معرفی یک لپ‌تاپ مستحکم از پاناسونیک

عصر کالا- لپ‌تاپ‌های مستحکم سیستم‌های نسبتا گران‌قیمتی هستند و اقشار خاصی همچون نظامیان، نیروهای پلیس، سربازها، آتش‌‌‌‌نشان‌ها و مکانیک‌ها ...

معرفی یک لپ‌تاپ مستحکم از پاناسونیک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرکالا» به نقل از عصرارتباط، لپ‌تاپ‌های مستحکم سیستم‌های نسبتا گران‌قیمتی هستند و اقشار خاصی همچون نظامیان، نیروهای پلیس، سربازها، آتش‌‌‌‌نشان‌ها و مکانیک‌ها خواهان آن هستند.

    Prime Panasonic Toughbook 54 را نیز باید جزو لپ‌تاپ‌های مستحکم به‌شمار آوریم.

    طراحی و ساخت

    همچون بیشتر لپ‌تاپ‌های مستحکم، لپ‌تاپ Panasonic Toughbook 54 طبق استانداردهای معمول و گواهی MIL-STD-810G ساخته شده است. لپ‌تاپ‌های ساخته‌شده طبق این استاندارد در برابر قطره‌های ریزش‌یافته از ارتفاع نسبتا یک متری، ضربه، لرزش، گرد‌وغبار، ارتفاع، دمای بالا یا پایین، دمای بالای آزمایشگاهی، تغییرات ناگهانی دما و رطوبت بالا مقاوم هستند. پاناسونیک در تبلیغات خود لپ‌تاپ Toughbook 54 را «سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ نیمه‌مستحکم در رده خود» معرفی کرده است. این لپ‌تاپ به شکل قابل توجهی باریک‌تر و تقریبا 450-900 گرم سبک‌تر از سایر لپ‌تاپ‌های مستحکم است. به هر حال وجود عبارت «نیمه‌مستحکم» در جمله تبلیغاتی خود پاناسونیک این تردید را ایجاد می‌کند که مبادا در ساخت یک لپ‌تاپ باریک‌تر و سبک‌تر برخی ایده‌‌آل‌ها قربانی شده باشند.

    در نمایشگر و بدنه از آلیاژ منیزیم ساخته شده است، درایو سخت در جای خود کاملا محکم بوده و حتی صفحه‌کلید نیز ضد آب طراحی شده است. با این حال تدابیر استحکامی، محافظتی و ساختاری که معمولا در لپ‌تاپ‌های تماما مستحکم همچون Getec X500 یا بسیار قدیمی‌تر مانندDell Latitude E6400 XFR شاهد هستیم در Toughbook 54 وجود ندارد. در نگاه اول این‌طور به‌نظر می‌رسد که نیمی از بدنه کاملا مستحکم است، اما با ضربه زدن به کف آن و شنیدن صدای پوکی از داخل آن به این نتیجه می‌رسیم که با بدنه‌ چندان قدرتمندی سروکار نداریم. از سوی دیگر، درایو حافظه اولیه را می‌توان خارج کرد و به جای آن از یک باتری hot-swappable استفاده کرد.

    پورت‌ها و ویژگی‌ها

    ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی از آن دست کاربرانی هستند که به تکنولوژی‌های قدیمی‌تر وفادار باقی‌ مانده‌اند. با اینکه کاربران رایانه‌های شخصی به‌دنبال پورت‌های جدید USB و اتصالات بی‌سیم هستند، اما کاربران لپ‌تاپ‌های مستحکم معمولا به‌دنبال سخت‌‌افزار قوی هستند که حتی شاید ده‌ها سال قبل طراحی و ساخته شده باشند. به این ترتیب بیشتر پورت‌ها و اتصالات چنین لپ‌تاپ‌هایی بسیار قدیمی هستند.‌Toughbook 54 نیز از این امر مستثنا نیست. در سمت راست آن کلید خاموش و روشن کردن بی‌سیم، جک هدفون/میکروفن، کارت‌خوان SD/SDXC، دو پورت USB 3.0، اترنت و دکمه پاور وجود دارد. سمت چپ جایی است که درایو اختیاری DVD، شیاراختیاری کارت PC و جایگاه قفل Kensington قرار گرفته. لبه پشت لپ‌تاپ جایگاه سومین پورت USB 3.0،HDMI، شیار سیم‌کارت، VGA اختیاری و همچنین پورت سریال اختیاری بوده است. چراغ‌های مشخص‌کننده وضعیت باتری و دسته منیزیمی کشویی نیز جلوی بدنه قرار گرفته‌اند. فقط دکمه پاور و داریو اختیاری است که روکش ضد آب ندارند.

    نمایشگر و اسپیکرها

    نمایشگر صفحه لمسی IPS موجود در این لپ‌تاپ با اندازه 14 اینچ، وضوح تصویر FHD (1080 پیکسل) و نورپس‌زمینه اختیاری 1000 نیت، که نسبت به سایر نمایشگرهای معمولی و بی‌کیفیت موجود در بیشتر لپ‌تاپ‌های مستحکم، در جایگاه بالاتری قرار دارد. مدل صفحه‌لمسی مورد بررسی قرار گرفته به‌گونه‌ای طراحی شده است که با دستکش و در دمای بسیار سرد نیز دستورات را اجرا می‌کند. نور پس‌زمینه 1000 نیت این امکان را به کاربر می‌دهد تا در فضای باز و حتی زیر نور مستقیم خورشید هم با نمایشگر کار کند. به مدد وجود پنل IPS، نمایشگر ضد انعکاس و ضد تابش Toughbook 54 برای محیط‌های داخلی و خارجی کاملا مناسب است. وجود زاویه دید خوب از تمامی جهت‌ها را نیز نباید فراموش کرد. اسپیکرهای داخلی به‌کاررفته در بالای سمت چپ و سمت راست گوشه صفحه‌کلید کیفیت پایینی دارند و در حد اسپیکرهایی هستند که در لپ‌تاپ‌های تجاری به‌کار می‌روند. با این حال جایگاه آنها را باید کاملا مناسب به‌شمار آورد.

    عملکرد

    در بخش عملکرد، اولین مساله‌ای که توجه را به‌سوی خود جلب می‌کند، بالا آمدن اولیه سیستم با وقفه زمانی نسبتا طولانی (‌حدود 30 دقیقه) است. البته بسیاری از ارگان‌هایی که به‌دنبال سیستم‌هایی مانند Toughbook 54 هستند مجهز به بخش آی‌تی بوده و قادرند این مدت زمان را کاهش دهند، با این حال بهتر است به چنین مدت‌زمان طولانی برای استارت توجه داشته باشید.

    قلب تپنده Toughbook 54 پردازنده Core i5-5300U اینتل آن است که 3/2 گیگاهرتز توان دارد. این پردازنده دوهسته‌ای نسل پنجمی کم‌مصرف در بیشترین حالت خود به فرکانس 9/2 گیگاهرتز می‌رسد. کارت گرافیک مجتمع HD Graphics 5500 از دو کارت گرافیک قدیمی‌تر HD Graphics 4400 و HD Graphics 5000 عملکرد بهتری دارد، با این حال انتظار نداشته باشید که از پس بازی‌های سنگین گرافیکی تولیدشده در دو سال اخیر بر بیاید.

    پردازنده Boradwell اولین تراشه اینتل بود که به‌طور کامل از Direct X 11.2، Open CL 1.3/2.0 و Open GL 4.3 پشتیبانی می‌کند، اما اگر می‌خواهید با Toughbook از پس برنامه‌های سنگین گرافیکی یا CAD بر بیایید، لازم است که سیستم خود را به کارت گرافیک انحصاری و اختیاری‌AMD FirePro M5100 ارتقا دهید. کارت گرافیک مجتمع در خروجی ویدیو از پس‌HDMI 1.4a  برمی‌آید، اما قادر به پشتیبانی از استاندارد جدیدتر HDMI 2.0 نیست.

    پاناسونیک‌ به‌طور استاندارد از درایو سخت 500 گیگابایتی قدیمی (5400 دور در مدل‌های ‌Lite‌ و 7200 دور در سایر مدل‌ها) استفاده کرده است، اما آن را می‌توان به درایوهای جامد اختیاری SSD با حجم‌های 128 یا 256 گیگابایت ارتقا داد. در مدل معرفی‌شده از درایو SSD 512 گیگابایتی توشیبا که عملکرد بسیار خوبی دارد استفاده شده است. هنوز هم مشخص نیست، چرا پاناسونیک از یک SSD کم‌حجم به جای HDD استفاده نکرده است، درحالی‌که درایوهای جامد نه‌تنها سریع‌تر عمل می‌کنند، بلکه در برابر لرزش و ضربه نیز مقاوم‌تر هستند.

    باتری

    مدت زمان نگهداری شارژ باتری سبک 3220 میلی‌آمپر ساعت آن در شرایط آزمایشگاهی حدود پنج ساعت بوده است و این میزان در حالت طبیعی و مصرف روزانه تا هشت ساعت نیز می‌تواند برسد. مدت زمان نگهداری شارژ باتری استاندارد آن یعنی باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی، هم 11 ساعت است. اگر باتری 2960 میلی‌آمپر ساعتی دوم را به آن اضافه کنید تا هفت ساعت دیگر نیز شارژ خواهید داشت.

    نتیجه‌گیری

    لپ‌تاپ Toughbook 54 Prime شاید نسبت به لپ‌تاپ‌های تجاری مستحکم باشد، اما در مقایسه با رقبای اصلی خود نیمه‌مستحکم به‌شمار می‌آید. با این حال برای انجام اموری که چندان خطرناک یا تهدیدآمیز نیستند گزینه مناسبی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر