بود. ما در گذشته صادرکننده‌های بسیاری داشتیم که حتی پوشاک خود را به اروپا صادر می‌کردند، اما اکنون شرایط تحریم‌ها، مسائل بانکی و مشکلات دیگر شرایط را به گونه‌ای پیش برده که ما عملا تنها با کشورهای همسایه کار می‌کنیم.

    عضو کنفدراسیون صادرات همچنین یادآور شد در شرایطی که تفاوت قابل توجهی میان قیمت ارز دولتی و آزاد وجود دارد صادرکنندگان دلگرمی کار ندارند، چراکه نمی‌دانند در نهایت ارز با چه قیمتی به دست آنها خواهد رسید. اکنون افزایش نرخ ارز باعث گرانی مواد اولیه شده است. به ما گفته می‌شود که موظف هستید ارز حاصل از صادرات را به نظام بانکی بازگردانید اما برای تامین مواد اولیه مجبور می‌شویم از ارز با نرخ آزاد استفاده کنیم. البته ممکن است گفته شود که ارز رسمی در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد، اما مساله آن است که معمولا این پروسه چند ماهی زمان می‌برد و در کار تجارت یکی از فاکتورهای مهم سرعت کار است.

    حسین‌زاده ادامه داد: نمی‌توان پس از ثبت سفارش انتظار داشت که تجار چند ماه منتظر دریافت ارز تک‌نرخی شوند. این نوع موضوعات با روح صادرات و تجارت منافات دارد.

    این صادرکننده با تاکید بر این که شرایط فعلی را می‌توان بهترین زمان برای صادرات دانست، اظهار کرد: اگر مشکلات پیش پای صادرات برطرف شود و دولت شرایطی را برای کارکردن تسهیل کند و تجار بتوانند در زمانی مناسب به ارز تک نرخی دسترسی پیدا کنند می‌توان در این دوره صادرات پوشاک را توسعه داد. اکنون مدت بسیاری است که از مشوق‌های صادراتی بی‌بهره هستیم، در حالی که می‌توان با دسترسی به شرایط خوب در بازارهای هدف نفوذ کرد.

    به گزارش ایسنا، کاهش واردات رسمی پوشاک در شرایطی صورت می‌گیرد که طبق گزارش ارائه شده از سوی سردار رضایی - فرمانده مرزبانی ناجا - میزان کشف پوشاک قاچاق به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود سه برابر افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر