هرآنچه باید درباره تفاوت لپ تاپ، نوت بوک، الترابوک بدانید

عصر کالا- الترابوک بیشتر شبیه تبلت است که کوشیده برخی مزایای لپ تاپ مانند نمایشگر بزرگ، سرعت سخت افزاری بالا و ... را داشته باشد. آن ها برای افرادی مناسب اند که ویندوز را در یک پلتفرم نازک و خیلی سبک می خواهند.

هرآنچه باید درباره تفاوت لپ تاپ، نوت بوک، الترابوک بدانید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از ایلنا، در گذشته این همه اصطلاح وجود نداشت، تنها دو نوع کامپیوترداشتیم:کامپیوتر رومیزی که بزرگ بود و غیر قابل حمل و دیگری لپ تاپکه البته آن هم خیلی کوچک نبود ولی قابل حمل بود. اما در حال حاضردیگر نمی‌توانیم اصطلاح لپ تاپ را برای همه کامپیوترهای قابل حمل به کار ببریم.

    لپ تاپ
    لپ تاپ و نوت بوک هر دو کامپیوترهایی قابل حمل هستند، اما به لحاظ تاریخی لپ تاپ کمی بزرگتر است و ساخته شده است برای این که بنشینید و آن را روی پایتان بگذارید (lap) و نوت بوک ها کوچکتر ساخته شدند تا مانند یک دفترچه کاغذی (Notebook) قابل حمل باشند.لپ‌تاپ با این هدف طراحی شدکه جایگزین دسکتاپ شود و نوت‌بوک کمی سبک‌تر طراحی شدتا به راحتی جابه جا شود.
    نوت بوکها وزن کمتر و طراحی کوچکتری داشته و در مقایسه با قیمت لب تاب،  قیمت پایین تری هم داشتند واز نظر ویژگی ها بسیار به ویژگی های یک لپ تاپ استاندارد نزدیک شدند اما نه کاملاً... اجرای همزمان چند برنامه با هم، ایجاد یا ویرایش تصاویر و فیلم ها، تماشای فیلم، اجرای نرم افزارهای اداری، صنعتی یا گرافیکی پیچیده و ... هم چنان فقط با یک لپ تاپ امکان پذیر بود.
    نوت بوک
    درایو نوری چیزی است که باعث سنگین تر شدن لپ تاپ می شد و وقتی قرار شد دستگاهی سبک تر ساخته شود، این درایو ها حذف شد. این کوچک تر شدن، برخی امکانات را دستخوش تغییر قرار داد و طبیعتاًنوت بوک ها تبدیل به دستگاه هایی ضعیف تر از لپ تاپ ها شدندکه صفحه نمایش کوچک تری هم داشتند اما برای استفاده افراد پر مشغله ای که نیاز به صفحه عریضی برای فیلم دیدن نداشتند، به اندازه کافی خوب بودند. آن ها ویندوز استفاده می کردند و قادر به اجرای همه برنامه های ویندوزی بودند، برعکس تبلت ها یا موبایل ها و برای افرادی که مجبور بودند همه جا فایل های خود را همراه داشته باشند قابل قبول و مناسب بودند.
    با پیشرفت تکنولوژی،طراحی لپ تاپ و نوت بوک هر روز به هم نزدیک تر شد. لپ تاپ ها سبک تر و باریک تر شدند و نوت بوک ها سعی کردند قابلیت های سخت افزاری و نرم افزاری خود را ارتقا دهند. تا جایی که به جز نام، شاید الان فرق چندانی نداشته باشند و اغلب این دو واژه به جای هم استفاده می شود.

     الترابوک
    الترابوک ها در واقع نوت بوک هایی بسیار سبک و باریک هستند که وزنی کمتر از یک و نیم کیلو دارند. اما این به معنی صفحه نمایش کوچکتر نیست چون برخی از آن ها با وجود ضخامت خیلی کم،مانیتوری بزرگ تر از نوت بوک ها دارند. آلترابوک‌ها برای کارهای روزانه، سر زدن به فروشگاه اینترنتیو حتی بازی‌های سبک بسیار مناسب هستند ولی از پس بازی‌های 3بعدی برنمی آیند و قافله را به نوت‌بوک‌ها واگذار می‌کنند. هم چنین چون معمولاًDVD درایو ندارند برای فیلم دیدن باید سراغ نوت بوک یا لپ تاپ ها بروید. نوت بوک ها اغلب DVD درایو و حافظه زیادی دارند، اگر نداشته باشند احتمالاً الترابوک هستند.
    الترابوک بیشتر شبیه تبلت است که کوشیده برخی مزایای لپ تاپ مانند نمایشگر بزرگ، سرعت سخت افزاری بالا و ... را داشته باشد. آن ها برای افرادی مناسب اند که ویندوز را در یک پلتفرم نازک و خیلی سبک می خواهند.این نازک بودن امکاناتی مانند پورت ها، DVD رایتر، پورت USB یا هر پورت اضافه ای که از لپ تاپ ها انتظار دارید قربانی می کند. 
    خیلی از فروشنده ها هم از این تفاوت ها اطلاع دقیقی ندارند اما شما با آگاهی خود این برتری را دارید که دیگر با اسم های زیاد گیج نشوید. زمان خرید بهتر است زیاد مشغول اسم لپ تاپ یا نوت بوک نشوید و بیشتر به آنچه که از دستگاه خود نیاز دارید فکر کنید چون موارد استفاده شما و آن چه که نیاز دارید کاملاً مشخص می کند دستگاهی که باید بخرید کدام است. زنبیل برای کسب آگاهی بیشتر و خرید آگاهانه شما تلاش می کند.

     

     
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر