تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۲۰۱۷ با قیمت نجومی وارد ایران شد

عصر کالا- و سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، جدیدترین تبلت مایکروسافت به نام سرفیس پرو ۲۰۱۷ با قیمت نجومی وارد بازار ایران شد.

تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۲۰۱۷ با قیمت نجومی وارد ایران شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گجت نیوز، مایکروسافت با معرفی تبلت‌های خانواده سرفیس پرو، انقلابی در دنیای تبلت‌ها به پا کرد که دیگر سازندگان بزرگ و بنام همچون سامسونگ و ایسوس را نیز به ساخت محصولاتی مشابه برای رقابت وا داشت. آخرین محصول معرفی شده از این خانواده که برخلاف انتظارها سرفیس پرو 2017 نام گرفت، سرانجام وارد بازار ایران شد. بدون شک هم‌وطنان بسیاری چشم انتظار ورود این تبلت‌ها به بازار بودند، اما این محصول نیز در همان ابتدای ورود با یک قیمت‌گذاری ناعادلانه وارد بازار شد که موجب غافلگیری طرفداران و منتظران این محصول گشت.

    با مراجعه به سایت مایکروسافت و رفتن به صفحه مربوط به تبلت سرفیس پرو 2017 ، میتوان پیکربندی‌های سخت افزاری گوناگون و قیمت جهانی تبلت‌ها را مشاهده کرد. برای مشاهده قیمت‌ها در سایت مایکروسافت اینجا کلیک کنید.
    و اما قیمت گذاری سرفیس پرو 2017 در ایران به چه صورت است؟ متاسفانه به دلیل عدم حضور نماینده رسمی از مایکروسافت در ایران برای عرضه رسمی محصولات و همچنین عدم امکان خرید مستقیم از فروشگاه‌های اینترنتی مطرح همچون آمازون، شرکت‌های وارد کننده به صورت سلیقه‌ای اقدام به قیمت گذاری کرده و به دلیل کم بودن تعداد واردکنندگان و همچنین ترس از هزینه‌های بالای تعمیر محصولات فاقد گارانتی، این محصولات به معنی واقعی کلمه به کاربران تحمیل می‌شوند. گرچه از حق نگذریم که نمونه‌های بدون گارانتی نیز تفاوت قیمتی  چندانی با نمونه‌های گارانتی دار نداشته و خرید نمونه های گارانتی دار معقول‌تر است؛ البته باید به شرکت گارانتی کننده نیز توجه کرد، زیرا برخی گارانتی‌ها که تعدادشان نیز کم نیست، عملا بدرد نخور هستند.

    درحال حاضر با جستجویی ساده و سریع در فروشگاه‌های اینترنتی مطرح، درمیابیم که تعداد بسیار کمی از آن‌ها این محصول را برای فروش موجود کرده‌اند. در ادامه به مقایسه قیمت نمونه با گارانتی و بدون گارانتی موجود در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه قیمت آن‌ها با قیمت جهانی می‌پردازیم.
    در این مقایسه‌ها قیمت دلار را به صورت آزاد و 3814 تومان به ازای هر دلار آمریکا در نظر می‌گیریم. ناگفته نماند در زمان نوشتن این نوشتار، این مبلغ کمترین قیمت دلار در وبسایت‌های اعلام کننده نرخ ارز بوده است. این نکته را نیز بیافزایم که تبلت‌های سرفیس پرو 2017 تا به این لحظه تنها با گارانتی «الماس سیستم» وارد فروشگاه های اینترنتی شده و قیمت نمونه‌های با گارانتی متعلق به گارانتی الماس سیستم است.
    عرضه سرفیس پرو 2017 در سه نسخه

    نسخه Core m3
    ضعیف‌ترین تبلت خانواده سرفیس پرو 2017 از نظر سخت افزاری دارای نسل هفتم پردازنده اینتل مدل Core m3-7Y30 و پردازشگر گرافیکی Intel HD Graphics 615 است. این مدل 4 گیگابایت حافظه رم DDR3 در کنار یک حافظه SSD داخلی با گنجایش 128 گیگابایت دارد. قیمت این نمونه در وبسایت مایکروسافت برابر با 799 دلار است که با نرخ دلار آزاد، 3 میلیون و 47 هزار تومان ارزش دارد. اما نمونه با گارانتی آن به قیمت 3 میلیون و 990 هزار تومان و نمونه بدون گارانتی آن نیز 3 میلیون و 659 هزار تومان قیمت گذاری شده است؛ یعنی 612 تا 924 هزار تومان گرا‌ن‌تر از قیمت جهانی.
    نسخه Core i5

    مایکروسافت دو عضو از خانواده سرفیس پرو 2017 را با نسل هفتم از پردازنده‌های اینتل Core i5-7300U و پردازشگر گرافیکی Intel HD Graphics 620 به بازار عرضه کرد. مدل پایه دارای 128 گیگابایت حافظه SSD در کنار 4 گیگابایت حافظه رم DDR3 و مدل قوی‌تر نیز دارای 256 گیگابایت حافظه SSD و 8 گیگابایت حافظه رم DDR3  است.
    قیمت این دو مدل در وبسایت مایکروسافت به ترتیب 999 دلار و 1299 دلار است که با دلار آزاد به ترتیب 3 میلیون و 810 هزار تومان و 4 میلیون و 954 هزار تومان قیمت دارند. اما نمونه‌های با گارانتی در ایران به ترتیب با قیمت‌های 4 میلیون و 840 هزار تومان و 5 میلیون و 740 هزار تومان قابل خرید هستند. در این دو مدل که محبوب‌ترین و به صرفه‌ترین عضو خانواده سرفیس هستند، اختلاف قیمت هر نمونه در بازار ایران با بازار جهانی تقریبا 1 میلیون تومان شد! به نظر واردکنندگان به خوبی با سلیقه مردم آشنایی داشته و می‌دانند کدام محصول را بیش‌تر از بقیه گران کنند. قیمت این دو مدل بدون گارانتی نیز به ترتیب برابر با 4 میلیون و 319 هزار تومان و 5 میلیون 349 هزار تومان است.
    نسخه Core i7
    با وجود اینکه مایکروسافت سه مدل سرفیس پرو با نسل هفتم از پردانده‌های اینتل Core i7-7660U را روانه بازار کرده است، واردکنندگان با توجه به شناختی که از بازار ایران دارند، تاکنون تنها ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین نمونه را وارد کرده‌اند. زیرا نمونه‌های گران قیمت در ایران طرفداری ندارند.
    مدل وارد شده دارای 8 گیگابایت حافظه رم DDR3 و 256 گیگابایت حافظه SSD است. پردازشگر گرافیکی این مدل نیز مدل Iris Plus Graphics 640 ساخت اینتل است که قوی‌ترین پردازشگر گرافیکی موجود در دنیای تبلت‌ها تا به امروز است. قیمت این مدل در سایت مایکروسافت 1599 دلار است که با دلار آزاد 6 میلیون و 98 هزار تومان ارزش دارد. اما واردکنندگان نمونه با گارانتی این تبلت را به قیمت 6 میلیون و 790 هزار تومان و نمونه بدون گارانتی را با قیمت 6 میلیون و 349 هزار تومان روانه بازار کرده‌اند. اختلاف قیمت کم‌تر این مدل در بازار ایران و بازار جهانی نیز ترس از عدم استقبال از آن است.

    این نکته را نیز از یاد نبرید که در بسته بندی این تبلت‌ها فقط قلم موجود است و برای خرید کیف و صفحه کلید، ناچار به پرداخت هزینه‌ای مضاعف هستید. بدون شک لوازم جانبی این تبلت‌ها نیز با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی وارد بازار می‌شوند. افزودن این نکته نیز خالی از لطف نیست که فروشگاه‌های اینترنتی معتبر دست‌کم در زمینه فروش تجهیزات الکترونیکی، گجت‌ها و کالاهای دیجیتال، معمولا قیمتی نازل‌تر از بازار دارند و احتمالا با مراجعه حضوری به بازار، با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های عنوان شده مواجه شویم.

    تا اینجا همگی قیمت گذاری‌های ناعادلانه‌ای را شاهد بودیم که همگی بی‌رحمانه جیب خریدار را هدف گرفته‌اند. به افرادی که نیازمند خرید تبلت‌های ویندوزی هستند پیشنهاد می‌شود تا زمان کاهش قیمت و ترکیدن حباب قیمت اولیه اندکی صبر کنند. از سوی دیگر خرید نمونه قدیمی‌تر به نام سرفیس پرو 4 نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های معقول‌تر برای خرید یک تبلت ویندزوی باشد. همچنین خرید تبلت‌های ویندوزی از دیگر برندها نیز پیشنهاد می‌شود. برای نمونه، تبلت‌های ویندوزی خانواده ترنسفورمر 3 پرو ساخت ایسوس با وجود داشتن کارایی و قدرت سخت افزاری بالاتر نسبت به سرفیس پرو 4 و همچنین کارایی و توانمندی نزدیک به سرفیس پرو 2017، قیمتی بسیار معقول‌تر و مناسب‌تر در کنار گارانتی معتبرتری نیز دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر