با وجود پر بودن انبارها از خریدهای ریالی؛

فروش فقط با دلار/ ارز دولتی به بازار کامپیوتر نرسید

عصر کالا- چند روز مانده به اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج یا ماندن در برجام، خبرهای عجیبی از واکنش بازار کامپیوتر به گوش می‌رسد.

فروش فقط با دلار/ ارز دولتی به بازار کامپیوتر نرسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر کالا» به نقل از گسترش,در حالی که انتظار می‌رفت سال 97 سال خوبی برای بازار لپ‌تاپ و لوازم کامپیوتری باشد، نوسان قیمت ارز باعث شد تمام پیش‌بینی‌ها برعکس شود. چند روز بیشتر به تصمیم ترامپ برای خروج یا ماندن در برجام باقی نمانده است.

    این موضوع نه تنها بازار ارز و دلار، بلکه بازارهای وابسته به ارز از جمله سخت افزار را تحت شعاع قرار داده است. از دیروز زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه خرید و فروش لپ‌تاپ و موبایل با دلار صورت می‌گیرد، شنیده می‌شود. خبرهای رسیده حاکی از آن است که قیمت انواع لپ تاپ با افزایش حداقل هشت درصدی همراه شده و در برخی برندها این افزایش قیمت تا 12 درصد هم رسیده است. این در حالی است که در پایان سال 96 هم این بازار شاهد 20 درصد افزایش قیمت بود. این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که هنوز خرید‌های قبلی در انبارها موجود است و کالایی با قیمت ارز جدید وارد بازار فروش نشده است.

    غلامرضا پاک ضمیر نایب رئیس دوم اتحادیه فناوران رایانه در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن تایید التهاب در بازار سخت افزار و کامپیوتر گفت: بررسی التهاب بازار کامپیوتر و قطعات سخت افزاری در یک نگاه سطحی هم قابل مشاهده است. بخش عمده این التهاب به دلیل نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری ترامپ است، با این حال برای آنکه مشکلات ارزی بیش از این فشار نیاورد، عمده‌فروشان بازار ناچار هستند کامپیوتر را با دلار و درهم به فروش برسانند. به طور کلی در شرایط فعلی نه می‌توان لپ‌تاپ خرید و نه می‌توان فروخت. وضعیت بازار لپ‌تاپ و کامپیوتر به گونه‌ای است که هیچ توصیه‌ای به خریداران نمی‌توان کرد. تنها می‌توان گفت در شرایط فعلی و در صورت نیاز ضروری دست به خرید بزنید.

    وی در ادامه سخنان خود افزود: صنف ما به طور مستقیم به نوسان لحظه‌ای ارز وابسته است و به همین دلیل هم در این موقعیت نمی‌توان به خرید و فروش امیدی داشت. حتی بدتر از آن می‌توان گفت در صورت تداوم این وضع عرضه لپ‌تاپ و قطعات سخت افزاری تا چند روز دیگر کمیاب شود.

    رئیس دوم اتحادیه فناوران رایانه به بحث دریافت ارز دولتی از سوی فعالان بازار سخت افزار هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه و به رغم تمام پیگیری‌های ما موضوع واگذاری ارز دولتی به وارد کنندگان سخت افزاری در حد یک شعار باقی مانده است.

    گفتنی است که در میان برندهای مختلف لپ‌تاپ مایکروسافت جزو برندهای گران به حساب می‌آید. این لپ‌تاپ با 16 گیگابایت رم،‌ حافظه داخلی 512 گیگابایت و صفحه نمایش 13 اینچی در حدود یازده میلیون تومان قیمت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر