همکاری آمریکا و لهستان برای اقدام مشترک علیه هواوی

عصر کالا- ایالات متحده و لهستان قرارداد همکاری جدیدی را به منظور حفاظت از حریم خصوصی کاربران و ارتقای سطح امنیت سایبری شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G به امضا رساندند.

همکاری آمریکا و لهستان برای اقدام مشترک علیه هواوی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از ایسنا، با توجه به تلاش کشورهای مختلف جهان برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G، با شرکت‌ها و اپراتورهای مخابراتی متعددی که از جمله مهم ترین و فعال‌ترین آنها در حال حاضر می‌توان به هواوی، نوکیا و اریکسون اشاره کرد، وارد همکاری می‌شوند تا به توسعه پلت‌فرم و زیرساخت‌های مربوطه بپردازند و بدین ترتیب از سایر کشورهای پیشگام در این حوزه عقب نمانند.

    شرکت چینی هواوی در طول یک سال اخیر تحت تاثیر اتهام جاسوسی از اطلاعات کاربران و شنود مکالمات مقامات کاخ سفید  به شدت از سوی دولت ترامپ، ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از متحدانش همچون کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بریتانیا تحت فشارهای سیاسی و تجاری قرار گرفته است.

    حالا بر اساس گزارش engadget به نقل از وال استریت ژورنال، به تازگی مایک پنس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان با یکدیگر قرارداد همکاری جدیدی را به امضا رسانده‌اند تا بدین وسیله امنیت سایبری شبکه نسل پنجم اینترنت همراه 5G  را ارتقا دهند و از حریم خصوصی کاربران خود در بستر شبکه‌های اینترنتی و مخابراتی حفاظت کنند.

    با اینکه در این قرارداد همکاری نام هواوی ذکر نشده است، اما به نظر می‌رسد که این تازه‌ترین تلاش واشنگتن برای محدود کردن چین در توسعه زیرساخت‌های مخابراتی شبکه 5G به شمار می‌رود.

    در این قرارداد همکاری از لزوم حفاظت از حریم خصوصی کاربران آمریکایی و لهستانی در بستر شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی گفته شده است.

    بر اساس گزارش رویترز، هواوی حضور قدرتمند و فعالی در لهستان دارد ولی پلیس این کشور در ژانویه سال جاری میلادی بود که یکی از کامندان چینی هواوی را تحت تاثیر جاسوسی در لهستان دستگیر و بازداشت کرد. با اینکه هواوی بسیاری از این اتهامات را رد و تکذیب کرد، اما همچنان زیرتیغ و ذره‌بین مقامات لهستانی است. به همین سبب، این کشور جز نخستین کشورهای بعد از ایالات متحده آمریکا بود که اعلام کرد نمی‌خواهد زیرساخت و تجهیزات مربوط به شبکه نسل پنجم اینترنت 5G در این کشور توسط شرکت هواوی توسعه پیدا کند.

    از آنجا که اخبار نسل پنجم اینترنت در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت‌اند.

    در اوایل سال 2012 میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق 2020 و فرای آن آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت نسل پنجم در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

    اپراتورها و غول‌های تکنولوژی بسیاری نیز در جهان وجود دارند که همگی به دنبال عرضه نخستین سرویس اینترنت با بهره‌گیری از فناوری نسل پنجم اینترنت 5G هستند که از مهم‌ترین و بزرگترین آن‌ها می‌توان به نوکیا، هواوی، تی‌موبایل، اسپرینت، ورایزن، اریکسون و غیره اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر