تلاش مایکروسافت برای ساخت رایانه کوانتومی

عصر کالا- پس از گوگل و آی بی ام، مایکروسافت هم تلاش های خود برای ساخت رایانه های کوانتومی را آغاز کرده است.

تلاش مایکروسافت برای ساخت رایانه کوانتومی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر کالا» به نقل از کامپیوترورلد، در حالی که در رایانه های عادی از ترانزیستورهایی با تنها دو حالت صفر و یک یا خاموش و روشن استفاده می شود، در رایانه های کوانتومی از بیت های کوآنتومی یا کیوبیت ها استفاده می شود که می توانند در آن واحد هم در وضعیت صفر و هم در وضعیت یک باشند. معنای این تحول امکان نسبت دادن ارزش های مختلف به بیت ها در آن واحد و افزایش بی سابقه سرعت پردازش دررایانه هاست.

    البته کار کردن با کیوبیت ها دشوار است، زیرا آنها به سادگی بی ثبات می شوند و وضعیتی شکننده دارند و اندکی مداخله مانند موجی از نور، تغییرات ناشی از سرما و گرما یا حتی موج های کیهانی می تواند عملکرد آنها را مختل کند. به همین علت طراحی رایانه های کوانتومی تا به امروز به طول انجامیده و ایده ای که در سال 1982 مطرح شد، هنوز عملیاتی نشده است.

    تنها در چند سال اخیر محققان موفق به طراحی مدارهای الکترونیکی شده اند که میتواند مشکلات ناگهانی در کیوبیت ها را شناسایی و آنها را برطرف کند.

    این رایانه های گرانقیمت برای اجرای بازی های رایانه ای یا امور روزمره اینترنتی ساخته نمی شوند و برای تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی، شبیه سازی شرایط آب و هوایی و انجام دیگر محاسبات پیچیده به کار می روند.

    مدیر طرح ساخت رایانه کوانتومی مایکروسافت یکی از معاونان ارشد این شرکت به نام Holmdahl است که برخی از مطرح ترین اساتید دانشگاه مانند Leo Kouwenhoven از دانشگاه Delft هلند و Charles Marcus از دانشگاه کپنهاگ دانمارک را به خدمت گرفته است. این مجموعه در قالب گروه هوش مصنوعی مایکروسافت با 5000 نفر کارمند و متخصص فعالیت خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر