کارتن ها را پس می گیرند تا یخچال احتکار نشود

عصر کالا- با وجود اخبار منفی این روزها در حوزه اقتصاد، برخی کارهای اصولی تولیدی در حال فعالیتند و گرچه با قیمت تمام شده بیشتری محصول تولید می کنند، اما مشکل ارز، مواد اولیه و حتی قطعات خارجی وارداتی ندارند و به دلیل ساخت داخل، محصول به مراتب ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

کارتن ها را پس می گیرند تا یخچال احتکار نشود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایکاه  خبری «عصر کالا» به نقل از ایرنا، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوتی تصویری کشور می‌گوید، برای آنکه کالا به دست مصرف‌کننده نهایی برسد تصمیم گرفتیم بعد از نصب، کارتن کالا را بازگردانیم تا از خرید و فروش مجدد آن و انبار کردن لوازم‌خانگی توسط دلالان جلوگیری شود، زیرا گاه قیمت مصوب با قیمت ارائه شده در بازار اختلافی 7 تا 8 میلیون تومانی دارد.

    سید علیرضا موسوی‌مجد، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی تصویری کشور در نشستی خبری با اشاره به اینکه قیمت کالاهای وارداتی افزایش زیادی داشته، گفت: اما در حوزه کالاهای ساخت داخل افزایش قیمت شدید نیست و این محصولات درحالی که ارزش‌افزوده خوبی ایجاد کرده است، تنها حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته که بیشتر به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند محصولات پتروشیمی، کارتن و... است.
    موسوی‌مجد گفت: تولید داخلی لوازم خانگی، حدود 50 درصد ارزش افزوده در کشور ایجاد کرد، زیرا زمانی که کالا وارد کشور می‌شود، پول کارگر و... را به خارج می‌دهیم، اما اکنون این پول در کشور توزیع می‌شود و در گام بعد، داخلی‌سازی محصول صورت گرفته است.
    وی افزود: اکنون قیمت یک یخچال دارای برند خارجی ساخت داخل، 8 تا 9 میلیون تومان است، اما با توجه به افزایش قیمت ارز، اگر همین یخچال از خارج وارد می‌شد، قیمتی در حدود 16 میلیون تومان داشت.

    **دامن‌زدن به گرانی با ایجاد موج نگرانی
    این تولیدکننده لوازم‌خانگی ادامه داد: اکنون تقاضایی که در بازار وجود دارد، تقاضای کاذبی است که باید با کمک رسانه‌ها و تولیدکنندگان مدیریت شود.
    وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در 5 ماهه اول، همواره تولید و عرضه به‌دلیل عدم کشش بازار پایین بوده، تأکید کرد: اما اکنون چه اتفاقی افتاده که به خرید لوازم‌خانگی هجوم آورده‌اند؟
    موسوی‌مجد گفت: تنها دلیل این رفتار از مردم این است که یک نگرانی در جامعه ایجاد شده که زمینه را برای حرکت مردم به سمت بازار هموار کرده است.
    وی ادامه داد: اگر چه شرایط جدید، مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده، اما باید جلوی این موج نگرانی را بگیریم تا تقاضای کاذب لوازم خانگی کنترل شود.
    به گفته وی در سال‌های گذشته هیچ‌گاه در ابتدای محرم فروش نداشتیم و در محرم سال گذشته روزی 60 تا 70 تلویزیون به فروش می‌رسید، اما امسال روزانه 1000 تا 1400 تلویزیون از انبار خارج می‌شود.

    ** پیش‌شرط خرید لوازم خانگی
    رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور بابیان اینکه برخی قطعات از کشور کره‌جنوبی تأمین می‌شود، افزود: مشکلی برای تأمین مواد اولیه از سوی کره‌جنوبی نداریم و در این خصوص قول مساعد داده‌اند.
    وی گفت: در تأمین ارز نیز مشکلی نداریم و ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما می‌گیریم. در همین زمینه، انتقال ارز نیز بدون مسئله در جریان است.
    به گفته وی در خصوص تأمین مواد پتروشیمی نیز مشکلی وجود ندارد و تنها مسئله این است که این مواد گران شده‌اند.
    موسوی‌مجد در پایان گفت: اگرچه تحریم‌ها می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، اما در زمان تحریم‌های گذشته نیز ما به کار خود ادامه دادیم و توانستیم ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز را به کشور وارد کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر