MateBook X هوآوی؛ یک شروع خوب برای هوآوی

عصر کالا- در این مطلب قصد داریم به بررسی لپ تاپ MateBook X هوآوی از ابعاد مختلف بپردازیم و آن را با لپ تاپ های Zenbook ۳ ایسوس، مک بوک ۱۲ اینچی اپل و Dell XPS ۱۳ مقایسه کنیم. هواوی امیدوار است عرضه این لپ تاپ بتواند شکست مدل قبلی آن را جبران کند.

MateBook X هوآوی؛ یک شروع خوب برای هوآوی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از کلیک – هوآوی در حال تبدیل شدن به یک برند معروف و نام آشنا است. محبوبیت این شرکت چینی در کشورهای غربی در حال افزایش است. هوآوی به تولید گوشی هان هوشمند مقرون به صرفه شهرت دارد که از میان آن ها می توان به گوشی Honor 8 Pro اشاره کرد که دارای جدیدترین سخت افزار و دوربین دوگانه است. این گوشی توانایی رقابت با پرچمداران بزرگ را دارد و قیمت آن نیز چند صد دلار از گوشی هایی همانند گلکسی اس 8 و آیفون 7 کمتر است. این شرکت به تازگی فعالیت خود در زمینه تولید لپ تاپ را نیز آغاز کرده است و پا در مسیر دشواری گذاشته است. این شرکت سال گذشته نخستین لپ تاپ خود یعنی لپ تاپ MateBook را در آمریکا برای رقابت با لپ تاپ Surface Pro مایکروسافت عرضه کرد؛ اما به دلیل عمر باتری کم آن و عملکرد بسیار بد هارد آن، نتوانست موفقیت زیادی به دست آورد.

    طراحی

    هوآوی با شکست لپ تاپ MateBook به سادگی تسلیم نشد و امسال دوباره نسخه جدید این لپ تاپ یعنی MateBook X را روانه بازار کرد؛ اما این بار هدف از عرضه این لپ تاپ، رقابت با Surface Pro مایکروسافت نبود، بلکه مسئولان شرکت هوآوی قصد داشتند این لپ تاپ را برای رقابت با مک بوک 12 اینچی اپل و لپ تاپ Zenbook 3 ایسوس روانه بازار کنند؛ هواوی برای رقابت با این لپ تاپ ها، لپ تاپ MateBook X را با سخت افزاری متداول، ضخامت بسیار کم و طراحی کاملا جدید روانه بازار کرد. این لپ تاپ دارای رم 8 گیگابایتی، پردازنده Core i5 7200U و هارد 256 گیگابایتی است.

    سخت افزار این لپ تاپ تاثیری در موفقیت یا عدم موفقیت آن ندارد؛ اما ویژگی هایی همچون عمر باتری بالا و طراحی جذاب می توانند زمینه را برای موفقیت آن فراهم کنند و هوآوی را در این مسیر دشوار یاری دهند.

    شاید اینطور به نظر برسد که MateBook X شباهت زیادی به مک بوک 12 اینچی دارد و یک کپی از آن است. البته نمی توان به طور کامل منکر این موضوع شد؛ زیرا طراحی این دو لپ تاپ شباهت زیادی به یکدیگر دارد و هر دو لپ تاپ از بدنه فلزی خاکستری رنگ برخوردار هستند و حتی بلندگوی هر دوی آن ها در یک مکان کاملا مشابه تعبیه شده است؛ اما تفاوت های کوچکی هم بین این دو لپ تاپ وجود دارد؛ به عنوان مثال قاب اطراف صفحه نمایش مک بوک اپل باریک تر از  MateBook X است که باعث شده است اندازه کلی این لپ تاپ کاهش پیدا کند و زیباتر به نظر برسد؛ اما در عوض تعداد پورت های USB-C لپ تاپ هوآوی بیشتر از مک بوک اپل است (مک بوک اپل تنها دارای یک پورت USB-C است).

    یکی از ضعف های MateBook X در مقابل مک بوک 12 اینچی اپل این است که همانند آن از طراحی بهبود یافته برخوردار نیست. اپل به دلیل همین نوع طراحی، شهرت یافته است. با نگاهی کوتاه به مک بوک اپل متوجه این موضوع می شوید؛ زیرا قسمت های مختلف بدنه آن دارای توازن خوبی است و لولای صفحه نمایش آن نیز از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است.

    البته MateBook X نیز از طراحی خوبی برخوردار است. بدنه آن از مقاومت خوبی برخوردار است و هر طور آن را نگه دارید، در برابر خم شدن مقاومت می کند و عده ای طراحی آن را به طراحی مک بوک ترجیح می دهند. این لپ تاپ دارای پورت های بیشتری نسبت به مک بوک اپل است که باعث می شود کارایی بیشتری داشته باشد. به نظر می رسد که طراحی این لپ تاپ از Zenbook 3 ایسوس که دارای طراحی واقعا زیبایی است، یک گام عقب تر است. این لپ تاپ همانند لپ تاپ های Zenbook 3 و مک بوک اپل، سبک وزن است و به راحتی حمل می شود و وزن آن در حدود 1٫04 کیلوگرم است که کمی از سنگین تر از لپ تاپ های Zenbook 3 و مک بوک 12 اینچی اپل با وزنی در حدود 900 گرم است.

    همانطور که قبلا گفتیم این لپ تاپ دارای دو پورت USB-C و یک جک هدفون است. البته این لپ تاپ فاقد رم ریدر است. از امکانات ارتباطی این لپ تاپ می توان به شبکه وای فای 802٫11ac و بلوتوث 4٫1 اشاره کرد.

    هوآوی اعلام کرده است که به زودی MateDock 2 نیز برای این لپ تاپ عرضه می شود که کاربران با استفاده از آن می توانند از پورت های بیشتری استفاده کنند. در ضمن طبق گفته هوآوی یک مبدل پورت USB-C به USB-A نیز برای این لپ تاپ عرضه خواهد شد.

    صفحه کلید

    همه لپ تاپ های فوق باریک مانند MateBook X، ظاهر بسیار زیبایی دارند؛ اما این لپ تاپ ها هم مشکلات خاص خود را دارند که از میان آن ها می توان به عملکرد نامناسب صفحه کلید آن ها اشاره کرد. کلیدهای صفحه کلید این لپ تاپ ها فضای کمی برای حرکت دارند و همین موضوع باعث می شود کاربرانی که با تکنیک تایپ ده انگشتی (نوعی تکنیک تایپ که تایپیست در آن به کلیدهای صفحه کلید نگاه نمی کند و تنها با لمس کلیدها تایپ می کند) تایپ می کنند، با مشکل جدی مواجه می شوند، اما ظاهرا در مورد صفحه کلید لپ تاپ MateBook X این چنین نیست.

    فضایی که برای حرکت کلیدهای صفحه کلید این لپ تاپ در نظر گرفته شده است، 1٫2 میلی متر است و این میزان در لپ تاپ های مک بوک و Zenbook 3 که به ترتیب 0٫5 و 0٫8 میلی متر است، بسیار کمتر است؛ اما این فضا در لپ تاپ XPS 13 کمی بیشتر از 1٫2 میلی متر است.

    نور پس زمینه صفحه کلید این لپ تاپ کاملا استاندارد است و به دلیل اینکه چراغ ها دقیقا در زیر کلیدها قرار گرفته اند، هیچ نشت نوری وجود ندارد. کاربران می توانند میزان روشنایی نور پس زمینه کلیدها را تنها در دو حالت تنظیم کنند که موضوع غیر معمولی نیست؛ اما اگر حالت های بیشتری وجود داشت، بهتر بود.

    تاچ پد


    تاچ پد این لپ تاپ همانند اکثر لپ تاپ ها درست در زیر صفحه کلید آن تعبیه شده است و از فناوری Windows Precision Touchpad نیز پشتیبانی می کند؛ این فناوری باعث می شود تاچ پد نسبت به سایر تاچ پدها دقیق تر و حساس تر باشد و کاربران بتوانند با لمس آن، کارهای بیشتری انجام دهند. این تاچ پد برای انجام کارهای روزانه به اندازه کافی حساس است. در ضمن تاچ پد این لپ تاپ از فناوری مولتی تاچ هم پشتیبانی می کند و با توجه به اینکه لپ تاپ فاقد صفحه نمایش لمسی است، این ویژگی یک ویژگی بسیار خوب برای تاچ پد آن محسوب می شود. در ضمن هنگام کلیک کردن بر روی تاچ پد صدای کمی نیز شنیده می شود که موضوع زیاد مهمی نیست.

    حسگر اثر انگشت


    در بالای صفحه کلید این لپ تاپ هم یک حسگر اثر انگشت وجود دارد که به عنوان دکمه پاور نیز از آن استفاده می شود و با ویژگی Windows Hello (ورود به ویندوز با استفاده از حسگر اثر انگشت) نیز سازگار است. به جرات می توان گفت که عملکرد این حسگر نسبت به سایر حسگرهای اثر انگشت سازگار با ویندوز، بهتر است و پس از اینکه لپ تاپ خود را باز کردید، می توانید با استفاده از آن در مدت بسیار کمی وارد ویندوز شوید.

    صفحه نمایش

    این لپ تاپ دارای صفحه نمایش 13 اینچی با رزولوشن 1440*2160 و تراکم پیکسل 200 پیکسل در هر اینچ است. در صفحه نمایش این لپ تاپ از نسبت تصویر 3:2 استفاده شده است و ارتفاع آن در مقایسه با صفحه نمایش های 16:9، نسبت به عرض آن کمی بیشتر است. رزولوشن صفحه نمایش این لپ تاپ نسبت به رزولوشن صفحه نمایش مک بوک (1400*2304) کمی کمتر است؛ اما بالاتر از رزولوشن صفحه نمایش Full HD لپ تاپ Zenbook 3 ایسوس است.

    تراکم پیکسل صفحه نمایش این لپ تاپ نسبت به صفحه نمایش مک بوک کمی کمتر است که در اکثر موارد کاربران اصلا متوجه این موضوع نمی شوند؛ زیرا وضوح صفحه نمایش آن واقعا در حد خوبی است و روشنایی آن نیز عالی است. تصاویری که دارای وضوح بالایی هستند، در این لپ تاپ بسیار شفاف نمایش داده می شوند و تقریبا واقعی به نظر می رسد؛ اما متاسفانه در لپ تاپ Zenbook 3 ایسوس، رنگ های قرمز و آب کمی سرد و بی روح هستند.

     

    در آزمایشات مشخص شد که دقت رنگ ها در صفحه نمایش این لپ تاپ واقعا در سطح خوبی است و حداکثر میزان روشنایی آن، 377 نیت است که میزان بسیار خوبی محسوب می شود و گامای رنگ sRGB آن نیز 100 درصد است. تنها مشکلی که در رابطه با صفحه نمایش این لپ تاپ وجود دارد این است که کنتراست آن در سطح خوبی قرار ندارد. البته این موضوع زیاد به چشم نمی خورد و تنها موقعی متوجه این موضوع می شوید که در حال تماشای یک فیلمی با صحنه های تاریک باشید. در چنین مواقعی رنگ پس زمینه تصویر، به جای رنگ سیاه تیره به رنگ خاکستری تمایل دارد. لپ تاپ های گلکسی بوک سامسونگ از این نظر در سطح واقعا خوبی قرار دارند؛ زیرا در آن ها از صفحه نمایش های OLED استفاده شده است و رنگ مشکی در آن ها از هر لپ تاپ 2 در 1 دیگری، عمیق تر و تیره تر نمایش داده می شود.

    کیفیت بلندگوها

    کیفیت بلندگوهای این لپ تاپ با توجه به ضخامت کم آن، در سطح واقعا خوبی قرار دارد. در این لپ تاپ از بلندگوهای Dolby Atom استفاده شده است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. حجم صدا و حتی حجم باس ایجاد شده توسط سیستم صوتی کوچک این لپ تاپ بسیار خوب و شگفت انگیز است. البته در صورتی که صدای بلندگوها بیش از حد بلند شود، کیفیت صدا به دلیل محدودیت سیستم صوتی به میزان زیادی کاهش می یابد و حتی صدای هیس مانندی نیز شنیده می شود. البته نباید نگران این موضوع باشید، زیرا بلندی صدای بلندگوهای لپ تاپ در حدی که باعث کاهش کیفیت صدا نشود، نیز در حال قابل قبولی است.

    سخت افزار و عملکرد
    همانطور که گفتیم این لپ تاپ دارای پردازنده core i5 و رم 8 گیگابایتی است که یک سخت افزار کاملا معمولی است.

     

    در نمودارهای بالا همه لپ تاپ ها دارای پردازنده core i5 هستند. همانطور که می بینید رقابت بین سیستم ها در آزمایش تک هسته ای بنچمارک Geekbench 4 نسبتا تنگاتنگ است و لپ تاپ Matebook X با امتیاز 3703 در رده های پایین قرار گرفته است؛ اما تنها 8 درصد با لپ تاپ سریع تر یعنی لپ تاپ Dell XPS 13 که دارای پردازنده Core i5 7200U است، فاصله دارد.

    در آزمایش چند هسته ای Geekbench 4، هم رقابت تنگاتنگی وجود دارد و عملکرد لپ تاپ هوآوی در این بخش در سطح متوسطی قرار دارد.

    در بیشتر آزمایش ها عملکرد MateBook X بهتر از لپ تاپ از Zenbook 3 ایسوس است؛ اما عملکرد آن در سطح لپ تاپ Dell XPS 13 نیست. در تمام این آزمایشات، نتیجه بهره گیری از یک طراحی حرارتی خوب مشخص شد.

    اگر اغلب اوقات از لپ تاپ برای تبدیل کدک ها و فرمت ها استفاده می کنید، باید بگوییم که MateBook X لپ تاپ مناسبی برای شما نیست؛ زیرا با وجود اینکه پردازنده این لپ تاپ، این کار را در مدت زمان کوتاهی انجام می دهد، اما استفاده از یک پردازنده چهار هسته ای برای انجام این کار مناسب تر است. البته به کار گیری چنین پردازنده ای در لپ تاپی که ضخامت آن کمتر از 1٫2 سانتی متر است، ممکن نیست.

    در مورد عملکرد مک بوک هم باید گفت که در تمام مک بوک های 12 اینچی اپل از یک سری از پردازنده های سری Core اینتل استفاده می شود که عملکرد آن ها نسبت به سایر پردازنده های این سری، ضعیف تر است و از سرعت کلاک کمتری نیز برخوردار هستند.

    حافظه لپ تاپ
    هاوایی تصمیم گرفته است در لپ تاپ خود از حافظه SSD استفاده کند و این حافظه از طریق اسلات PCI Express به سیستم متصل شده است.

    در آزمایش سرعت خواندن و نوشتن هارد، حافظه MateBook X توانسته است رقبای خود را در آزمایش خواندن اطلاعات با اختلاف اندکی شکست دهد و در آزمایش نوشتن اطلاعات نیز رقبای خود را با اختلاف قابل توجهی شکست داده است. البته این تفاوت ها در استفاده های روزمره از لپ تاپ ها، محسوس نیستند و کاربر تنها هنگام انتقال فایل های حجیم، متوجه این تفاوت ها می شود. در ضمن سرعت بالای حافظه SSD لپ تاپ موجب شده است این لپ تاپ در مدت زمانی کمتر از 10 ثانیه بوت و راه اندازی شود.

    در مورد عملکرد حافظه مک بوک اپل هم باید گفت که عملکرد هارد مک بوک ها همیشه در سطح خوبی بوده است و انتظار می رود که عملکرد حافظه مک بوک اپل، بهتر از حافظه MateBook X باشد.

    قدرت پردازش گرافیکی
    اول از همه باید بگوییم که این لپ تاپ یک لپ تاپ گیمینگ نیست و در زمینه اجرای بازی های سنگین نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

    این لپ تاپ دارای کارت گرافیک HD 620 اینتل است و قدرت پردازشی آن به همراه چند لپ تاپ دیگر که دارای همین کارت گرافیک بودند، توسط بنچمارک 3D Mark Fire Strike مورد آزمایش قرار گرفت. عملکرد تمام لپ تاپ ها در این زمینه به جز لپ تاپ Zenbook 3 تقریبا در یک سطح بود. لپ تاپ MateBook X قادر است بیشتر بازی های سه بعدی را اجرا کند؛ اما نمی تواند این بازی ها را با رزولوشن 1080P و با جزییات بالا اجرا کند؛ به عنوان مثال بازی Civilization VI توسط این لپ تاپ با رزولوشن 1080P و حداقل جزییات ممکن، در بنچمارک معرفی شده مورد آزمایش قرار گرفت. بازی با 16 فریم در ثانیه اجرا شد. درست است که بازی از نظر تکنیکی با موفقیت کامل اجرا شده است؛ اما گیمر در هنگام بازی هیچ هیجان و لذتی را تجربه نمی کند.

    در مورد قدرت پردازش گرافیکی مک بوک 12 اینچی اپل هم باید بگوییم که به دلیل اینکه قدرت کارت گرافیک آن (HD 620 اینتل) کمتر از کارت گرافیک MateBook X است، عملکرد آن واقعا ناامید کننده است و حتی در اجرای بازی هایی که چندین سال از انتشار آن ها می گذرد، نیز با مشکل مواجه می شود.

    عمر باتری
    این لپ تاپ دارای باتری 41٫4 وات ساعتی است که ظرفیت آن تقریبا مشابه لپ تاپ های هم رده خود است؛ اما ظرفیت آن نسبت به باتری 60 وات ساعتی لپ تاپ Dell XPS 13 کمتر است. هوآوی مجبور بوده است به خاطر کاهش ضخامت MateBook X، از باتری کوچکتری در آن استفاده کند. استفاده از باتری کوچکتر باعث شده است که عمر باتری تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد. عمر باتری این لپ تاپ در هنگام وبگردی مستمر و بدون توقف، 5 ساعت است و در هنگام پخش بدون توقف فیلم های 1080P، نیز 9 ساعت است. ممکن است این میزان عمر باتری برای بسیاری از کاربران کافی باشد، اما ممکن عمر باتری این لپ تاپ، با عمر باتری بسیاری از لپ تاپ های رقیب قابل مقایسه باشد؛ مثلا عمر باتری لپ تاپ Zenbook 3 ایسوس در هنگام وب گردی، تنها چند دقیقه کمتر از عمر باتری لپ تاپ هوآوی است و عمر باتری آن در هنگام پخش بدون توقف ویدیوهای 1080P، یک و ساعت نیم بیشتر است.

     

    در مورد عمر باتری مک بوک جدید باید گفت که این مک بوک دارای این باتری 41٫1 وات ساعتی است و اپل مدعی است عمر باتری آن در هنگام پخش بدون توقف فیلم، 12 ساعت است. آزمایشات عمر باتری نشان داده است که عمر باتری مک بوک ها بیشتر از لپ تاپ های ویندوز است؛ بنابراین انتظار می رود مک بوک جدید اپل از نظر عمر باتری نسبت به Matebook X برتری داشته باشد.

    نرم افزارهای همراه لپ تاپ
    نرم افزارهای همراه لپ تاپ، شامل MateBook Manager، یک ابزار برای انجام تنظیمات و فریمور لپ تاپ (که شامل BIOS لپ تاپ است) می شود. در ضمن این لپ تاپ دارای ویژگی جالبی تحت عنوان “instant online” است که امکان استفاده از اینترنت گوشی بر روی لپ تاپ را فراهم می کند؛ البته برای استفاده از این ویژگی باید یک Huawei ID داشته باشید.

    خدمات پس از فروش
    هوآوی این لپ تاپ را با یک سال خدمات پس از فروش عرضه می کند. این لپ تاپ در حال حاضر با قیمتی در حدود 1560 دلار عرضه می شود که قیمت واقعا زیادی است و حتی 1400 دلار نیز قیمت زیادی برای این لپ تاپ است.

    آیا جایگزین بهتری برای این لپ تاپ وجود دارد؟
    لپ تاپ Razer Blade Stealth یک لپ تاپ عالی برای گیمینگ محسوب می شود؛ اما برای استفاده از آن، نیازمند خرید یک کارت گرافیک اکسترنال نیز هستید. لپ تاپ Zenbook 3 هم دارای طراحی بسیار خوبی است؛ اما کیفیت صفحه نمایش و صفحه کلید آن در حد خوبی نیست. مک بوک 12 اینچی اپل دارای وزن و اندازه کمتری نسبت به MateBook X است؛ اما قدرت آن به اندازه لپ تاپ هوآوی نیست. لپ تاپ  Matebook X در مقایسه با سه لپ تاپ ذکر شده برتر است؛ اما شما می توانید لپ تاپی با مشخصاتی شبیه به آن را تنها با قیمت 1000 دلار بخرید.

    سخن آخر
    در پایان می توان گفت که لپ تاپ Matebook X می تواند شکست لپ تاپ MateBook را جبران کند. MateBook X از طراحی شیک، سرعت بالا و ضخامت بسیار کمی برخوردار است و برای انجام کارهای روزانه یک لپ تاپ عالی محسوب می شود. در مورد عمر باتری آن هم بگوییم که در حد رضایت بخشی است؛ اما به اندازه عمر باتری لپ تاپ های ضخیم تر نیست.

    به دلیل اینکه این لپ تاپ دارای سخت افزار به روز و قدرتمندی است، می توانید تا سه سال دیگر از آن بدون هیچ مشکلی به عنوان یک لپ تاپ به روز استفاده کنید و حتی می توان گفت که این لپ تاپ تا پنج سال دیگر هم قابل استفاده است.

    یکی از معایب بزرگ این لپ تاپ قیمت واقعا بالای آن است که کاربران را در خرید آن مردد می کند. تردیدی نیست که MateBook X لپ تاپ واقعا خوبی است و عمر باتری آن هم واقعا رضایت بخش است؛ اما کاربران می توانند لپ تاپ Zenbook 3 ایسوس را با عملکرد و مشخصات مشابه، با قیمتی که 500 دلار از  MateBook X کمتر است، خریداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر