با یک و نیم میلیون لپ‌تاپ بخرید

عصر کالا- فصل داغ تابستان معمولا گرم‌ترین بازار خرید و فروش کامپیوتر و لپ‌‌تاپ را نیز با خود به همراه می‌آورد؛ جایی‌که با ایجاد بیشترین زمان فراغت برای مخاطبان اصلی این رده یعنی دانشجویان و دانش‌آموزان، زمینه مناسبی برای تهیه یک گجت جدید به منظورهای مختلف فراهم می‌شود.

با یک و نیم میلیون لپ‌تاپ بخرید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر کالا» به نقل از ایران‌نیدز، یکی از مهم‌ترین گجت‌ها در این میان پس از اسمارت‌فون و تا حدودی تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ یا کامپیوتر است که آرام‌آرام با پیشرفت همه‌جانبه امکانات سخت‌افزاری و گرافیکی نوت‌بوک‌ها از یک‌سو و کاهش تقاضا برای خرید PC از سوی دیگر به یکی از ترندهای مهم بازار مصرف دیجیتال تبدیل می‌شود. لپ‌تاپ‌های کارآمد اما به لحاظ قیمتی در یکی دو سال گذشته همگام با دیگر رده‌های بازار دیجیتال با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو شدند که رده متوسط و بالای آنها را از حوالی 800 هزار تا یک میلیون تومان به یکباره به نزدیک دو میلیون تومان پرتاب کرد. در این تعریف جدید حداقل امکانات برای اجرای ویندوز، بسته آفیس و ویرایش‌های مقدماتی آفیس در محصولی با حداقل قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان یافت می‌شود. کلاس میانی با گزینه‌های پردازشی قابل قبول و امکان اجرای برخی بازی‌های پیشرفته در حوالی قیمت یک میلیون و نیم جای دارد و برای تهیه یک‌لپ‌تاپ مدرن حداقل باید حوالی دو میلیون تومان هزینه کرد. در گفتار پیش ‌رو به یکی از پرکاربردترین و پرمخاطب‌ترین کلاس‌های قیمتی لپ‌تاپ یعنی حوالی قیمت یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 600 هزار تومان پرداختیم؛ جایی‌که اغلب از پردازنده‌های جدید و قدیم Core i3، حافظه‌های رم چهار گیگابایتی وگرافیک‌های نه‌چندان مدرن استفاده شده و به این‌ترتیب کاربری اصلی آنها را باید در استفاده‌های روزمره از وب، بازی‌های سبک و معمولی و استفاده نیمه‌حرفه‌ای از نرم‌افزارهایی همچون فتوشاپ و پریمیر جست‌وجو کرد. در مقاله پیش رو ضمن برشمردن 9 مدل مختلف در این رده قیمتی، با نقاط ضعف و قوت هریک آشنا می‌شویم.


    Lenovo ThinkPad Edge E531
    سری تینک‌پد در محصولات لنوو در سطح بالاتری نسبت به سری IdeaPad این خانواده قرار می‌گیرد و انتظار عملکرد باکیفیت‌تری از آنها می‌رود. یکی از نسخه‌های ThinkPad Edge E531 دارای پردازنده دوهسته‌ای Intel Core i3 3110M با فرکانس 2/4 گیگاهرتز است و از چهار گیگابایت رم در آن استفاده شده است. هارد دیسک این مدل دارای ظرفیت 500 گیگابایت است و در بخش گرافیکی نیز با حضور قطعه Geforce 740M عملکرد بهتری نسبت به اکثر نمونه‌های حاضر در این کلاس قیمتی از خود نشان می‌دهد. تعداد پورت‌های USB 3.0 در این مدل به دو عدد می‌رسد. باتری حاضر در E531 یک نمونه نسبتا پرقدرت شش سلولی است. این لپ‌تاپ نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

    Acer Aspire E1-570G
    یکی از نسخه‌های 570G دارای پردازنده دوهسته‌ای Intel Core i3 3217U با فرکانس 1/8 گیگاهرتزی است. کیبورد برجسته با کلیدهای تفکیک‌شده و Num Pad جداگانه نخستین نکات مثبت این لپ‌تاپ را تشکیل می‌دهند. از تاچ‌پد بزرگ این مدل نیز می‌توان راضی بود. یک USB 3.0 و دو USB 2.0 همراه با خروجی VGA و HDMI در این مدل حضور دارند که مجموعه مناسبی را تشکیل می‌دهند. 570G با وجود درایو DVD از لحاظ وزنی چندان سنگین نشده و با 2/4 کیلوگرم هنوز با نمونه‌های سنگین فاصله دارد. حافظه رم چهار گیگابایتی و هارد دیسک 500 گیگابایت بخش حافظه این مدل را تشکیل می‌دهند و قطعه نه‌چندان فوق‌العاده Geforce 720M گرافیک دستگاه را تامین می‌کند. این لپ‌تاپ نزدیک به یک میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد.


    MSI S12T 3M
    این لپ‌تاپ کوچک‌ترین انتخاب حاضر در این رده قیمتی است که با سایز 11 اینچی و رزولوشن 1366×768 پیکسل در نگاه اول جذاب به‌نظر می‌رسد. این جذابیت اما با توجه به پردازنده و مشخصات پردازشی حاضر در دستگاه رنگ می‌بازد. پردازنده این مدل از نوعAMD Dual Core E1-2100 است که تلاش برای ساخت محصولی مشابه اینتل محسوب شده و در واقعیت با موفقیت چندانی همراه نیست. گرافیک ترکیبی AMD Radeon 8210 ارائه‌شده همراه این چیپ‌ست نیز کیفیت بالایی را ارائه نمی‌کند. از دیگر گزینه‌های قابل‌ اشاره در مورد این مدل باید به نبود درایو نوری، چهار گیگابایت رم و باتری سه سلولی اشاره کرد که این آخری نیز دوام بالایی را ارائه نمی‌کند. این مدل نزدیک به یک میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارد.


    Lenovo Essential G510
    از G510 نیز با همین نام مدل‌های متفاوتی در بازار موجود است که یکی از این مدل‌ها با پردازنده Intel Core i5 4200U یکی از پیشرفته‌ترین انتخاب‌های این دسته را تشکیل می‌دهد. فرکانس پردازنده دوهسته‌ای و کم‌مصرف این لپ‌تاپ 1/6 گیگاهرتز است که در حالت توربو تا 2/6 گیگاهرتز نیز قابل افزایش است. حافظه رم همچنان چهار گیگابایت است و هارد دیسک نیز 500 گیگابایت ظرفیت دارد. در بخش گرافیکی این مجموعه از قطعه AMD Radeon 8570M با پهنای باند حافظه 64 بیتی استفاده شده که با وجود کیفیت مناسب و راضی‌کننده در نرم‌افزارهای معمول ویندوزی، نمی‌توان در بازی‌های پیشرفته به آن متکی بود. G510 به دو دو پورت USB 3.0 با سرعت بالا مجهز شده است و قیمتی حوالی یک میلیون و 600 هزار تومان دارد.


    HP Pavilion 15-d033Se
    در لپ‌تاپ‌های HP شیوه نام‌گذاری نسبتا پیچیده‌ای برقرار است و تحت یک عنوان کلی همچون Pavlion 15 به مدل‌های بسیار متعدد و متنوعی می‌توان دست یافت. نمونه مد نظر ما در این رقابت دارای صفحه‌نمایش 15/6 اینچی 1366×768 پیکسلی یا HD است که معمولا در تمامی لپ‌تا‌پ‌های میانی و ارزان‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه رم لپ‌تاپ بار دیگر چهار گیگابایت است و از 500 گیگابایت حافظه هارد دیسکی بهره می‌برد. گرافیک Geforce 820M این مدل از نسل جدید گرافیک‌های انویدیا به حساب می‌آید، اما با این حال به‌دلیل رابط 64 بیتی حافظه حساب چندانی روی آن نمی‌توان باز کرد. باتری چهار سلولی و یک پورت USB 3.0 دیگر مشخصات مهم این لپ‌تاپ را که حدود یک میلیون و 560 هزار تومان قیمت دارد تشکیل می‌دهند.


    MSI CX61 2PC
    در CX61 نیز همانند محصول قبلی این برند با نمونه نه‌چندان فوق‌العاده با قیمتی نامتعادل روبه‌رو می‌شویم. پردازش در یکی از چینش‌های این لپ‌تاپ با پردازنده Pentium 3550M با فرکانس 2/3 گیگاهرتز انجام می‌شود که نسبت به کلاس Core i امکانات و قابلیت‌های کمتری را نشان می‌دهد. این مورد در مقایسه با لپ‌تاپ‌های هم‌قیمت این کلاس شرایط سختی را برای رقابت MSI فراهم می‌کند. از دیگر مشخصات این لپ‌تاپ باید به چهار گیگابایت حافظه رم و گرافیک ضعیف Geforce 720M اشاره کرد که با رابط حافظه 64 بیتی تفاوت خاصی با گرافیک اصطلاحا آن‌بورد پردازنده ندارد. صفحه‌نمایش دستگاه دارای ابعاد 15/6 اینچ بوده و به وضوح معمول 1366×768 پیکسل مجهز است. این لپ‌تاپ نزدیک به یک میلیون و 550 هزار تومان قیمت دارد.


    Acer TravelMate TMP253
    شکل ظاهری متفاوت یکی از نکات جذاب در مورد TMP253 است. این لپ‌تاپ خوش‌ساخت به‌ویژه در بخش بیرونی ظاهر جذابی را ارائه می‌کند و در بخش کیبورد و تاچ‌پد نیز باکیفیت ظاهر می‌شود. یکی از نکات اصلی قابل ذکر در مورد مشخصات این لپ‌تاپ صفحه‌نمایش 15/6 اینچی آن است که با وجود تغییر نکردن وضوح 1366×768 پیکسلی، با تجهیز به روکش مات در محیط‌های خارجی عملکرد مطلوبی خواهد داشت. پردازش در این مدل با پردازنده Intel Core i3 3110M با فرکانس 2/4 گیگاهرتز انجام می‌شود و چهار گیگابایت رم و 750 گیگابایت هارد در آن دیده می‌شود. گرافیک دستگاه چندان پیشرفته نیست و قطعه Geforce 710M تنها نیازهای ضروری سیستم‌عامل و برخی نرم‌افزارها را تامین می‌کند. این مدل حوالی یک میلیون و 660 هزار تومان قیمت دارد.


    Lenovo IdeaPad S510P
    در سری IdeaPad با تغییر در برخی گزینه‌های طراحی دستگاه سعی در ارائه کردن مدلی با مشخصات پیشرفته‌تر سخت‌افزاری و مولتی‌مدیایی شده است. مدل S510P در این میان از معدود لپ‌تاپ‌های میانی جدید با پردازنده‌های Core i3 نسل چهارم است. مدل دقیق پردازنده در این مدل Intel Core i3 4010U با دو هسته پردازشی 1/7 گیگاهرتزی است که در دسته 22 نانومتری با اتلاف حرارتی 15 واتی قرار دارد. حافظه رم این مدل نیز بدون تفاوت نسبت به سایرین چهار گیگابایت است و از 500 گیگابایت حافظه هارد دیسکی استفاده می‌کند. در زمینه گرافیک نیز با نمونه فوق‌العاده‌ای روبه‌رو نیستیم و با قطعه Geforce 720M انتظار انجام بازی‌های با گرافیک پیشرفته را نخواهیم داشت. این لپ‌تاپ نزدیک به یک میلیون و 650 هزار تومان قیمت دارد.


    HP pavilion 15-n236Se
    رنگ قرمز بدنه یکی از مشخصه‌های اصلی طراحی این مدل به حساب می‌آید. پردازش در این مدل با پردازنده Intel Core i3 3217U با دو هسته پردازشی 1/8 گیگاهرتزی انجام می‌شود که با معماری 22 نانومتری در دسته کم‌مصرف با اتلاف حرارتی 17 واتی قرار می‌گیرد. حافظه رم دستگاه 4 گیگابایت است و هارد دیسک آن 500 گیگابایت ظرفیت دارد. در این مدل نیز از دو پورتUSB 3.0 در کنار یک پورت USB 2.0 استفاده شده که نیازهای اکثر کاربران را مرتفع می‌سازد. به‌عنوان یکی از نکات منفی این مدل باید از باتری آن یاد کرد که تنها چهار سلولی بوده و در عمل دوام بالایی را ارائه نمی‌کند. صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ طبق انتظار 15/6 اینچی با وضوح 1366×768 پیکسل است و قیمتی حوالی یک میلیون و 610 هزار تومان دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر