مقایسه دوربین دوتایی هواوی P۱۰ و آیفون ۷ پلاس

عصر کالا- پل سال گذشته دیرتر از هواوی به باشگاه دوربین‌های دوتایی وارد شد، ولی دوربین دوتایی آیفون ۷ پلاس ویژگی‌هایی از جمله حالت اختصاصی پرتره و زوم دو برابر اپتیکال داشت که هواوی P۹ از آن‌ها محروم بود. به نظر می‌رسد هواوی با دوربین دوتایی هواوی P۱۰ و هواوی P۱۰ پلاس بازگشته تا خود را در کورس رقابت با اپل حفظ کند.

مقایسه دوربین دوتایی هواوی P۱۰ و آیفون ۷ پلاس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

     با رسیدن هواوی P10 و P10 پلاس به دیجی‌کالا مگ، فرصت آن فراهم شد تا از نزدیک دوربین P10 را در برابر دوربین آیفون 7 پلاس قرار دهیم. هر دو مدل P10 و P10 پلاس از ترکیب یک سنسور سیاه‌وسفید 20 مگاپیکسلی با یک سنسور رنگی 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کنند و به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده‌اند. تنها تفاوت دوربین دوتایی این دو مدل به نسبت کانونی آن‌ها برمی‌گردد. P10 پلاس به لنزهای بهتر با دیافراگم بازتر f/1.8 مجهز شده، در حالی که دیافراگم مدل کوچک‌تر همانند P9 همچنان عدد f/2.2 را نشان می‌دهد. همین موضوع P10 پلاس را به رقیب جدی‌تر برای آیفون 7 پلاس تبدیل می‌کند. بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم این رقابت را بین دو گوشی P10 پلاس و آیفون 7 پلاس برگزار کنیم.

    نکته 1: عکس‌ها در حالت تمام خودکار گرفته شده است.

    نکته 2: برای دیدن در اندازه‌ی اصلی رو عکس‌ها کلیک کنید.

    همان‌طور که گفتیم هواوی در P10 از همان استراتژی دوربین دوتایی P9 استفاده کرده است: ترکیب یک سنسور رنگی با یک سنسور تک‌رنگ. ولی این بار به جای استفاده از دو سنسور مشابه 12 مگاپیکسلی، رزولوشن سنسور تک‌رنگ به 20 مگاپیکسل افزایش داده شده. در دوربین دوتایی هواوی P9، سنسور تک‌رنگ تنها وظیفه‌ی جذب نور بیشتر و افزایش جزئیات تصویر را بر عهده داشت و به نوعی جای خالی لرزشگیر اپتیکال را پر می‌کرد. ولی هواوی با مجهز کردن P10 به لرزشگیر اپتیکال، امکان بالا بردن رزولوشن سنسور تک‌رنگ و استفاده از آن برای نوعی زوم شبه اپتیکال را فراهم کرده است. این قابلیت که هواوی از آن با نام زوم دو برابر هیبریدی (2X Hybrid Zoom) یاد می‌کند، همان چیزی است که پیش از این در هواوی Mate 9 هم دیده بودیم. این روش در واقع همان زوم دیجیتال است، ولی به دلیل این که تصویر 12 مگاپیکسلی خروجی، جزئیاتش را از سنسور 20 مگاپیکسلی تک‌رنگ می‌گیرد، افت کیفیت کمتر خواهد بود. در مقابل آیفون 7 پلاس از دو دوربین با رزولوشن مشابه 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که یکی از آن‌ها به لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل 56 میلی‌متر مجهز شده است. این فاصله‌ی کانونی دو برابر فاصله‌ی کانونی استاندارد (معادل 28 میلی‌متر) آیفون و اکثر گوشی‌های موبایل دیگر است. در نتیجه آیفون 7 پلاس می‌تواند با استفاده از دوربین دوتایی خود به زوم 2 برابر اپتیکال واقعی دست پیدا کند.

    برای مقایسه کردن قابلیت زوم هیبریدی هواوی P10 پلاس با زوم اپتیکال آیفون 7 پلاس، ما از یک منظره در دو حالت عادی و زوم دو برابر عکاسی کردیم. در حالت عادی (بدون زوم)، دامنه‌ی پویا، کنتراست و شارپنس عکس گرفته شده با هواوی P10 پلاس اندکی بهتر از عکس گرفته شده با دوربین آیفون 7 پلاس است. آیفون 7 پلاس رنگ‌ها را نزدیک‌تر به واقعیت ثبت کرده، ولی عکس هواوی P10 پلاس به دلیل کنتراست بهتر و رنگ‌های اندکی غلیظ‌تر و گرم‌تر بیشتر به دل می‌نشیند. در کل می‌توان P10 پلاس را با اختلاف اندک برنده‌ی این مقایسه اعلام کرد.

    با رفتن به حالت زوم دو برابر، ارزش لنز 56 میلی‌متری آیفون 7 پلاس مشخص می‌شود. شارپنس عکس هواوی P10 پلاس به شدت افت کرده، جزئیات در آن کاملا از دست رفته‌اند و تصویر حالت رنجه دارد. در مقابل دوربین دوم آیفون 7 پلاس تصویری کاملا خوب، با شارپنس و جزئیات بالا ثبت کرده است. در این مقایسه دوربین آیفون 7 پلاس با اختلاف برنده است.

    پس از دیدن نتایج مقایسه‌ی قبلی کنجکاو شدیم ببینیم اگر میزان زوم را از این هم فراتر ببریم چه اتفاقی رخ خواهد داد. با عبور از مرز بزرگنمایی دو برابر، هر دو گوشی تنها از زوم دیجیتال استفاده خواهند کرد. کافی است نتیجه‌ی کار را در اندازه‌ی اصلی ببینید تا متوجه شوید چرا ما بارها در مدرسه عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ تاکید می‌کنیم که هرگز از زوم دیجیتال در عکاسی موبایل استفاده نکنید. در این حالت هیچ کدام از دو دوربین عکس قابل قبولی ثبت نگرفته‌اند، ولی همچنان آیفون 7 پلاس برتری خود را حفظ کرده است.

    پس از زوم نوبت به مقایسه‌ی حالت پرتره می‌رسد. هواوی در P9 هم از دوربین دوتایی برای شبیه‌سازی عمق میدان کم استفاده می‌کرد. ولی در هواوی P10 علاوه بر آن یک حالت خاص به نام پرتره را هم اضافه کرده است. به نظر می‌رسد هواوی این کار را برای رقابت مستقیم با حالت پرتره در آیفون 7 پلاس انجام داده باشد. عمق میدان کم همان چیزی است که در عکاسی از آن با نام بوکه (تار شدن پس‌زمینه‌ی عکس) یاد می‌شود و به طور ویژه در عکاسی پرتره برای جدا کردن سوژه از پس‌زمینه کاربرد دارد. با این حال یک عکس پرتره‌ی خوب تنها با استفاده از عمق میدان کم به دست نمی‌آید. عامل مهم دیگری که در عکاسی پرتره اهمیت دارد، فاصله‌ی کانونی است. هر چه فاصله‌ی کانونی کمتر (لنز وایدتر) باشد، عکاس مجبور است برای ثبت عکس پرتره به سوژه نزدیک‌تر شود، و هر چه به سوژه نزدیک‌تر شود اعوجاج و اغراق در پرسپکتیو بیشتر می‌شود. به همین دلیل معمولا برای عکاسی پرتره از لنزهایی با فاصله‌ی کانونی بین 50 تا 80 میلی‌متر استفاده می‌کنند که پرسپکتیوی نزدیک به دید طبیعی انسان یا حتی تخت‌تر از آن دارند.

    با مقایسه کردن دو عکس پرتره‌ی ثبت شده با هواوی P10 پلاس و آیفون 7 پلاس می‌توانید تاثیر فاصله‌ی کانونی روی پرسپکتیو را به وضوح ببینید. آیفون 7 پلاس در حالت پرتره از دوربین دوم خود استفاده می‌کند که لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل 56 میلی‌متر دارد. در نتیجه پرسپکتیو عکس آیفون 7 طبیعی‌تر و کاملا مناسب عکاسی پرتره است. در سوی مقابل از آنجا که هر دو دوربین هواوی P10 به لنزهایی با فاصله‌ی کانونی معادل 28 میلی‌متر مجهز هستند، پرسپکتیو در عکس P10 پلاس اغراق‌آمیز است و اندکی اعوجاج دارد. آیفون 7 پلاس در زمینه‌ی عمق میدان کم هم عملکرد بهتری داشته. هر دو گوشی به خوبی سوژه را از پس‌زمینه مجزا کرده‌اند، ولی جنس بوکه‌ی آیفون 7 طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به عمق میدان کم حاصل از عکاسی با یک دوربین DSLR واقعی است. عکس هواوی P10 پلاس اندکی شارپ‌تر است، کنتراست بیشتری دارد و رنگ‌ها در آن غلیظ‌تر و درخشان‌تر هستند. ولی به اعتقاد ما نرمی عکس آیفون 7 پلاس و رنگ‌های ملایم‌تر آن تناسب بیشتری با عکاسی پرتره دارد و به زیبایی این عکس کمک کرده است. در مجموع به نظر می‌رسد عکس آیفون 7 پلاس به مراتب بیشتر از عکس هواوی P10 پلاس ویژگی‌های یک عکس پرتره‌ی خوب را داشته باشد.

    دوربین دوم آیفون 7 پلاس با تمام ویژگی‌های مثبتی که دارد خالی از اشکال هم نیست. سنسور کوچک‌تر، دیافراگم بسته‌تر و نداشتن لرزشگیر اپتیکال می‌تواند کارایی این دوربین را در نور کم با مشکل روبرو کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آزمون پرتره را بار دیگر در فضای داخلی و در نور کمتر تکرار کنیم. با کم شدن نور، آثار نویز و گرین در عکس آیفون 7 پلاس (به ویژه در بخش‌های سایه) نمایان شده است. ولی همچنان فاصله‌ی کانونی مناسب، بوکه‌ی طبیعی‌تر و رنگ‌های ملایم‌تر، باعث شده عکس آیفون 7 پلاس پرتره‌ی زیباتری باشد.

    برای آخرین مقایسه شرایط را باز هم سخت‌تر کردیم. این بار به یکی از کم‌نورترین بخش‌های ساختمان رفتیم که به جز چراغ‌های سقفی منبع نور دیگری نداشت. در این مقایسه ضعف دوربین دوم آیفون 7 پلاس در نور کم به خوبی مشخص شده است. همان‌طور که می‌بینید آیفون 7 پلاس در این شرایط دیگر قادر به فعال کردن حالت پرتره نیست و نتوانسته پس‌زمینه را تار کند. عکس آیفون 7 پلاس همچنان پرسپکتیو بهتری دارد ولی نویز بسیار زیاد و شارپنس کم باعث می‌شود در مجموع نتیجه‌ی این مقایسه را به P10 پلاس واگذار کند.

    جمع‌بندی

    در این مقایسه تمرکز ما روی قابلیت‌های خاص دوربین دوتایی مانند زوم دو برابر و حالت پرتره بود. قابلیت‌هایی که به نظر می‌رسد هواوی امسال با اضافه کردن آن‌ها مستقیما قصد رقابت با اپل را دارد. راه حل هواوی در استفاده از یک لنز تک‌رنگ 20 مگاپیکسلی در کنار لنز رنگی 12 مگاپیکسلی برای رسیدن به زوم دو برابر به نظر هوشمندانه می‌رسد. ولی در عمل نتایج آن (حداقل در نور مناسب) به هیچ وجه نمی‌تواند با زوم اپتیکال واقعی آیفون 7 پلاس رقابت کند. اپل برای اضافه کردن قابلیت عکاسی پرتره به آیفون 7 پلاس علاوه بر عمق میدان کم، قواعد دیگری نظیر استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی مناسب را هم در نظر گرفته است. ولی به نظر می‌رسد هواوی بدون رعایت این نکته و تنها برای رقابت با آیفون حالتی به نام پرتره را به دوربین هواوی P10 اضافه کرده باشد. آیفون 7 پلاس تا زمانی که نور از حد مشخصی کمتر نشده در زمینه‌ی عکاسی پرتره برنده‌ای بی چون‌وچرا است. ولی طبیعتا با توجه به دیافراگم نه چندان باز و فقدان لرزشگیر اپتیکال در دوربین دوم، نباید از آن در نور کم انتظار زیادی داشته باشید. هواوی P10 پلاس با اتکا به دیافراگم بازتر، سنسور تک‌رنگ و لرزشگیر اپتیکال، در نور کم عملکرد بهتری دارد، گر چه به نظر ما همچنان نمی‌توان عکس‌های آن را پرتره‌هایی خوب تلقی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر