مقایسه اسنشال فون و آیفون ۷

عصر کالا- مقایسه اسنشال فون و آیفون ۷ اجازه می‌دهد تا به تفاوت های میان گوشی موبایل Essential Phone که به دست خالق اندروید یعنی اندی رابین ساخته شده با پرچمدار سال ۲۰۱۶ اپل (iPhone ۷) پی ببریم.

مقایسه اسنشال فون و آیفون ۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    اندی رابین به عنوان خالق اندروید چندی پیش گوشی موبایل ساخته شده در شرکت خود یعنی اسنشال فون را معرفی کرد. علاوه بر ظاهر بسیار خاص و دارای حاشیه کم و از طرفی سخت افزار قدرتمند به کار رفته در آن، استفاده از یک گوشی موبایل اندرویدی دارای رابط کاربری سفارشی‌سازی شده به دست خالق آن می‌تواند تجربه جالبی باشد. با مقایسه آیفون 7 و اسنشال فون به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو محصول پی خواهیم برد.

    اندازه
     بدون در نظر گرفتن تفاوت فاحش اندازه نمایشگر آن‌ها، ابعاد بدنه اسنشال فون و آیفون 7 تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. گوشی موبایل اسنشال فون از نظر طول و عرض به ترتیب 3 درصد و 6 درصد از آیفون 7 بزرگتر بوده و 10 درصد از آن ضخیم‌تر است.

    وزن
     در عوض، اختلاف وزن این دو دستگاه بسیار زیاد است، به طوری که اسنشال فون دارای 34 درصد وزن بیشتری در مقایسه با آیفون 7 است.

    ساخت
     به گفته اندی رابین اسنشال فون در مقایسه با دیگر محصولات ساخته شده از آلومینیوم همچون آیفون 7 استحکام بیشتری دارد، چرا که فریم آن از تیتانیوم ساخته شده و پنل پشتی نیز از سرامیک متشکل شده است.

    مقاومت در برابر نفوذ آب
     اگرچه ممکن است حین سقوط اسنشال فون بر روی یک سطح سخت، استحکام فریم تیتانیومی سبب نجات پیدا کردن آن شود، اما به دلیل عدم پشتیبانی آن از استانداردهای IP67 و یا IP68، دستگاه از سقوط در آب جان سالم به در نخواهد برد. در عوض آیفون 7 پلاس را می‌توان برای مدت زمانی معین و تا عمقی مشخص کاملا به زیر آب برد.

    اندازه نمایشگر
    اسنشال فون و آیفون 7 با وجود داشتن اندازه بدنه تقریبا یکسان ابعاد نمایشگر کاملا متفاوتی دارند

    اسنشال فون را باید پنجره‌ای جدید به سوی طراحی دارای حاشیه کم دانست. اگرچه بر اساس شایعات بی‌شمار منتشر شده، اپل با معرفی آیفون 8 به جمع دیگر گوشی‌سازان پیرو این سبک از طراحی خواهد پیوست، اما انتقادات زیادی به آیفون‌های سال 2016 این شرکت وارد می‌شوند، چرا که حاشیه‌های زیادی مخصوصا در بالا و پایین آن‌ها وجود دارند. با وجود اختلاف چند میلی‌متری ابعاد بدنه اسنشال فون و آیفون 7 ، نمایشگر گوشی موبایل اندی رابین بیش از 1 اینچ از محصول اپل بزرگتر است.

    رزولوشن نمایشگر
    اپل معمولا بر روی دیگر فاکتورهای موثر در کیفیت یک نمایشگر همچون کنتراست، تعادل رنگ سفید و میزان روشنایی تمرکز کرده و به همین دلیل نمایشگر محصولات آن معمولا دارای رزولوشن کمتری در مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی هستند. با این حال کیفیت صفحه نمایش گوشی های موبایل آیفون با بیشتر پرچمداران اندرویدی برابری می‌کند. از طرفی دیگر با رزولوشن کیو اچ‌دی پلاس صفحه نمایش اسنشال فون و تراکم پیکسلی 504 پی‌پی‌آی آن رو به رو هستیم که نمی‌توان تاثیر شگرفش بر روی وضوح تصویر را نادیده گرفت.

    چیپست
    تفاوت مهم دیگر اسنشال فون و آیفون 7 به مغز متفکر آن‌ها مربوط می‌شود. اگرچه اپل در آیفون 7 و آیفون 7 پلاس از چیپست اپل A10 استفاده کرده، اما شاهد به کار رفتن قدرتمندترین چیپست موبایل کوالکام یعنی اسنپدراگون 835 در اسنشال فون هستیم.

    حافظه رم
    اگرچه با مقایسه اسنشال فون و آیفون 7 به حافظه رم دو برابری گوشی موبایل اندی رابین پی می‌بریم، اما این به معنی ضعف آیفون سال 2016 در بخش حافظه موقت نیست. آیفون به دلیل استفاده از آی او اس، مدیریت حافظه کاملا متفاوتی داشته و در مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی به رم کمتری احتیاج دارد.

    باتری
    همانند حافظه رم، نمی‌توان بر اساس اعداد مربوط به ظرفیت باتری درباره دوام آن قضاوت کرد. آی او اس مجددا سیستم مدیریت انرژی متفاوتی داشته و به همین دلیل دستگاه‌های دارای این سیستم عامل به باتری‌های با ظرفیت کمتری نیاز دارند. همه چیز بعد از انتشار تست‌های دوام باتری اسنشال فون مشخص خواهد شد.

    شارژ سریع
    در هیچ کدام یک از آیفون‌های سال 2016 شاهد پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع نیستیم و شدیدا انتظار می‌رود اپل این تکنولوژی را در آیفون 8 به کار ببرد. شارژ شدن گوشی های موبایل آیفون با وجود داشتن ظرفیت‌ باتری پایینتر معمولا زمان زیادی می‌برد.

    مگاپیکسل دوربین
    یکی دیگر از بخش‌هایی که به هیچ عنوان نمی‌توان بر اساس اعداد و ارقام درباره آن قضاوت کرد دوربین است. کیفیت تصاویر ثبت شده توسط یک دوربین به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که وضوح تصویر یکی از آن‌ها است. برای قضاوت درباره قدرت گوشی موبایل اندی رابین در بخش عکاسی باید تا زمان انتشار نمونه تصاویر دوربین آن منتظر ماند.

    گشودگی دریچه دیافراگم (دوربین اصلی)
    با مقایسه گشودگی دریچه دیافراگم دوربین اصلی اسنشال فون و آیفون 7 می‌توان به توانایی هر یک از آن‌ها برای عکاسی در شرایط نوری نامناسب پی برد. از این نظر، هر دو گوشی موبایل تقریبا یکسان عمل کرده‌اند.

    ظرفیت داخلی
    اپل همواره گوشی های موبایل آیفون را در چندین نسخه دارای ظرفیت‌های داخلی متفاوت عرضه می‌کند. پایین‌ترین نسخه آیفون 7 دارای 32 گیگابایت ظرفیت داخلی بوده و بالاترین و گران‌ترین نسخه آن به 256 گیگابایت ظرفیت داخلی مجهز شده است. اگرچه اسنشال فون تنها در یک نسخه ارائه شده، اما همین نسخه دارای 128 گیگابایت ظرفیت داخلی است.

    پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
    اپل همیشه برای جلوگیری از کاهش سرعت دستگاه‌های خود آن‌ها را امکان اتصال کارت حافظه جانبی محروم کرده است. 128 گیگابایت حافظه داخلی اسنشال فون نیز بدون شک هر کاربری را از افزایش حافظه بی‌نیاز خواهد کرد.

    حسگر اثر انگشت
    حسگر اثر انگشت آیفون 7 در دکمه فیزیکی هوم آن تعبیه شده است، در حالی که به دلیل عدم وجود هرگونه دکمه فیزیکی در پنل جلویی اسنشال فون، شاهد قرارگیری این سد امنیتی در پنل پشتی این گوشی موبایل هستیم.

    پشتیبانی از جک صوتی 3.5 میلی‌متری
    یک وجه تشابه دیگر اسنشال فون و آیفون 7 عدم امکان استفاده از جک صوتی 3.5 میلی‌متری برای گوشی دادن به موسیقی در آن‌ها است. برای استفاده از این جک باید به دنبال وفق‌دهنده‌ها باشید و یا اینکه با فراموش کردن آن، به سراغ هدست‌های بدون سیم بروید.

    نرم افزار
    قرار است اسنشال فون به همراه جدیدترین نسخه اندروید نوقا عرضه شود. برخی مدعی هستند اندروید به کار رفته در اسنشال فون همچون محصولات سری نکسوس و گوشی موبایل گوگل پیکسل فاقد دست‌کاری و سفارشی‌سازی خواهد بود. برخی دیگر پیش‌بینی می‌کنند اندی رابین سیستم عامل توسعه یافته به دست خود را به میزانی سفارشی‌سازی کرده است.

    زمان عرضه
    اکنون امکان پیش خرید اسنشال فون وجود دارد. انتظار می‌رود ارسال نخستین محصولات پیش خرید شده تا رسیدن به انتهای ماه جاری میلادی آغاز شود. آیفون 7 محصول سال 2016 بوده و حدود هشت ماه از عرضه آن می‌گذرد.

    قیمت پایه در خرده فروشی‌ها
    هنوز هیچ بررسی تخصصی بر روی اسنشال فون انجام نشده است، اما حداقل با در نظر گرفتن مشخصات آن بر روی کاغذ می‌توان گفت این محصول در مقایسه با طراحی خاص آن، ماژولار بودن دستگاه (تاکنون تنها یک دوربین 360 درجه‌ای برای آن عرضه شده است) و مجهز شدن به سخت افزارهای قدرتمند شامل برترین چیپست موبایل سال، قیمت بسیار خوبی دارد. نباید فراموش کرد این گوشی موبایل دارای 128 گیگابایت ظرفیت داخلی است. قیمت مشاهده در بالا، مربوط به نسخه 32 گیگابایتی آیفون 7 است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر