علل اصلی داغ شدن لپ تاپ

عصر کالا- حتما شما هم با این موضوع برخورد کرده اید که بسیاری از لپ تاپ ها خیلی بیشتر و زودتر از کامپیوترهای رومیزی یا همان PC ها گرم می‌شوند.

علل اصلی داغ شدن لپ تاپ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کلیک، این موضوع در هنگام خرید یا استفاده از لپ تاپ می تواند یک مقایسه رایج و معمول برای بسیاری از کاربران باشد. دلیل آن هر چیزی که باشد، شما یقینا تمایل دارید دلیل این گرم شدن لپ تاپ را بدانید و همچنین با راه حل‌هایی برای کم کردن سرعت داغ شدن آن و پیشگیری از آسیب دیدن احتمالی کامپیوترتان آشنا شوید.

    در مرحله اول برای جلوگیری از بالا رفتن دمای لپ تاپ ، نیازمند آن هستید که دلیل آن را بدانید و سپس از بروز این رویداد جلوگیری کنید. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم. حتی اگر تا کنون هنگام استفاده از لپ تاپتان با چنین مشکلی برخورد نکرده‌اید نیز این مطلب می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد تا به افزایش طول عمر لپ تاپ تان کمک کند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

    دلایل داغ شدن لپ تاپ و راه‌کارهای پیشنهادی

    لپ تاپ شما نیازمند تمیز شدن است

    نکته مهم اینکه شما باید از دریچه‌های هوای لپ تاپتان خیلی مواظبت کنید تا گرد و غبار به داخل بدنه آن نفوذ نکند. در مورد فن اما چه کاری می‌توان کرد؟ جریان هوای تولید شده توسط فن، این کار را برای شما امکان پذیر خواهد کرد. به همین دلیل باید مطمئن باشید روزنه‌های ورودی فن تمیز هستند. اگر بر روی لپ تاپتان از پوشش محافظ برای جلوگیری از ورود گرد و غبار استفاده می‌کنید، شاید موجب جلوگیری از جریان هوا و نفوذ آلودگی به داخل آن شود، اما متاسفانه به اجزای سخت افزار داخلی سیستم آسیب خواهد رساند.
    بنابراین، فن سیستم به خودی خود نیازمند مراقبت زیاد است. نه تنها باید فن لپ تاپتان را پاکیزه نگه دارید، بلکه شما باید درگاه‌های ورودی معمول روی لپ تاپ را هم ترجیحا هر سه ماه یکبار تمیز کنید. برای این کار پیشنهاد ما به شما بردن لپ تاپ به مراکز خدماتی برای انجام این کار است و نباید خودتان این تمیزکاری را انجام دهید.

    لپ تاپ شما در جای خنکی قرار ندارد

    هدف ما از این بخش این نیست که لپ تاپ شما باید بر روی تکه‌هایی از یک یخ قرار داده شود، منظور این است که باید محیطی را با دمای متعادل برای کامپیوترتان در نظر بگیرید. بنابراین باید هوای اتاقتان را طوری تنظیم کنید که گرم نباشد.

    همه می دانیم کاربرد لپ تاپ به گونه ای است که شما ناچار هستید در محیط کاری خود از لپ تاپ استفاده کنید، اما باید بدانید که سیستم نیازمند یک مکان با هوای خنک است. اتاقی با هوای مطبوع بهترین جاییست که می‌توانید سیستم تان را در آنجا قرار دهید. حتی اگر یک فضای مناسب در اختیار ندارید، خودتان دمای اتاقتان را باید تا دست کم 35 درجه سانتی گراد پایین بیاورید.

    سطحی که لپ تاپ بر روی آن قرار دارد، ناهموار است

    برای توضیح این بخش اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید شما به تازگی لپ تاپ خود را تمیز کرده‌اید، اما هنوز هم با مشکل داغی بیش از حد روبرو هستید. یکی دیگر از دلایل رایج و احتمالی داغ شدن لپ تاپ شما سطحی است که سیستمتان را بر روی آن گذاشته اید. لپ تاپ را همواره بر روی یک سطح صاف و هموار که جریان هوا را محدود نمی‌کند قرار دهید. اشتباه معمول مردم در بکارگیری لپ تاپ، استفاده از لپ تاپ بر روی پای خود و یا در تختشان است. هرچند معنی واژه لپ تاپ به معنای «قرار گرفته جلوی زانو» می باشد، اما در صورتی که سطحی که کامپیوتر را بر روی آن گذاشته ای صاف نباشد، هیچ جایی برای عبور هوا باقی نمی‌ماند و در نتیجه آن بیش از حد داغ می‌شود.

    پردازش‌های فشرده

    در راستای برطرف کردن مشکل داغ شدن لپ تاپ، کاربر باید بخش نرم افزاری را نیز در نظر بگیرد. اگر شما روی لپ تاپ تان در حال اجرای یک بازی با بالاترین حد تنظیمات گرافیکی هستید، امکان دارد لپ تاپ به سمت بیش از حد گرم شدن فن داشته باشد. ممکن است این رویداد در مواقع دیگری که نیازمند پردازش‌های فشرده هستند مانند تولید فایل موسیقی، تدوین ویدیو و یا کار با نرم افزار فتوشاپ نیز اتفاق بیفتد.

    اگر برای مدت زیادی است که از این نوع نرم افزارهایی که نیازمند منابع زیاد سخت افزاری هستند استفاده می‌کنید، پیشنهاد میکنیم بهتر است اجازه دهید لپ تاپتان کمی استراحت کند. افزون بر این، وجود یک بدافزار در حال اجرا در پس زمینه نیز می‌تواند به همین شدت منابع سیستم را اشغال کند که باید با یک نرم افزار خدمات دیسک آن را برطرف کنید.
    ممکن است ساختار لپ تاپ شما ضعیف باشد؛ پیش از خریدن سیستم به این موضوع توجه کنید

    مهم‌ترین دلیل برای گرم شدن لپ تاپ شما می‌تواند این مورد باشد. به طراحی لپ تاپ توجه کنید، منافذی که برای جریان هوا بر روی آن در نظر گرفته شده تا آن خنک بماند. در صورتی که دریچه هوا مناسب طراحی نشده باشد و در شرایطی قرار داشته باشد که هوا آزادانه در حرکت نباشد، منجر به داغ شدن بیش از حد سیستم شما خواهد شد.
    اگر منافذ خروجی به صورت معمول در اطراف و یا پشت مانیتور قرار داشته باشد این مشکل بروز خواهد آمد. اغلب دریچه ها در قسمت پایین قرار می‌گیرند، بنابراین سعی کنید لپ تاپی که خریداری می‌کنید از چنین وضعیتی برخوردار باشد. اگر برای خرید یک لپ تاپ بودجه‌ای بیش از 900 دلار را در نظر گرفته‌اید، این موضوع را جدی‌تر بگیرید.

    جمع بندی

    بر اساس نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، این موارد می‌توانند دلایل احتمالی داغ شدن لپ تاپ شما باشند. با مد نظر قرار دادن این گزینه ها، شما می‌توانید به پیشگیری از این رویداد کمک کنید. اما به نظر شما آیا اتفاقات دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد که باغث گرم شدن بیش از حد دمای لپ تاپ ها شود؟ لطفا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر