پس از ریخته شدن مایعات بر روی لپ تاپ با آن چه کنیم؟

عصر کالا- اگر نمی دانید پس از ریخته شدن آب یا هر مایع دیگری بر روی لپ تاپ خود، چگونه مانع آسیب دیدن آن شوید، با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه مراحل مختلف انجام این کار را مرحله به مرحله برای شما توضیح خواهیم داد.

پس از ریخته شدن مایعات بر روی لپ تاپ با آن چه کنیم؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از کلیک، آیا تاکنون برای شما هم پیش آمده است که به صورت کاملا تصادفی یک لیوان آب یا هر مایع دیگری بر روی لپ تاپ تان ریخته شود. اکثر کاربران در چنین مواقعی دست و پای خود را گم می کنند و فکر می کنند که لپ تاپ آن ها دیگر غیر قابل استفاده نیست؛ اما اصلا این چنین نیست. ما در این مطلب قصد داریم شما را با اقدامات لازم پس از ریخته شدن مایعات مختلف بر روی لپ تاپ آشنا کیم. شما می توانید با انجام این اقدامات از آسیب دیدن لپ تاپ خود جلوگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

    حفظ خونسردی

    اولین کار که اهمیت زیادی هم دارد، حفظ خونسردی و نترسیدن است. لازم به ذکر است اگر پس از ریخته شدن آب بر روی لپ تاپ سریعا اقدام کنید، اطلاعات شما آسیبی نمی بیند. اگر چه هارد لپ تاپ ضد آب نیست؛ اما فشرده بودن قطعات لپ تاپ باعث می شود، آب دیر تر به هارد آن نفوذ کند.

    خاموش کردن لپ تاپ

    حتی قبل از اینکه به دنبال یک حوله برای خشک کردن باشد، باید لپ تاپ را سریعا خاموش کنید. چنانچه صفحه کلید لپ تاپ عمل نمی کند، باید دکمه پاور آن را برای چند ثانیه نگه دارید تا لپ تاپ خاموش شود. سپس کابل برق و تمام دستگاه های USB متصل به آن را جدا کنید.

    باز کردن لپ تاپ و قرار دادن آن به صورت وارونه بر روی زمین

    این کار باعث می شود آب کمتر به داخل لپ تاپ شما نفوذ کند. بهتر است پس از خاموش کردن لپ تاپ خود، آن را در این حالت قرار دهید و باتری آن را سریعا خارج کنید.

    خشک کردن مایعات سطح لپ تاپ روی سطح لپ تاپ

    بهتر است برای انجام این کار از دستمال توالت یا دستمال کاغذی استفاده کنید؛ شاید استفاده از دستمال توالت برایتان مضحک باشد؛ اما این وسیله در دسترس ترین ابزار برای پاک کردن مایعات روی لپ تاپ است. ضخامت کم دستمال توالت باعث می شود به راحتی بتوانید آن را بین شکاف های لپ تاپ ها و اطراف صفحه کلید حرکت دهید. استفاده از دستمال جهت پاک کردن مایعات مخصوصا مایعات شیرین یک امر ضروری است؛ زیرا شکر موجود در مایعات شیرین حالت چسبندگی دارد و اگر خشک شود، ممکن است بعدها منجر به ایجاد مشکلات بزرگ تری شود.

    باز کردن قطعات لپ تاپ و تمیز کردن قطعات

    پس از پاک کردن مایعات روی سطح لپ تاپ، نوبت به باز کردن لپ تاپ، جداسازی قطعات آن از یکدیگر و تمیز کردن آن ها می رسد. با یک جستجو ساده در اینترنت می توانید با نحوه باز کردن لپ تاپ خود و جداسازی قطعات آن از یکدیگر آشنا شوید. قبل از دست به کار شدن برای باز کردن لپ تاپ، مطمئن شوید که الکتریسیته ساکن بدن شما تخلیه شده است. برای انجام این کار می توانید از وسایلی همچون بندهای ضد الکتریسته ساکن استفاده کنید.

    بیشتر کاربران اکثرا تمایل دارند ابتدا قاب روی لپ تاپ را که شامل صفحه کلید و تاچ پد می شود، بردارند؛ اما در بسیاری از موارد هم باید ابتدا قاب زیرین لپ تاپ را که شامل پیچ ها، نوار و قسمت های دیگر می شود، برداشته شود. بهتر است پس از باز کردن پیچ ها، آن ها را که دارای اندازه های مختلفی هستند، درون یک ظرف بگذارید تا بعدا به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید.

    پس از باز کردن لپ تاپ، نفوذ مایعات به بخش های مختلف لپ تاپ را به دقت بررسی کنید و سپس مایعاتی را که وارد بخش های مختلف شده اند، به بهترین شکلی که می توانید جذب و از محل مورد نظر خارج کنید. لازم به ذکر است که هر نوع مایعی به دلیل اینکه حامل فلز، شکر یا نمک است، می تواند رسانا باشد. در ضمن برخی از نوشیدنی ها و مایعات حالت اسیدی دارند و می توانند باعث زنگ زدگی قطعات حساس الکترونیکی شوند. حتی اگر آب مقطر فاقد یون (آب یون زدوده) هم وارد لپ تاپ شود، به دلیل اینکه مواد موجود در سطح لپ تاپ می توانند همراه با آن هم وارد لپ تاپ شوند، آب به یک رسانا تبدیل می شود و این جریان رسانای ناخواسته می تواند به لپ تاپ آسیب بزند.

    چنانچه یک مایع روغنی یا چسبناک بر روی لپ تاپ شما ریخته شده است، می توانید از الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن آن مایع استفاده کنید. ابتدا یک تکه پارچه بدون پرز را در مقدار کمی الکل فرو ببرید و سپس پارچه را با نوک انگشت خود بگیرید و سطح مورد نظر را به آرامی پاک کنید.

    خشک کردن قطعات مختلف لپ تاپ

    پس از تمیز کردن مایعات روی قطعات، آن ها را با گرمای ملایم یک لامپ رشته ای یا چراغ مطالعه به آرامی خشک کنید لازم به ذکر است هر قطعه ای را که پس از خشک شدن، چسبناک خواهد شد، باید تمیز کنید. قبل از بستن لپ تاپ و روشن کردن کامپیوتر مطمئن شوید که تمام قطعات به خوبی خشک شده باشند. البته هر چقدر هم که تمام قطعات لپ تاپ به خوبی خشک شده باشند، باید قبل از مونتاژ مجدد لپ تاپ و روشن کردن آن حداقل یک روز صبر کنید.

    بستن لپ تاپ و روشن کردن آن

    در مرحله بعدی باید قطعات لپ تاپ را دوباره مونتاژ کنید و پس از بستن لپ تاپ آن را روشن کنید و دعا کنید که لپ تاپ آسیبی ندیده باشد!

    امتحان کردن لپ تاپ

    صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ، آسیب پذیرترین بخش های آن در برابر مایعات هستند. پس از روشن شدن لپ تاپ، تک تک کلیدهای صفحه کلید را امتحان کنید و تاچ پد را هم با اسکرول کردن و یا کلیک کردن، امتحان کنید. چنانچه صفحه کلید یا تاچ پد به درستی کار نکرد، دو احتمال وجود دارد؛ یا آن ها کاملا خشک نشده اند و یا آسیب دیده اند. در چنین مواقعی باید لپ تاپ خود را دوباره باز کنید و بخش های مختلف صفحه کلید و یا تاچ پد را مجددا با دقت خشک کنید. در صورتی که پس از خشک کردن قطعات، مشکل همچنان ادامه داشت، باید اقدام به تعویض آن کنید.

    اگر کامپیوتر اصلا روشن نشد، باز هم جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید هارد لپ تاپ خود را خارج کنید و پس از قرار دادن آن در یک محفظه و اتصال آن به یک لپ تاپ دیگر، اطلاعات ارزشمند خود را به یک هارد دیگر انتقال دهید.

    تعمیر لپ تاپ

    بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، تعهدی برای جبران خسارت ناشی از آسیب دیدن لپ تاپ به دلیل تماس آن با مایعات را ندارند. جالب است بدانید برخی از لپ تاپ های جدید اپل مجهز به حسگرهای تشخیص دهنده رطوبت هستند و تعمیرکاران مراکز خدمات پس از فروش اپل با بررسی این حسگرها می توانند نفوذ یا عدم نفوذ رطوبت به داخل دستگاه را تشخیص دهند. این حسگرها که همانند برآمدگی های بسیار ریزی هستند و در مکان های مشخصی از قسمت داخلی بدنه لپ تاپ تعبیه شده اند، در صورت عدم تماس با رطوبت، سفید رنگ هستند و در صورت تماس با رطوبت، قرمز رنگ خواهند شد. در صورتی که جبران خسارات ناشی از تماس لپ تاپ با مایعات و رطوبت، جزء تعهدات خدمات پس از فروش آن باشد. باید هزینه تعمیر لپ تاپ را شخصا بپردازید.

    سخن آخر

    بهتر است لپ تاپ خود را همیشه از مایعات دور نگه دارید. البته ممکن است در برخی از موارد هر چقدر هم مواظب باشید، باز هم آب یا هر مایع دیگری به طور تصادفی بر روی آن بریزد. در صورتی که پس از ریخته شدن مایعات بر روی لپ تاپ سریعا اقدام کنید، ممکن است بتوانید لپ تاپ خود را از آسیب دیدن نجات دهید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر